Går det 12 volt till blinkers på bil? - Jävlas med brorsan

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tjenare!
Nu nalkas det djävulsskap! :brynad

Idag när jag skulle ta hojen hem från gymmet så hade brorn min varit vänlig att stanna förbi och stripat tutknappen, då min tuta har som en inbuktning i mitten och är lite dalformad, och han drog åt utta helv*te så var det bara att skämmas hela vägen hem... :finger (och visst jag kunde ha kopplat ur tutan, men den ligger väldigt dumt till och jag har fyllt verktygshållaren på hojen med ett skivbromslås...)

Nu till djävulsskapet! Har en extra tuta liggandes i en låda i källaren som jag hade tänkt att bygla ihop med en av hans främre blinkers på firmabilen, undrar då om det går 12V ut till lampan på blinkersen eller om det är någon resistor/relä som begränsar? Samt, tror ni att säkringen orkar driva både blinkern och tutan? Vill gärna att han ska kunna blinka, vill ju inte mörda honom :tungan I värsta fall får jag väl ersätta blinkern med tutan helt :)

Så, är det 12V ut till lampan?
Citroen Jumpy - 98

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Är det inte bättre att koppa tutan till bromsljuset? Att strunta i att blinka en hel dag är knappast något problem, man skulle till och med kunna påstå att det är att smälta in i trafikbilden, men bromsen kan man ju inte gärna låta bli helt. Ruskigt drygt att tuta så snart den framför saktar ned för ett rödljus.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Har bilen dragkrok skickar bilen även el till släpvagnsuttaget, går finfint att trycka på en hylsa i uttaget till ex. broms eller blinkers och jorda i karossen. Kan man gömma tutan vart man vill under bilen och behöver inte komma in under huven. :tummenupp

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har bilen dragkrok skickar bilen även el till släpvagnsuttaget, går finfint att trycka på en hylsa i uttaget till ex. broms eller blinkers och jorda i karossen. Kan man gömma tutan vart man vill under bilen och behöver inte komma in under huven. :tummenupp

Om om det inte är en Audi då...

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Bromsen lät inte alls som en dum idé faktiskt! :hihi
Blir att smyga ner i garaget imorgon :rolleyes:

Tack för tipsen!!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag skulle vara lite försiktig att koppla in en tuta i någon lampkrets på en modern bil. Detta eftersom drivkretsen för lampan eller lysdioden kan vara ett elektroniskt relä ihopbyggd med en can -bus nod. Dom transienter som ett gammaldags signalhorn ger kan störa eller förstöra delar av bilens elektronik eftersom den kretsen bara avsedd för lampbelastning.

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag skulle vara lite försiktig att koppla in en tuta i någon lampkrets på en modern bil. Detta eftersom drivkretsen för lampan eller lysdioden kan vara ett elektroniskt relä ihopbyggd med en can -bus nod. Dom transienter som ett gammaldags signalhorn ger kan störa eller förstöra delar av bilens elektronik eftersom den kretsen bara avsedd för lampbelastning.

Citroen Jumpy - 98 står det i första posten, tror han klara sig från can bus där :krama

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj

Bilen det gäller är en Citroen Jumpy ifrån 98 @ingen växelknopp, 1 navkapsel, backat in i väggen i garaget så många gånger så att dragkroken är krökt och bildat en fin grop i betongväggen... Det är ingen Lambo direkt :hihi
Någon som har erfarenhet av gamla Citroen? Borde jag hitta annat djävulskap? Vill endast jävlas, och inte förstöra, det är bara svinigt :arsele

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Kör han i Stockholmstrafiken kan man ju alltid dra säkringen till existerande tuta.. Det är ett större problem för Jumpy förare i Sthlmstrafiken. Att tutan går på med bromsljuset är ju liksom mer en feature här i storbyn.:rofl

Jag gillar tuta på broms lösningen.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Bilen det gäller är en Citroen Jumpy ifrån 98 @ingen växelknopp, 1 navkapsel, backat in i väggen i garaget så många gånger så att dragkroken är krökt och bildat en fin grop i betongväggen... Det är ingen Lambo direkt :hihi
Någon som har erfarenhet av gamla Citroen? Borde jag hitta annat djävulskap? Vill endast jävlas, och inte förstöra, det är bara svinigt :arsele

:hihi

Klart du skall sätta tutan - gör det proffsigt och göm den den fett.
Varför inte nått kompressorhorn - du vet en sån som kör en mexikansk truddelut.

Multitång,ninjabalaclava och smygtofflor på.
Återkom sedan med storyn

Tror fan inte en så gammal bil har men man kan sätta en flybackdiod/snubberdiod över tutan
och göra den halvledarsäker.

Återkom sen

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Nu är det gjort :D
Bara att invänta morgondagen :yoparty

Använde mig utav släpvagnskontakten, dock blev det ändå blinkerserna, då han skulle bromsat en hel del även innan han lämnat garaget och antagligen förstått :rolleyes: Så jag hittade ett kopplingsschema och kopplade in tutan på bägge blinkers samt jord, och gömde allting under bilen, blev väldigt osynligt faktiskt! :tummenupp

Det enda som skulle kunna sabba allt är att även när man låser upp bilen så blinkar ju blinkern frenetiskt... tutan därefter... :D:D Men det skall nog fungera detta! :fyllisar

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Härligt! Haha man skall inte bara snacka:tummenupp

Nu är det gjort :D
Bara att invänta morgondagen :yoparty

Använde mig utav släpvagnskontakten, dock blev det ändå blinkerserna, då han skulle bromsat en hel del även innan han lämnat garaget och antagligen förstått :rolleyes: Så jag hittade ett kopplingsschema och kopplade in tutan på bägge blinkers samt jord, och gömde allting under bilen, blev väldigt osynligt faktiskt! :tummenupp

Det enda som skulle kunna sabba allt är att även när man låser upp bilen så blinkar ju blinkern frenetiskt... tutan därefter... :D:D Men det skall nog fungera detta! :fyllisar

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Koppla tutan till släpvagnskontakten och göm ett extra signalhorn under stolen. Han kommer skita ner sig första gången han trycker på bromsen.
När han sen har hittat hornet under förarstolen och ska köra iväg kommer Mr Backup att göra honom uppmärksam på att du tänkt på det också..

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Haha, kan ju lika gärna berätta hur det blev också! :)
Han hade tydligen hög musik hela vägen in till stan, men reagerade på ett svagt ljud bakom bilen men la ingen vikt på det precis. Väl inne i stan så märkte han att massor av folk glodde som bara den så fort han blinkade, så han skruvade ner musiken för att vara med i matchen lite. :rolleyes: Inte förens då märkte han att det tutade så fort han blinkade :D Så egentligen kunde det väl inte blivit bättre, med musiken och allt :rolleyes: Några pinsamma kilometrar blev det allt! :arsele:arsele

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Haha, kan ju lika gärna berätta hur det blev också! :)
Han hade tydligen hög musik hela vägen in till stan, men reagerade på ett svagt ljud bakom bilen men la ingen vikt på det precis. Väl inne i stan så märkte han att massor av folk glodde som bara den så fort han blinkade, så han skruvade ner musiken för att vara med i matchen lite. :rolleyes: Inte förens då märkte han att det tutade så fort han blinkade :D Så egentligen kunde det väl inte blivit bättre, med musiken och allt :rolleyes: Några pinsamma kilometrar blev det allt! :arsele:arsele

Ett practical joke när det är som bäst; Kul, raffinerat och garanterat öppnande för vedergällning! :rofl

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO