Fzr som inte startar!!

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Efter att haft isär hela motorn och ha satt ihop den nu
så vill den ej starta igen! :huvet

Trodde att det var kammarna som låg fel, men efter att ha undersökt det
så kunnde jag inte hitta nåt som tyder på det! Har ställt motorn i TDC
och kikat på kammarna och det ser ut att stämma, Loberna ifrån varandra på 1an... är det nåt mer som man ska tänka på om detta??

Vad fins det mer som kan orsaka att den inte hoppa igång?? :confused:
Tänningen?? det ä ju gnista å så..!?

Skriv så mööe ni bara orkar!!!
 

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Uppland
Hoj
1999, Honda Blackbird
Loke skrev:
Vad fins det mer som kan orsaka att den inte hoppa igång?? :confused:
Tänningen?? det ä ju gnista å så..!?

Finns det gnista skulle jag kolla så att den säkert får soppa. Kan kanske testa att köra med lite startgas och se om den går då. Funkar det borde det väl vara nåt strul med bensintillförseln?

//daniel
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
danielg skrev:
Finns det gnista skulle jag kolla så att den säkert får soppa. Kan kanske testa att köra med lite startgas och se om den går då. Funkar det borde det väl vara nåt strul med bensintillförseln?

//daniel

Har testat me startgas.. funkar inte.. å soppa värkar den få!!??

Tack ändå..!!
 

pet

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
dalarna
Hoj
trx
Vad har du pysslat med nu när motorn var isär (och egentligen varför)Är lite intresserad eftersom jag själv har en tjurig rackare(-88) som arbetsvägrar.
Var den svårstartad innan...taskigt komp eller isärplockning
bara för det dåliga vädrets skull ?
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
pet skrev:
Vad har du pysslat med nu när motorn var isär (och egentligen varför)Är lite intresserad eftersom jag själv har en tjurig rackare(-88) som arbetsvägrar.
Var den svårstartad innan...taskigt komp eller isärplockning
bara för det dåliga vädrets skull ?

Var skrammel i motorn.. fick byta drevet i motorn till starten!
Annars så har jag inte gjort nåt specielt me den!

Det var jätte lättstartad innan jag plockade isär den!!
 

HanneZ

Guest
om den får soppa så kolla om den har komp och om den har gnista, och som Robban_C allti säger så är det inte garanterat att den har gnista i under komp även om den har gnista i fria luften!
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Loke skrev:
Var skrammel i motorn.. fick byta drevet i motorn till starten!
Annars så har jag inte gjort nåt specielt me den!

Det var jätte lättstartad innan jag plockade isär den!!

Så med andra ord har du lagat den till det sämre? :huvet

Heh, skämt åsido..Dubbelkolla allt, är där gnista och bensin så borde den harkla igång.. Det är säkert bara något enkelt du glömt bort.. Nästan alltid så.. :va
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hur var det, finns det gnista?

Är tändningen rätt kopplad? Dvs så att rätt stift gnistrar vid rätt tillfälle? Inte ovanligt att man skiftar kablarna till spolarna (2+3 blir 1+4) eller till givarna (på de hojar som har två givare).

Vad har du gjort åt motorn då?
Borrad?
Honad?
Nya ringar?
Nån olja på ringarna?
Är ventilerna täta?
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Robban_C skrev:
Hur var det, finns det gnista?

Är tändningen rätt kopplad? Dvs så att rätt stift gnistrar vid rätt tillfälle? Inte ovanligt att man skiftar kablarna till spolarna (2+3 blir 1+4) eller till givarna (på de hojar som har två givare).

Vad har du gjort åt motorn då?
Borrad?
Honad?
Nya ringar?
Nån olja på ringarna?
Är ventilerna täta?

Var tvungen att ta isär hela motort för att byta drevet ifrån starten!!
Var lite dåligt.. =)

å gnista finns det!
SKa ta å kika på tändnigen ida så får vi la se!!
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hur satte du ihop?
Nya ringar?
Honade?
Smorde du ringarna?

Så här är det:
1. Man sätter helst inte ihop utan att hona.
2. Man sätter inte ihop utan att smörja ringarna.
Har man missat både 1 och 2 så kan man få problem eftersom ringarna då inte alltid tätar tillräckligt för att få ordentligt kompressionstryck.

Men kolla du tändningen först.
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Hona gjorde jag ju inte då!!
Men jag smörjde in dom gamla ringarna ordentligt!!

Men nu vet jag det oxå... :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
HanneZ skrev:
om den får soppa så kolla om den har komp och om den har gnista, och som Robban_C allti säger så är det inte garanterat att den har gnista i under komp även om den har gnista i fria luften!
Det är iofs ovanligt men det har hänt. Då rör det sig oftast om stift som är tveksamma, ex vis pga sot eller soppa/olja och just en eller flera av dessa faktorer kan man ju råka ut för innan man fått fyr i maskinen och hunnit få upp värmen ordentligt.

Den tekniska förklaringen:
Strömmen tar ju alltid den "genaste" vägen till jord, dvs den väg som har minst resistans (elektriskt mostånd).
Läget är att det krävs högre spänning för att initiera ljusbågen (dvs gnistan) under det ökade trycket som kompressionen innebär. Om då stiftet är halvkeff så kan man ibland råka ut för att den ökade spänningen räcker för att gnistan (dvs strömmen) ska kunna hoppa direkt till jord (via olja/sot/bensin) utan att gå omvägen via luftgapet mellan elektroderna.

Men som sagt, i det här läget tror jag det är läge att kolla tändläge först.

Andra idéer:
Ta till rejält med batteri, ett bilbatteri suckar inte lika mycket under belastning = mer drag i startmotorn och i tändsystemet.
En tesked olja i varje cyl om man misstänker att problemet ligger i att ringarna inte tätar, man ska dock komma ihåg att oljan bidrar till att klegga igen stiften, alltså ska man inte göra detta i onödan.

Och som vanligt, har man vål fått liv i öket ska man varmköra ordentligt och gärna avsluta med en stund på lite högre varvtal så man bränner rent stiften ordentligt.
Glöm inte hålla koll på tempmätaren.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Loke skrev:
Hona gjorde jag ju inte då!!
Men jag smörjde in dom gamla ringarna ordentligt!! ...
Ok, hona är väl iofs att föredra när man ändå river, då får ringarna lite nya fina ytor att jobba mot men ok, smörjningen var ju det viktigaste eftersom oljan bidrar till tätning (= högre kompressionstryck) vid uppstart.

Kan verka lite motsägelsefullt att man vill ha högre komptryck eftersom det lättare ger överslag i stiften men man vill ju ha både och.
Både högt komptryck och fet gnista. Då hoppar vilket gammalt lik som helst igång.

Back to tändläge. Hittar du inget fel där så blir det nog till att kolla soppatillförsel. Ex vis en tesked soppa (snapsning) i varje cylinder och sen starta på kvartsgas. Glöm tomgångsstart om du har snapsat, du vill få in lite extra syre för att få fjutt på snapsen.
Det händer dock att man kleggar igen stiften på det viset men man måste ju prova...
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Startproblem!

Hej! En kompis som hade en Fzr1000-87 den trilskades ett tag, ungefär som du beskriver. Då var felet 0 ventilspel = dålig kompr. vid start. kolla bara så att du har rätt ventilspel. En billig lösning i alla fall. MVH Micke :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top