FZR1000 1995 Frågor

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Hej
Funderar på ovanstående hoj och undrar hur den är att köra jämfört med nyare maskiner,är den tungkörd?hänger man på nyare hojar skapligt eller?
vad ska man tänka på när man tittar på en FZR? har dom några kända fel?
Om nån vet nån bra hemsida med bilder o fakta så skriv gärna länken.

mvh/Anders

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har juh en fzr 1000 -91
Som förmodligen med en tår i ögat kommer att lämna mig snart pga familjära skäl :(

Jag skulle kunna räkna upp massor med den som är hur bra som helst.
Väghållning tex, jag måste säga att den beter sig otroligt trevligt, landsväg och tradarmöte i 150 knutar och den så mkt som skakar inte till, den är otroligt stabil. Men utan att för den skull bli helt oregerlig på småvägar, den är mkt smidig och trevlig.
På pappret gör den 0-100km/h på 2,9 sek, 0-400m på 10,8sek.
Detta är inget jag testat själv utan det är juh mer erfarna killar som lyckas med sådana tider :)
Jag är 180cm över havet vilket gör att mina ben inte tycker det är alls otrevligt medans ngn som uppmäter höjder på 190-200cm kommer känna av den ganska kraftiga benvinkeln.
Den har en tråkig grej för sig och det är oljelampan som blinkar i bland.
Men enligt yamaha så är det att nivågivaren till oljan är lite känslig, börjar den blinka slår man i olja så att man når MAX strecket sedan är det lungt igen, du kör garanterat inte med för lite olja i en FZR ;-)

Om man ska summera den på ngt sätt så måste det bli att du får otroligt mkt hoj för pengarna, du får inte utsendet men du kommer jäkligt nära prestandan av en R1:a och detta på en maskin som i runda slängar är 10 år äldre.
Provkör och förvånas över hur mkt sporthoj du får för stålarna :)

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
tobbeviking skrev:
Om man ska summera den på ngt sätt så måste det bli att du får otroligt mkt hoj för pengarna, du får inte utsendet men du kommer jäkligt nära prestandan av en R1:a och detta på en maskin som i runda slängar är 10 år äldre.
Provkör och förvånas över hur mkt sporthoj du får för stålarna :)

Inte för att jag har ägt nån FZR 1000 själv, men när man var yngre och bara drömde om de stooora dyra hojarna medan man i verkligheten framförde en GSX 550 ES, så var det just FZR 1000 som låg högst upp på önskelistan. 145 hk och ett fräckt utseende som håller än idag (tycker jag iaf) rockade! Femväxlad är den väl också som alla Yamahas större cyklar från tidigt nittiotal om jag inte minns fel. Att den med dagens mått är lite tungre kan man nog leva med om man inte enbart ska smiska bana. Om jag själv skulle köpa en äldre stor hoj skulle nog FZR:en ligga bra till. Kööp!

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Har Köpt!
Köpte en 1995 som var uttagen 1997 i helgen och är supernöjd.hojen är pedantskött av förra ägaren.Har inte hunnit köra så mycket men det lilla jag kört känns den kanon,jämt o fint register och den är stark som en björn och dessutom känns den så sanslöst lättkörd.Tack för inläggen.

mvh/Anders

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Man får ta och gratulera till ett bra köp! :tummenupp

Det en del tycker gör FZR 1000 lite trist är ju att den inte har någon effektpuckel, men å andra sidan så har man ett ordentligt drag genom hela registret istället, vilket iallafall jag uppskattar.

Jag har iofs en -91, men det som egentligen skiljer från en -91 och en -95 är väl kåpans uoformning och att den nyare har sexkolvs-ok.

Lycka till! :D

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag uppskattar också ett jämt drag,den är betydligt vassare på låga varv än vissa andra hojar i samma storleksklass sen att den inte hysteriskt går upp på bakhjulet pga nån effektpuckel får man ta men dessto lättare blir den att köra hårt med.
ja det är det enda som skiljer dom åt tror jag,tycker alla fzr är snygga efter -89.Fick med ett snyggt slipon och cuts till min.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det känns som att en erfaren förare på en FZR slår en mindre erfaren förare på en R1:a rätt lätt.

Men det klart, den är ju en gammal surhink som väger minst 500 kg.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Gustav1 skrev:
Men det klart, den är ju en gammal surhink som väger minst 500 kg.

Du är inte långt ifrån. 236kg fulltankad väger den. Hur mycket den väger med mig på säger jag inte, men ganska mycket mer ;)

Det går att få upp den på bakhjulet, dra upp till drygt 8k på ettan, släpp av och ryck till så stegrar den lite:) men det är nog inte den bästa stuntmaskinen på marknaden direkt...

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag skulle nog inte kalla FZR 1000 för gammal surhink som väger minst 500 kg om jag åkte runt på en jordfräs på 40hk och 180kg men det är ju jag det.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Holger skrev:
Jag skulle nog inte kalla FZR 1000 för gammal surhink som väger minst 500 kg om jag åkte runt på en jordfräs på 40hk och 180kg men det är ju jag det.

Ska det vara nödvändigt att använda massa färgglada blinksmileys för att ironin ska gå fram?

Jordfräs kör jag för att jag inte får köra något häftigare än.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lägg av!!! Jag har en R1 -01 och min kompis har köpt en FZR1000 -91. Jag blev positivt överraskad!! Jag drog upp den på tvåan runt 8k varv utan problem och koppling!!! Hur enkel som hälst att slanga med!!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Rodent! Vad menar du?! skulle det inte gå att stunta på våra hojar??
Jag gjorde juh förböveln själv en vinkelvolt med min i helgen!
Det är bara ta ordentlig sats, vika höger, hoppa vänster och kasta sig i 90 graders vinkel framåt.
Gick skitbra juh :1pajas

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
tobbeviking skrev:
Rodent! Vad menar du?! skulle det inte gå att stunta på våra hojar??
Jag gjorde juh förböveln själv en vinkelvolt med min i helgen!
Det är bara ta ordentlig sats, vika höger, hoppa vänster och kasta sig i 90 graders vinkel framåt.
Gick skitbra juh :1pajas

Akta så du inte fastnar i vinkelvolten bara :D

Jo, visst går det att stunta med dem, men det är inte den enklaste hojen att busa omkring på, men vem säger att det ska va enkelt?

Hade gärna sett ditt trick iallafall. Det finns inte på video antar jag? :D

Nån som kört både en generation 3 och 4 av FZR 1000 förresten? Nån märkbar skillnad på dem eller är det bara estetiskt?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Toppkåpa!!

Ni FZR killar!! Är det någon av er som har eller vet var Jag kan få tag på en topp kåpa till en FZR1000 -91? Jag hjälper min kompis att leta då han köpte en kulllagd hoj som var omgjord till STRITFAJTER, med andra ord förstörd.

MERA PLEST ÅT FOLKET!!! :crash

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...