Gå från slanglöst till slang igen?

FernetBranca

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
Honda CRF 450R-08 supermoto
Mitt supermotard-framdäck (16,5 tums excelfälg) har modifierats om till slanglöst innan jag köpte det. Nu läcker det vid ventilen (helt punka, inte bara pys) och jag undrar om det bara är att byta tillbaka till slang igen. Problemet är att jag inte hittar någon slang heller eftersom dessa bara finns i 16 och 17 tum och inte 16,5 tum som jag behöver. Har ringt runt till massa däckverkstäder men de kan inget om det här. Ska köra i Örebro på valborg och det blir svårt att bara köra bakhjul en hel helg.
Tacksam för hjälp av personer på forumet som kan det här och inte från personer som "tror"

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Varför läcker det då? Är det någon del i ventilen i sig som läcker borde det vara lätt åtgärdat.

Annars är det 17" slang du ska ha.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Har du tagit bort däcket från fälgen? (lättare att se exakt vad som är galet då)
När jag undersökte slanglösa ekerfälgar kom jag fram till att två olika ventiltyper används.
1. Sådan ventil som sitter på bil Alu fälgar å hojar. Den är som en konad gummipropp med stoppklack som sitter inpressad i fälgen. Om den är trasig är det bara å skära av och pilla ur.
Tryck i en ny.
2. Gängad ventil som låses fast mot fälgen med mutter.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Du lär väl fixa dedär utan problem med slang men i värsta fall får du låna en 17" fälg av mig om du vill, men då får du hitta ett däck att kränga på o kränga av regndäcket som sitter på :gnissla.

FernetBranca

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
Varför läcker det då? Är det någon del i ventilen i sig som läcker borde det vara lätt åtgärdat.

Annars är det 17" slang du ska ha.
Det är ett litet plaströr/genomförning genom den tätade tejpen som lossnat och luften har sedan stuckit ut genom den ekern som är närmst ventilen.

Har du tagit bort däcket från fälgen? (lättare att se exakt vad som är galet då)
När jag undersökte slanglösa ekerfälgar kom jag fram till att två olika ventiltyper används.
1. Sådan ventil som sitter på bil Alu fälgar å hojar. Den är som en konad gummipropp med stoppklack som sitter inpressad i fälgen. Om den är trasig är det bara å skära av och pilla ur.
Tryck i en ny.
2. Gängad ventil som låses fast mot fälgen med mutter.
Däcket är borta (givetvis) och ventilen är en konad gummipropp med stoppklack.

Jag är lite fundersam eftersom hålet för ventilen i fälgen är uppborrad och därför kanske det måste bli en riktig raggarlösning för att få fast ventilen från en slang där.
Det enklaste som jag ser det är att jag pröjsar Husa Harry och får det fixat eftersom han är duktig på det här. Problemet är att jag inte har hans kontaktuppgifter. Tack för hjälpen i alla fall (om någon har hans nummer kan ni väl PM:a det)

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Pma han här på spåtthoj, är väl inte svårare än så

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Det är ett litet plaströr/genomförning genom den tätade tejpen som lossnat och luften har sedan stuckit ut genom den ekern som är närmst ventilen.

Däcket är borta (givetvis) och ventilen är en konad gummipropp med stoppklack.

Jag är lite fundersam eftersom hålet för ventilen i fälgen är uppborrad och därför kanske det måste bli en riktig raggarlösning för att få fast ventilen från en slang där.
Det enklaste som jag ser det är att jag pröjsar Husa Harry och får det fixat eftersom han är duktig på det här. Problemet är att jag inte har hans kontaktuppgifter. Tack för hjälpen i alla fall (om någon har hans nummer kan ni väl PM:a det)
TJA FERNET jag har haft lite problem med 16tums fälgar men har löst problemet ta med fälgen på valborg så fixar jag den och det kostar inget :D

FernetBranca

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
Tack för snabba svar grabbar!
Och ja jag kan PM-funktionen Kollemannen:tummenupp det var i brist på svar där jag skapade tråden.
Ses snart

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Du lär väl fixa dedär utan problem med slang men i värsta fall får du låna en 17" fälg av mig om du vill, men då får du hitta ett däck att kränga på o kränga av regndäcket som sitter på :gnissla.

Nu tänker du och gör helt rätt. Klart vi ska hjälpa varandra. :tummenupp

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Nu tänker du och gör helt rätt. Klart vi ska hjälpa varandra. :tummenupp
Det är ju klart VI HJÄLPER varandra ..Det gick ju fort å fixa eller hur FERNET och gratis var det :D visst är det skönt med slanglöst igen :yoparty MVHARRY

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha