Gå ur Svenska Kyrkan! (Nu när vi ändå håller på...)

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
slaktad, letar ny
Efter förra deklarationen kollade jag hur mycket jag hade betalat i skatt till kyrkan i mitt korta liv, blev förbannad på mig själv och gick ur senare samma dag.

Eftersom jag inte är det minsta religös vill jag inte att kyrkan ska ha mina pengar, ge hellre pengar till rädda barnen eller nåt...

http://www.humanisterna.org/uturkyrkan/blankett.pdf

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag är med i Svenska Kyrkan, iofs betalar jag inte mycket skatt eftersom jag bara jobbar ett par månader om året men jag betalar gärna en del till dem. Inbillar mig att många människor finner stöd i Kyrkan.

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
slaktad, letar ny
Menar du de som är aktiva eller de som blir hjälpta av kyrkans olika "aktiviteter" ?

Jag tycker att de som är med ska få betala för sig själva och de man vill hjälpa är det bättre att stödja på ett mer direkt sätt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
lollepop skrev:
Menar du de som är aktiva eller de som blir hjälpta av kyrkans olika "aktiviteter" ?

Jag tycker att de som är med ska få betala för sig själva och de man vill hjälpa är det bättre att stödja på ett mer direkt sätt.

Tja, både och. Kan någon människa hjälpas på fötter igen genom att börja gå i kyrkan så skänker jag gärna nåra slantar för den sakens skull.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har aldrig varit med. Tack för det televerket :)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Chris Ash skrev:
Jag är med i Svenska Kyrkan, iofs betalar jag inte mycket skatt eftersom jag bara jobbar ett par månader om året men jag betalar gärna en del till dem. Inbillar mig att många människor finner stöd i Kyrkan.

Tror du inte de pengarna eller åtminstone lika stor summa gör bättre nytta hos Rädda Barnen? Om du nu vill HJÄLPA andra....

Jag e med. Kyrkan e ju coola saker.
Jag ledde min konfirmation o höll tal o allt möjligt.
Klart man ska gifta sig kyrkligt, hur tråkig får man lov o vara???

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Om jag super upp 500:- en fredag så gråter jag inte för det. Gör ni?

Jag tycker det är ok att betala kyrkoskatt för att kyrkorna skall få stå kvar samt att de som behöver tröst kan få det. Det är så lite pengar det handlar om trots allt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag min mupp har inte gått ur från syndens näste ännu fast jag avskyr dem mer än pesten, men jag ska göra det. Glömmer dock alltid bort det :( Vill absolut inte ge pengar till en sekt där de lurar i folk en massa smörja och är allmänt bakom flötet. Som nån sa, ger hellre bort pengarna till välgörande ändamål eller så. Eller köper mer onödiga prylar som vanligt.....

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Dee_cati skrev:
Jag min mupp har inte gått ur från syndens näste ännu fast jag avskyr dem mer än pesten, men jag ska göra det. Glömmer dock alltid bort det :( Vill absolut inte ge pengar till en sekt där de lurar i folk en massa smörja och är allmänt bakom flötet. Som nån sa, ger hellre bort pengarna till välgörande ändamål eller så. Eller köper mer onödiga prylar som vanligt.....
Även om jag inte själv är troende så respekterar jag deras tro och tycker det kan va värt pengarna eftersom väldigt många finner stöd i religionen.

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
kaZmur skrev:
Även om jag inte själv är troende så respekterar jag deras tro och tycker det kan va värt pengarna eftersom väldigt många finner stöd i religionen.

Vilken kyrka och religion har ni valt att stödja i vårt religionsfria Sverige? Eller betalar ni till Svenska kyrkan bara för att den en gång i tiden var förknippad med staten?

//H

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
sepahewe skrev:
Vilken kyrka och religion har ni valt att stödja i vårt religionsfria Sverige? Eller betalar ni till Svenska kyrkan bara för att den en gång i tiden var förknippad med staten?

//H
Antar att du inte skulle citera mig eller? :)

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
berggren_martin skrev:
Har aldrig varit med. Tack för det televerket :)

Du blir medlem när du föds...vare sig du är döpt i kyrkan eller inte! :kocko
Kolla upp om du inte är medlem i allafall !

Jag är varken döpt eller konfirmerad....men var ändå tvungen att vänta tills jag blev 18 för att kunna gå ur skiten !

Man kan annvända dom stålarna till något roligare :)

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Busgrabb skrev:
Du blir medlem när du föds...vare sig du är döpt i kyrkan eller inte! :kocko
Kolla upp om du inte är medlem i allafall !

Jag är varken döpt eller konfirmerad....men var ändå tvungen att vänta tills jag blev 18 för att kunna gå ur skiten !

Man kan annvända dom stålarna till något roligare :)
Så är det inte längre, nu blir du medlem först när du döps eller ansöker om medlemskap.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sepahewe skrev:

//H

Jag tror inte det är stöd till islam som jag automatiskt betalar in, men jag vet inte. Whatever....

Räcerman

Ställer dumma frågor
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 660 SMC
Jag har gått ur efter att jag sett hur mycket jag betalar till kyrkan som jag inte satt min fot i på år och dag. Runt 4000 pengar betalade jag på ett år med min skitlön. Någon mer matematikbegåvad än jag har tydligen räknat ut att medelsvensson betalar ungefär en ny bil (eller två motorcyklar :eek: ) under sin livstid till kyrkan. :klappar

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Så här resonerar jag, om jag är intresserad av en förening då går jag med och betalar medlems avgift samt deltager aktivt, men eftersom jag aldrig går i kyrkan & inte heller är troende så betalar jag inte längre denna avgift.

RR licens 2200 kr, 300 kr till Hyllinge & 250 till Sydskanes emse.. halleluleja :D

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife