Fylla batteri med syra

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Tja! Har köpt ett nytt batteri som jag nu ska fylla med syra. Hur ska jag göra. Förstår att jag ska fylla tills maxstrecket med syra, men hur länge ska det sedan stå utan pluggar innan man sätter i dom och börjar ladda? Har hört allting från 35 minuter till tre timmar.
Fick med syra från affären där jag köpte batteriet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja! Har köpt ett nytt batteri som jag nu ska fylla med syra. Hur ska jag göra. Förstår att jag ska fylla tills maxstrecket med syra, men hur länge ska det sedan stå utan pluggar innan man sätter i dom och börjar ladda? Har hört allting från 35 minuter till tre timmar.
Det enklaste är att du väntar minst tre timmar och sedan ansluter batteriet till en batteriladdare.
Vad är det för ett slags batteri ?
Ett batteri med påfyllningspluggar som skruvas ur för fylla på batterivatten i fortsättningen
Eller
Ett batteri där man bara sätter proppar i hålen efter syra fyllt på , så kallat underhållsfritt batteri ?
Fabrikat på batteriet ?
Modell på batteriet ?

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Fick du ingen instruktion från butiken?
Jag trodde det var förbjudet att sälja batterier över disk med syran vid sidan om.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har hänt mig en gång det där, i slutet på 80-talet. Jobbade på Finnboda och vi skulle ha ett nytt batteri, kommer inte ihåg till vad. I alla fall kom ett tomt batteri. När man ringde till dem "Jaså har ni inte syra? Vi skickar en dunk."

Vad jag kommer ihåg så var batteriet fullladdat så fort man hällt i syran. Men det var länge sedan som sagt så minnet är lite vagt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur fick du syran?
Längesen jag fick på flaska.
Vanligare att man får ”patroner” som du vänder uppochner och trycker fast på batteriet. Det är alltså en lufttät, sluten process. Folien punkteras och sen tar det den tid det tar att tömma dessa. Du har en (1) chans. De ska bli tomma och det i ett (1) moment. Man får inte hjälpa till, right… Kan ta ett tag. Be strong! Sen försegla med den medföljande pluggraden.
Senast var ett Varta AGMbatteri för mc.

Att man själv fyller har jag bara sett på småbatterier de senaste åren. Mc, gräsklippare etc. Bilbatteri har jag nog inte fyllt själv sen 80 eller tidigt 90-tal.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har hänt mig en gång det där, i slutet på 80-talet. Jobbade på Finnboda och vi skulle ha ett nytt batteri, kommer inte ihåg till vad. I alla fall kom ett tomt batteri. När man ringde till dem "Jaså har ni inte syra? Vi skickar en dunk."

Vad jag kommer ihåg så var batteriet fullladdat så fort man hällt i syran. Men det var länge sedan som sagt så minnet är lite vagt.
Senast jag köpte ett sådant där old-school-batteri var 2003 och den butiken hade inte någon syra.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
I Försvarsmakten så fyllde vi på med korrekt mängd syra, väntade 20-30 minuter, och tryckte på startknappen.
Det var allt.

Men, intressant att du fick med syra, om det var på "lösvikt".
I så fall så måste det ha varit något restlager från ett mobförråd.
Men, ingen fara, batterier som är torrladdade håller för evigt i det tillståndet, det var ju just det som var finessen.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Fyll på upp till max strecket, vänta ca 30 minuter. Skruva sen i dom sex korkarna(antar att det är sex celler).
(Jag brukade ladda upp batteriet)

Skicka batterier med syra(lös eller syrapack) kräver att man skickar syra som farligt gods(kostar extra). Sett att många företag gamblar....

Lös syra och syrapack är två olika. Köper man ett batteri för lös syra så se till att du får även med syra. Den säljs på orten, oftast i dunkar och bara till företag. Den finns väl ett och annat företag som gamblar med det också.

Last edited:
Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...