Gänga motorfäste R1?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Så trodde man att man var klar inför Licenskursen i helgen.
Fått ihop hela hojen igen, nylackad och fin. Skulle bara sätta dit kraschpuckarna.
Gängade ur skruven för motorfästet på höger sida för att ersätta den med skruven till kraschpucken.
När jag gängat ur skruven så ser jag till min fasa att gängorna från motorblocket sitter kvar i skruven....
GÄNGPAJ!!! :skrämd

Nu ska jag borra ur hålet och sätta i en insattsgänga.
Men frågan är: Vad fan är det för gänga på skiten? Provat med några vanliga M muttrar, men dom går inte på skruven. Finns det M gängor med olika stigning?
Har kollat i servicemanualen jag laddat ner från nätet, men där står inte storleken på gängan, bara namnaet på skruven. "Right front engine mounting bolt"

Någon som vet?

Metriska gängor finns med åtskilliga olika stigningar.
Om jag ska gissa vilt så tror jag att du har en skruv som är M10 x 1,25 ("vanlig" M10 är 1,5 mm/varv).
Läget är att M10 x 1,25 är rätt vanlig bland hojarna. M8 är oftast den "vanliga" M8:an, dvs 1,25 mm och större gängor förekommer sällan. Möjligen M12 x 1,5 eller M12 x 1,25.

För övrigt brukar 6mm gänga oftast vara "vanlig" M6, dvs 1 mm stigning. Men knappast inga M6 i samband med motorfäste.

Identifiera M10 x 1,25 så här:
Håll skruven parallellt med en vanlig M8 x 1,25. Om gängorna passar ihop så är det en M10 x 1,25.

Edit: Givetvis kan du använda samma metod för identifiering av vilka gängor som helst, bara du har en "känd" gänga att jämföra mot.
Man kan också använda en gängtolk men ovanstående metod fungerar utmärkt.

Tack för svaret Robban!! :tummenupp
Jag blev mest orolig för att det inte var en vanlig M gänga, och det skulle bli svårt att hitta en instatsgänga till den.

Jag är nu nästan helst säker på att det är en M gänga, fast med lite annan stigning en vad som är vanligt...
Provade nämligen med en mutter från en M8, och den gick på i typ ett kvarts varv innan den "nöp". Förmodligen fel stigning alltså....

Ska svänga förbi en järnaffär på lunchen och se vad dom har ett erbjuda...

.......

Jag är ganska säker på att det är 1mm stigning vanlig stigning är det nog inte i alla fall på höger sidan är det i alla fall inte lätt att hitta bultar..

TOKER skrev:
Jag är ganska säker på att det är 1mm stigning vanlig stigning är det nog inte i alla fall på höger sidan är det i alla fall inte lätt att hitta bultar..
Det är 1.25. Yamahaspecial.

Jag har lyckats gängpaja fästet på min YZF750. Bulten fastna halvvägs in och går varken innåt eller utåt. :( Den sitter dödsfast... suck.

ÄR det 8 mm och 1,25 stigning så är det inget Yamahaspecial, då är det helt vanlig M8.

Annars kan man ju gänga med "vanlig" stigning och sedan skaffa en ny bult.

Som ebs säger gänga om och byt bult är nog en bra ide för på höger sidan var det 12mm bult med någon skum stigning.
Vänster är väl 10mm i alla fall tror jag!!!

TOKER skrev:
Som ebs säger gänga om och byt bult är nog en bra ide för på höger sidan var det 12mm bult med någon skum stigning.
Vänster är väl 10mm i alla fall tror jag!!!

Hmmm, tvärt om i så fall. Den mindre bulten sitter väl på höger sida va?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

98-01 så sitter det en stor på höger sida och två små på vänster

.....

Kurvmakaren skrev:
Du kan inte borra upp hålet och sätta mutter på insidan? Så är det på min Kawwa i alla fall....

Min fyllde vi den trasiga gänga med svets sedan gänga nytt då med vanlig stigning...

Har nu äntligen hittat en firma som kan få fram sk. Helicoil för M12x1,25.
En reparationssats för det går på 1300:- + moms... :skrämd

Kanske blir till att borra upp och gänga om för vanlig bult istället... Då behöver man ju bara en ny bult för typ 10:-
Faaan! :mad:

.....

Jo men det går ju att svetsa aluminium med rätt grejer!

Att gänga om en befintlig gänga med en annan med samma diameter är inte att rekommendera då det blir riktigt klent.

Tror att jag har har Helicoil 12x1,25 och du bor ju inte så långt bort. Kan kolla det onsd kv.

Robban_C skrev:
Att gänga om en befintlig gänga med en annan med samma diameter är inte att rekommendera då det blir riktigt klent.

Tror att jag har har Helicoil 12x1,25 och du bor ju inte så långt bort. Kan kolla det onsd kv.

VA!? Faan, det vore jäkligt sjysst.....
Jag PM'ar tel och sånt... =O)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back