Gå från 125a till mellanklasshoj.. ?

Jaaack

Regret nothing, move on and say fuck it
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Derbi Senda SM 125
Tjenare!
Fyller 18 i sommar, tänkte bara kolla en sak.
Jag har A1 kort. Men när jag nu fyller 18 i sommar och tänker köpa större hoj, måste jag ta en ny uppkörning då? Eller kan jag bara köpa ny tyngre hoj och bara ut o köra på en gång den dan jag fyller år?

Sen en sak till, mellanklasshoj ligger på 25kw va?
Någon som kan beskriva för mej hur det ligger till det där? Det är något med viktförhållanden också har jag hört, inte hajjat det där.

/Jack

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Jaaack skrev:
2606234 Tjenare!
Jag har A1 kort. Men när jag nu fyller 18 i sommar och tänker köpa större hoj, måste jag ta en ny uppkörning då? Eller kan jag bara köpa ny tyngre hoj och bara ut o köra på en gång den dan jag fyller år?

Någon som kan beskriva för mej hur det ligger till det där? Det är något med viktförhållanden också har jag hört, inte hajjat det där.

/Jack
Du måste köra upp på mellanhoj. Mellankortet övergår sedan till tung automatiskt när du fyller 21. :) 25kw och vikt/effekt förhållandet får inte överstiga 0,16kw har jag för mig.

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Grappy skrev:
2606239 Du måste köra upp på mellanhoj. Mellankortet övergår sedan till tung automatiskt när du fyller 21. :) 25kw och vikt/effekt förhållandet får inte överstiga 0,16kw har jag för mig.

Rätta dej lite. Mellankortet går över till tung två år efter att du klarade uppkörning för mellan, men när du fyller 21 får du göra en uppkörning så du får obegränsat.

Tackar Bärgren för tillrättningen.

Last edited:

Jaaack

Regret nothing, move on and say fuck it
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Derbi Senda SM 125
Grappy skrev:
2606239 Du måste köra upp på mellanhoj. Mellankortet övergår sedan till tung automatiskt när du fyller 21. :) 25kw och vikt/effekt förhållandet får inte överstiga 0,16kw har jag för mig.

Okej, tack så mycket :yoparty

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Grappy skrev:
Nej när han fyller 20 övergår mellan till tung. Förutsatt att han tar det på sin födelsedag. Måste ha innehaft mellan i 2 år.

När införs de nya förhållandena?

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Saabmosare skrev:
2606249 Rätta dej lite. Mellankortet går över till tung två år efter att du klarade uppkörning för mellan eller då du fyller 21.

Då får jag rätta dig också. Mellankortet går mycket riktigt över till tung automatiskt när du haft det i två år, men när du fyller 21 får du göra en uppkörning så du får obegränsat.

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Bärgren skrev:
2606257 Då får jag rätta dig också. Mellankortet går mycket riktigt över till tung automatiskt när du haft det i två år, men när du fyller 21 får du göra en uppkörning så du får obegränsat.

Så om du kör upp när du är 20 för mellankort när blir de obegränsat enligt dej då? Nu såg ja, hade fattat lite fel. korrekt:tummenupp

Last edited:

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Bärgren skrev:

korrekt!

kör du upp på din 18års dag får du mellankort och vid 20 år har du automatiskt tung.
Kör du upp på din 20 årsdag så blir det fortfarande bara mellankort och vid 22 års ålder får du köra obegränsat alternativt kör du upp en gång till vid 21 och då får du köra obegränsad!

:D
själv körde jag upp när jag var 20, och fick således tung förra året (är 23 nu)

Muckee

Kär
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -04
cybertron skrev:
2606327 korrekt!

kör du upp på din 18års dag får du mellankort och vid 20 år har du automatiskt tung.
Kör du upp på din 20 årsdag så blir det fortfarande bara mellankort och vid 22 års ålder får du köra obegränsat alternativt kör du upp en gång till vid 21 och då får du köra obegränsad!

aj fan, ok men då hänger man med, så man tjänar som fan på att ta mellankortet när man är 18 borde tids och ekonomiskt sett om jag fattat det hela fullständigt jätte-korrekt ? :näsblod

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
Jaaack skrev:
2606234 Tjenare!

/Jack
ny uppkörning om ditt teoriprov gäller fotfarande!

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
!ante skrev:
2611602 ny uppkörning om ditt teoriprov gäller fotfarande!
Alltså jag läste i körkortsboken häromdagen. Och däär står det att man bara behöver göra en uppkörning för tung med (när man är 21 givetvis och har tagit A1) Utan att ta nytt förarprov. Och då är det ju helt plötsligt 5 år som teorin gäller :confused: :gnissla :va

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Hyosung Karion RT 125
Jaaack skrev:
2606234 Tjenare!

/Jack

så här är det: du slipper trorin för mellan klass om du har A1 kort,, och sedna sedan när du fått mellan kortet när du är 18 så går du direkt över till tung när du är 20. inte 21.. 21 är gränsen för tung om du ej har mellan klass före

mejje

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
Cbr600f med ubergula fälgar mohaha
Lundgren skrev:
2606253 Nej när han fyller 20 övergår mellan till tung. Förutsatt att han tar det på sin födelsedag. Måste ha innehaft mellan i 2 år.

När införs de nya förhållandena?
måste ha innehaft Lätt mc 2 år!

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Fuzzman skrev:
2612694 vad är obegränsad, är inte tung samma shit :p?

jo de e samma sak. asså vaffan va de 10 år sen alla tog sitt lätta kort här lr?:D kanske inte så lätt efter ett par år men vaffan bättre borde ni kunna.

Muckee

Kär
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -04
t4pp3r skrev:
2612933 jo de e samma sak. asså vaffan va de 10 år sen alla tog sitt lätta kort här lr?:D kanske inte så lätt efter ett par år men vaffan bättre borde ni kunna.

haha håller med, jag kommer inte ihåg så mkt :va men men.. hankar mig fram ändå :D

PeeWee

Ska ja dansa nykter måste ja va bra full
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
CBR 600 f -99
Om man har körkort med behörighet A får man köra tung motorcykel
med obegränsad effekt d.v.s. motorcykel som har en slagvolym
på minst 700 cm3, en högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande
som överstiger 0,16 kW/kg om man har
• haft behörigheten A under minst två år, eller
• fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Muckee skrev:
2613174 haha håller med, jag kommer inte ihåg så mkt :va men men.. hankar mig fram ändå :D

a fan man klarar ju sej. jag tycker itne man använder mycke av de man lär sej. alla jävla bilister kör ju som idioter så de går fan inte å åka in i en korsning å tänka att här e de jag som har företräde.

jag kommer säkert komma ihåg lika lite om nåt år när de e dags för mellanhoj:D

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
mejje skrev:
2612796 måste ha innehaft Lätt mc 2 år!

Vad jiddrar du om?

Lätt mc och mellantunga kortets övergående till tung mc har inget samband!

Gissar på att du har läst om dom nya reglerna som kommer typ 2010 och tror att dessa gäller nu, vilket är fel.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...