Gäller trafikförsäkringen?

Leffe00

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
Yamaha yz125 enduro
Jag har fått olika uppgifter från olika källor :va . Det handlar om trafikförsäkringen, vid eventuell olycka med avstrypt mellanhoj, ska gälla. Vissa säger att du kan bli ersättningsskyldig på upp till en mille kr, vissa säger att den gäller oavsett omständigheterna, om man skulle krascha med en dyr bil, eller råka skada nån med ostrypt mellanhoj. Jag vill ha klarhet i detta ämne. Har sökt i forumet men har dock inte hittat nån trovärdig tråd. Detta skrämmer mig faktiskt. Att tvingas leva på bidrag resten av sitt liv :( Det kanske inte är så vanligt, men har nån hört talas om nåt sånt exempel?

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Igår damp mitt försäkringsbrev ner i lådan. Eftersom jag nyligen ställt på cykeln så blev jag förvånad för det stod att 31 kw(jag vet att det är mesigt men skit i det nu), vilket är originaleffekten(ja, skratta in nu heller). I mina regpapper står det att den är bromsad till 19 kw(ja, det blev lite väl tilltaget när jag bromsade den). Jag har tagit bort stora delar av strypningen och funderar på att plocka sista biten med. Om jag gör det så blir det såhär:

Den är försäkrad efter originaleffekt.
Den har originaleffekt.
Den är reggad till en lägre effekt.

Skenförsäkrar jag då? :va

Notera att jag har tungt kort och visst skulle jag kunna regga om den till tung men det är så bökigt. Dessutom kan det vara försäljningsargument att den är strypt i papperna.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Josafan skrev:
Den är försäkrad efter originaleffekt.
Den har originaleffekt.
Den är reggad till en lägre effekt.

Skenförsäkrar jag då? :va

Notera att jag har tungt kort och visst skulle jag kunna regga om den till tung men det är så bökigt. Dessutom kan det vara försäljningsargument att den är strypt i papperna.
Svaret är NEJ
Du betalar ju för det som hojen uppges ha (inga strypta effekter), hade du gjort tvärtom så hade det varit skenförsäkring.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0