går att byta försäkring innan avtalstiden är slut

YZFCBR

Kör vingligt och utan kontroll
Gick med
10 Mar 2003
Det verkar att gå att byta försäkring innan avtalstiden slut,
pratade med en kompis igår angående min försäkring (dyr avställningdel tyckte jag) han sade då att man kan VISST byta försäkring före avtalstidens slut pga en nyligen lagförändring.Tyvärr kom han inte ihåg den nya lagen namn men följande hände,
Han kollade upp en ny bättre försäkring till sin bil och det var försäkringskillen som upplyste min kompis att en nya lag/lagförändring möjlig-gjorde ett byte trots att avtalstiden ej gått ut.

Min kompis ringer till sitt gamla försäkringsbolag, blir det vanliga svaret; det går ej att byta eftersom avtalstiden ej gått ut.

Min kompis ringer försäkringskillen igen och han säger att svaret som det gamla bolaget givit är skitsnack, min kompis ber att denna försäkringskille skall ringa hans gamla försäkringsbolag och vips så är det inget problem och han har idag en ny försäkring på sin bil.

YZFCBR skrev:
2493106 Det verkar att gå att byta försäkring innan avtalstiden slut,
pratade med en kompis igår angående min försäkring (dyr avställningdel tyckte jag) han sade då att man kan VISST byta försäkring före avtalstidens slut pga en nyligen lagförändring.Tyvärr kom han inte ihåg den nya lagen namn men följande hände,
Han kollade upp en ny bättre försäkring till sin bil och det var försäkringskillen som upplyste min kompis att en nya lag/lagförändring möjlig-gjorde ett byte trots att avtalstiden ej gått ut.

Min kompis ringer till sitt gamla försäkringsbolag, blir det vanliga svaret; det går ej att byta eftersom avtalstiden ej gått ut.

Min kompis ringer försäkringskillen igen och han säger att svaret som det gamla bolaget givit är skitsnack, min kompis ber att denna försäkringskille skall ringa hans gamla försäkringsbolag och vips så är det inget problem och han har idag en ny försäkring på sin bil.

När tillkom den lagen? Eller skojar du bara?:va

Klart de går!
- Ställ av
- Säg upp försäkring, de kan inte nobba dig för e fordonet avställt finns de inget som säger att du måste ha en försäkring, inte ens garage som de gärna vill hävda.
- Teckna ny försäkring
- Ställ på. Klart

icko skrev:
2493176 Klart de går!
- Ställ av
- Säg upp försäkring, de kan inte nobba dig för e fordonet avställt finns de inget som säger att du måste ha en försäkring, inte ens garage som de gärna vill hävda.
- Teckna ny försäkring
- Ställ på. Klart

Säker på det? Tecknar du en försäkring på ett år där ett av villkoren är att du ej kan säga upp försäkringen så har ju ni ett avtal. Precis på samma sätt som att dom ej får höja din premie under avtalstiden, hur gärna dom än vill...

Ja, det går att säga upp försäkringen, under de två första veckorna från det att man tecknade försäkringen enl en ny lag 1/1 -06.

Det som är förändrat är att ångerveckorna även omfattar försäkringar, att säga upp under gällande avtalsperiod går inte trots att man ställer av på sk. årsförsäkringar, att göra det trots detta är avtalsbrott.

Enda sättet är att sälja eller hoppas på försäkringsbolagets välvilja.

Jag har tecknat försäkring ett antal gånger, men aldrig har dom sagt att "nu är du bunden i ett år".

Det är tydligen nåt som man ska veta ändå.

Första gången som jag tecknade en försäkring, 18-19år så berättade dom inte det, när jag sedan ringde efter 1mån och hade bestämt att det räckte med halvförsäkring på gammelbilen, så blev jag lite brydd när hon sa att jag var bunden.

Men då fick dom lov o ändra ialla fall, för dom hade ju inte informerat om det.

Ricken skrev:
2493884 Jag har tecknat försäkring ett antal gånger, men aldrig har dom sagt att "nu är du bunden i ett år".

Första gången som jag tecknade en försäkring, 18-19år så berättade dom inte det, när jag sedan ringde efter 1mån och hade bestämt att det räckte med halvförsäkring på gammelbilen, så blev jag lite brydd när hon sa att jag var bunden.

Dom informerar inte gärna om ångerveckorna heller.

Så här är det:

1. Ställ av hojjen - försäkringen förfaller då helt automatisk.
(överskjutande belopp betalas tillbaks till dig)
2. Vänta 1 dag ( du kan inte ställa av och på samma dag )
3. Ställ på Hojjen och VÄLJ NYTT Försäkringsbolag.

Samma gäller för bilar.

:tummenupp

Ricken skrev:
2493884 Jag har tecknat försäkring ett antal gånger, men aldrig har dom sagt att "nu är du bunden i ett år".

Det står en hel del i försäkringsvillkoren (det "finstilta") som de inte berättar för dig. Mest för att du skulle få sitta i telefon i flera timmar om de skulle läsa upp alla villkoren för dig.

Gemet skrev:
2493935 Så här är det:

1. Ställ av hojjen - försäkringen förfaller då helt automatisk.
(överskjutande belopp betalas tillbaks till dig)
2. Vänta 1 dag ( du kan inte ställa av och på samma dag )
3. Ställ på Hojjen och VÄLJ NYTT Försäkringsbolag.

Samma gäller för bilar.

:tummenupp

Ja så är det, om det inte är en sk. Årsförsäkring som är väldigt vanligt på MC.

Skriv över cykeln på en kompis/förälder eller liknande och "köp" tillbaka den sen... tar ju nån extra-dag, med papper som ska skickas och så, men...

MackeNo1 skrev:
2493344 Säker på det? Tecknar du en försäkring på ett år där ett av villkoren är att du ej kan säga upp försäkringen så har ju ni ett avtal. Precis på samma sätt som att dom ej får höja din premie under avtalstiden, hur gärna dom än vill...

Har funkat för mig tidigare iaf..
Ett försök e de ju värt, man vet att man har ett NEJ,
men de kan ju bli JA.:tummenupp

icko skrev:
2493176 Klart de går!
- Ställ av
- Teckna ny försäkring
- Ställ på. Klart
Precis va jag gjort, ställde av bilen och sa upp försäkringen ingen garage eler nåt kvar, sen vänta jag två dagar och ringde nya bolaget och sen ställde jag på den igen, vips så hade jag sänkt månads premien från 740kr till 440kr och sänkt självrisken fr 4500kr till 2500kr. Värt mödan tycker jag:)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick