Gänglås på drevbult?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag håller som bäst på att byta drivpaket på min CBR 1000RR, (från original till 520-konverterade lättviktsdrev) och upptäckte när jag lossade drevskruven fram att den såg ut att sakna gänglåsning. Dock ser jag ju den gula "beläggningen" mellan gängtopparna...är detta någon form av låsningsmaterial?

När jag tidigare bytt drev på hojar, har jag alltid använt någon droppe gänglåsning på den här skruven men är osäker på om jag ska göra det på den här, eller om det är meningen att den ska vara som den ser ut.

Vad säger den erfarna expertispanelen?

drevskruv.jpg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det där är väl bara gulkromen ? Jag hade droppat på gänglåsning om inget annat håller bulten
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag kör aldrig med gänglåsning. Rätt eller fel, ingen aning. Har den någon låsbricka? Om inte, så hade jag nog tagit en droppe. Jävligare nästa gång du ska ha loss det men allt löser sig med en bra knack.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag kör aldrig med gänglåsning. Rätt eller fel, ingen aning. Har den någon låsbricka? Om inte, så hade jag nog tagit en droppe. Jävligare nästa gång du ska ha loss det men allt löser sig med en bra knack.
- Ingen låsbricka. Ser ut precis som på bilden.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det där är väl bara gulkromen ? Jag hade droppat på gänglåsning om inget annat håller bulten
- Ja, antar att det får bli någon droppe låsning på skruven. Märkligt dock, med tanke på att allt på hojen är i snudd på nyskick. Borde väl rimligen sitta någon slags låsning som standard på drevskruvarna, kan jag tycka.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det ser ju ut som rester av gänglåsning på bilden.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det ser ju ut som rester av gänglåsning på bilden.
- Tycker du? När jag dragit loss skruvar med gänglåsning, brukar de vara fransiga och/eller smuliga i låsningsmaterialet, beroende på vilken vätska man använt. Den här skruven ser ovanligt "ren" ut, tycker jag.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har aldrig kört med nån gänglåsning.
Sen köpte jag en hoj till som gått 200h med nån annan som skruvat. Bytte drev och skruvade ihop.
Framdrevet släppte och klämde fast sig mellan sving och ram.

Så min vanliga hoj, som jag har haft sen ny, behövde aldrig nån loctite. Den här hojen har man förmodligen dragit åt drevet på tok för hårt och där behövs det tydligen Loctite i framtiden.
 

Bifogat

  • PXL_20210516_141855010.jpg
    PXL_20210516_141855010.jpg
    1.9 MB · Visningar: 56

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bottnar skruven mot axeln med lite glapp mot kedjedrevet behövs teoretiskt ingen gänglåsning för drevet kan på grund av glappet inte vicka loss skruven.
En man som tappat låsmuttern på sin hembyggda hoj med HD motor (muttern som fäste främre kedjedrevet på axeln)
ersatte muttern med två bundband på axelgängorna. Buntbanden skulle bara hindra muttern trilla av splinsen. Sedan körde han bandagens eftermiddag och hem från Karlskoga till Karlstad med buntband istället för mutter.
När jag bytte drivpaket på Sprint RS var muttern lös efter jag böjt undan låsbrickan, kunde ta av muttern med fingarna.

Men försiktig som jag är hade jag i detta fall sätt gänglåsning på skruvgängorna.
Då kommer skruven inte lossa mer än vad som eventuellt behövs för lite glapp mot kedjedrevet.
Sedan sitter skruven.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sy
Jag har aldrig kört med nån gänglåsning.
Sen köpte jag en hoj till som gått 200h med nån annan som skruvat. Bytte drev och skruvade ihop.
Framdrevet släppte och klämde fast sig mellan sving och ram.

Så min vanliga hoj, som jag har haft sen ny, behövde aldrig nån loctite. Den här hojen har man förmodligen dragit åt drevet på tok för hårt och där behövs det tydligen Loctite i framtiden.
Syns att de är en Ktm ram å motor...
En av dom få saker jag använt gänglåsning är motordervet å växelspaken på mina ktm hojar..
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Bytte på min gamla ninja ett kugg mindre typ. Jäklar vad den muttern satt. Fick förlänga verktyget å trycka med foten. Växel i mm.
Trodde jag skulle ge upp.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Typ rätt, sista Husabergen innan dom stängde ner deras egna produktion. 2009:a.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Bytte på min gamla ninja ett kugg mindre typ. Jäklar vad den muttern satt. Fick förlänga verktyget å trycka med foten. Växel i mm.
Trodde jag skulle ge upp.
- Det där har jag upplevt på samtliga 3 ZX7:r jag haft. Måste vara något Ninja-relaterat.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Använd 'blå Loctite', dvs den snällare varianten. Den gröna gör att det kan sitta så hårt att man måste värma för att det ska lossna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har använt Biltemas Gärnglåsning (blå) och det är att ta i en hel del för skruven ska lossa.
Varv efter varv är det att ta i när skruven ska loss.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har använt Biltemas Gärnglåsning (blå) och det är att ta i en hel del för skruven ska lossa.
Varv efter varv är det att ta i när skruven ska loss.
- Jag har slutat dra loss drevskruvar med handkraft efter att ha ägt 3 st. ZX7:eek:r med extreeeemt hårt satta sådana. Nu är det mutterdragaren som gör jobbet. Snabbt o smidigt och skonsamt för både hojen och mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Jag har slutat dra loss drevskruvar med handkraft efter att ha ägt 3 st. ZX7:eek:r med extreeeemt hårt satta sådana. Nu är det mutterdragaren som gör jobbet. Snabbt o smidigt och skonsamt för både hojen och mig.
Det verkar vara en Kawa specialitet sätta drevbulten extremt hårt.
Lånade ut nitverktyget till en man här i Gbg med ZX10R.
När han lämnade tillbaka verktyget berättade han att han gett upp.
Åkt till en däckverkstad som försökte och misslyckades med mutterpicka.
Till slut tog Däckmannen ett flera meter långt järnrör och förlängde ett hylsskaft och med ägaren sittande på sadeln lyfte han hojen när han tog i stående bakom MCn.
Då släppte drevmuttern.
Ganska onödigt eftersom det räcker med att drevet hålls på splinen.
Men Kawa sparar kanske in låsplåten under muttern på det här sättet ?
Suzuki och Triumph har låsplåt under muttern som man får vika loss innan dags ge sig på muttern.
Och på Sprint RS kunde jag ta loss muttern med fingrarna, satt lös, efter jag böjt undan låsplåten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det verkar vara en Kawa specialitet sätta drevbulten extremt hårt.
Lånade ut nitverktyget till en man här i Gbg med ZX10R.
När han lämnade tillbaka verktyget berättade han att han gett upp.
Åkt till en däckverkstad som försökte och misslyckades med mutterpicka.
Till slut tog Däckmannen ett flera meter långt järnrör och förlängde ett hylsskaft och med ägaren sittande på sadeln lyfte han hojen när han tog i stående bakom MCn.
Då släppte drevmuttern.
Ganska onödigt eftersom det räcker med att drevet hålls på splinen.
Men Kawa sparar kanske in låsplåten under muttern på det här sättet ?
Suzuki och Triumph har låsplåt under muttern som man får vika loss innan dags ge sig på muttern.
Och på Sprint RS kunde jag ta loss muttern med fingrarna, satt lös, efter jag böjt undan låsplåten.
Jag har för mig att kawa hade en recall på att just framdrevet lossnade, och sedan dess använder något herrejösses-gänglås.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det verkar vara en Kawa specialitet sätta drevbulten extremt hårt.
Lånade ut nitverktyget till en man här i Gbg med ZX10R.
När han lämnade tillbaka verktyget berättade han att han gett upp.
Åkt till en däckverkstad som försökte och misslyckades med mutterpicka.
Till slut tog Däckmannen ett flera meter långt järnrör och förlängde ett hylsskaft och med ägaren sittande på sadeln lyfte han hojen när han tog i stående bakom MCn.
Då släppte drevmuttern.
Ganska onödigt eftersom det räcker med att drevet hålls på splinen.
Men Kawa sparar kanske in låsplåten under muttern på det här sättet ?
Suzuki och Triumph har låsplåt under muttern som man får vika loss innan dags ge sig på muttern.
Och på Sprint RS kunde jag ta loss muttern med fingrarna, satt lös, efter jag böjt undan låsplåten.
- Åtminstone ZX7R har den låsringen man viker över kanterna på muttern. Lik förtvivlat sitter de bergfast. Måste vara något medroterande moment som sätter dem så jäkla hårt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top