Går bara på tomgång

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Var ute på en kvällstur igår. Precis när jag närmar mig en stoppskylt så tappar motorn kraft, ungefär som när bensinen tar slut. Trippen visade 25 mil sen tankning så det var inget konstigt, utan jag vred på reserven. Men det gick inte nå bättre för det. Den går bara på tomgång och knappt det. Minsta försök att vrida på gasen resulterar i att motorn tvärdör.
Genom att använda choken går det att få motorn att varva 3-4 000 under någon sekund, sedan dör den. Startar utan tvekan direkt igen, men bara man nuddar gasen så, stendöd.
Full tank nu. Bensinkranen flödar så det räcker. Bränslefilter inte igensatt. Bensinpumpen fungerar. Luftfilter OK.
Vad har hänt? Vad ska jag göra?

I Bakkant på bensintanken finns en slang. Händer inget när jag suger eller blåser i den utan känns som det är stopp i den, men var ska den sitta? Ska den sitta någonstans och vad är funktionen?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Kolla alla slangar mellan tanken och förgasaren, låter lite som den får lite tjyvluft eller så via nån spricka i slang...
Får hoppas på att det är det felet, lätt åtgärdat o billigt, ba åka te närmsta OK-mack o köpa ny slangbit för ett par-tre spänn :)
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Alla slangar mellan tank och förgasare är hela, mjuka och helt sprickfria, alla andra slangar också fördendelen. inga läckage kan upptäckas någonstans.
Ena sekunden går den klockrent, nästa sekund knappast alls. gissar ju att det är något enkelt skitfel, men vad?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Alla slangar mellan tank och förgasare är hela, mjuka och helt sprickfria, alla andra slangar också fördendelen. inga läckage kan upptäckas någonstans.
Ena sekunden går den klockrent, nästa sekund knappast alls. gissar ju att det är något enkelt skitfel, men vad?

Är du helt säker?

Det låter ju som att de skulle kunna va nån liten liten spricka eller nån tätning som gör att det ibland lite då o då kommer in tjuvluft o dödar motorn.
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Är säker, var ut å dubbelkolla bara för din skull...
Det går att justera upp tomgången till ca 2000 rpm. försöker man höja lite till sjunker varvet.
Har dragit i alla slangar och sladdar utan att det blir någon skillnad. (Förutom när jag av misstag ryckte bort bensinslangen från tanken och vart tvungen att byta kläder...)
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Är säker, var ut å dubbelkolla bara för din skull...
Det går att justera upp tomgången till ca 2000 rpm. försöker man höja lite till sjunker varvet.
Har dragit i alla slangar och sladdar utan att det blir någon skillnad. (Förutom när jag av misstag ryckte bort bensinslangen från tanken och vart tvungen att byta kläder...)

Mjaru.. då vet ja inte riktigt tyvärr...

Bara te o dra ut o felsöka lite till...
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Igensatt munstycke i alla 4 förgasarna samtidigt?
Tja, är väl bara å skruva isär å kolla...
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
skulle sätta en slant på att den ändå inte får soppa...sen va felet ligger vet ja inte.

du kanske har gjort en felaktig flödeskontroll.

typ om den självrinner genom pump o filter kanske den går på tomgång,haru kollat att pumpen trycker?
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Är också inne på att det ska vara något sopparelaterat.
Funderade som sam1 att om pumpen står still så räcker flödet bara till tomgång, men 'tyvärr' så funkar pumpen. sprutar bensinen längre än vad jag tänkt, alltså dit där jag stod.
Ska försöka titta till munstyckena ikväll om jag orkar och hittar lämpligt verktyg, vill inte plocka av förgasarna...

Vet inte hur man gör flödeskontroll på rätt sätt, känns som den skulle kunna tömma tanken på några minuter, men man kanske lurar sig? Hur många liter/minut ska en frisk pump leverera, eller kanske hur mycket ska den leverera för att motorn ska gå som det är tänkt? Försöker man hålla för slangen från pumpen så sprutar det åt alla håll, så den bör ju orka med rätt bränsletryck?
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Bra ide AndreasNo!
I brist på kompressor tömde jag bilens reserhjul...
Räckte inte så många sekunder men, blåste jag i de stora slangarna som går till luftburken hände nada, blåste jag i de betydligt tunnare slangarna som går till förgasarna då ökade varvet lite grann och det gick att gasa en aning. begriper inte riktigt vad meningen med dom slangarna...
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Bra ide AndreasNo!
I brist på kompressor tömde jag bilens reserhjul...
Räckte inte så många sekunder men, blåste jag i de stora slangarna som går till luftburken hände nada, blåste jag i de betydligt tunnare slangarna som går till förgasarna då ökade varvet lite grann och det gick att gasa en aning. begriper inte riktigt vad meningen med dom slangarna...

Prova att ta bort slangen från tanken o sätt dit tummen o dra igång hojen o se ifall det byggs upp tryck så tummen sugs fast......
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Nja, vacuum blir det, men inte sugs tummen fast. Men det är väl ingen sugpump eftersom det är självfall från tanken ner till pumpen.
provade att blåsa i slangen utan någon skillnad
 

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Munkedal
Hoj
R6 -06
Så uppförde sig min i våras, testade med allt men inte hjälpte nått. bränslepumpen sprutade oxå en massa men ja lämnade in den och de va bränslepumpen som inte funkade som den skulle. Kan råda dig att lämna in den och be dom kolla pumpen!

Den startade men rörde du gasen så dog den, sprutade in startgas i insuget då jävlar gick den men bra några sekunder.....
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Tankluftningen har jag också varit inne på, gissar att slangen som går ut i bakkant och inte passar någonstans är till för det. Märkligt dock att den känns tät när jag suger/blåser i den...
Har provat med tanklocket öppet utan att märka någon skillnad. Har hört visselljud från tanklocket ikväll, vilket väl borde peka mot problem med luftningen? Men varför funkar det inte med tanklocket öppet isåfall?
Nåväl, imorgon är en ny dag och det kanske är den dagen jag hittar lösningen.
 

Ben_Dover

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
Såld
Exakt så där var min förra GSXR oxå! Gick med choke, men tvärdog om man rörde gasen... Jag gjorde ren munstyckena och sen gick den som den skulle!
Minst två av lågfartsmunstyckena satt igen och dom andra två var skitiga... är ju så litet hål där :)
 

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
Min funkade bra på tomgång men dog vid minsta gas med! det jag gjorde var att byta tändstifft. Dock är min cross och 2takt och jag körde i gånghastighet i kö så den surna ner sig men ändå.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top