Går det att lv regga en enduro?

Hardcore

Kan nån se till att det blir vår nu?
Gick med
22 Apr 2003
Ort
165 Jag å Ken
Hoj
R1a som alla andra
Går det att landsvägs registrera en Enduro hoj ?

Blinkers och tuta fattar jag att man måste ha men e det något annat man ska göra om det är möjligt?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Hastighetsmätare, helljus indikator, längre kedjeskydd

Finns säkert mer, några som jag kom på :D
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Super Retard skrev:
Går det att landsvägs registrera en Enduro hoj ?

Blinkers och tuta fattar jag att man måste ha men e det något annat man ska göra om det är möjligt?


Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Jocke_SV Datum 2003-03-23 21:41:20

Jag är medveten om att en enduroreggad hoj enbart får köras till och från träning..det blir alltså inget alternativ för mig som vil göra mer än så...

Men vad jag undrar är: Vad är den fysisk skillnaden på en lv-reggad hoj och en e-reggad? Vad behövs för lv-reggningen?

sprätt på!
Jocke



Svar
" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Adrian_4_Stroke_Force_J Datum 2003-03-23 21:51:28

På en e-reg slipper du hastighetsmätare, blinkers, kontrolljus för helljus, parkeringsljus etc. men även det intressanta dvs buller och emission... Det är mycket svårt att få en lv-reg enduro HELT laglig. Att tillverkarna nu har börjat sälja enduro maskinerna lv-reg är rent trams egentligen, tillverkarna tycker antagligen detta är lika fånigt, men regler & godkännanden ändras med tiden tyvärr...

En sak att notera är att de maskiner som säljs lv-reggade är KRAFTIGT strypta för att klara ljud & emisisonskraven. jag testade en strypt Husa 400 & en KTM 450, kan bara tala om att de kändes slöa jämfört med en Yamaha DT50 :) Effekten hos lv-reggade maskiner är hela 9 kw, så mycket måste de strypas för att klara kraven... Och eftersom ingen åker strypt faller hela idèn med lv-reg, hojen blir ju olaglig helt och hållet. Gå tillbaka till att sälja hojarna e-reggade enbart tycker jag. En sån här maskin kan ändå inte användas till annat än cross, enduro & israce.



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Motardnisse Datum 2003-03-23 21:52:47

blinkers, bromsljus kontakt på handbroms, plus en massa annat som jag inte kommer ihåg nu .



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Jocke_SV Datum 2003-03-23 22:28:10

Har jag förstått det rätt om jag säger att det alltså krävs en "tråkig" ljuddämpare för att fixa det... Var får man tag i en sådan i så fall... Besiktningen måste ju klaras av! Också den givna följdfrågan, var får man tag på de som inte är "tråkiga"... Slutligen kommer man ju runt hörnet vid bilprovningen...*ler*



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av ulf_lundin Datum 2003-03-23 22:39:37

Inte riktigt 100 på detta, men iaf.
Om hojen inte finns i lv-reggad version så behöver du reg.besiktiga
den dvs. den måste klara dagens hårda bullerbestämmelser
för typning, inte vanliga kontrollbesiktningsmätningen. Det är nästan
omöjligt med en del hojar, det är därför lv reggade endurohojar
säljs så enormt strypta. Kan ev. vara mer saker, avgaskontroll ?
/u



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av VSaarela Datum 2003-03-24 05:59:47

......precís Ulf, vet inte var jag fått bl a siffran 85 decibel ifrån på bullermätningen, men jag tror att kravet är det i samband med reg.bes.

För det krävs nästan en inoljad pipa för att komma ner till dom siffrorna. Det går säkert att fixa, men då kommer nästa problem, besiktningen kräver också att den ska gå någorlunda när den besiktas.......vilket kan vara nog så svårt.



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Christofer_Barrett Datum 2003-03-24 13:07:00

Är inte ljudkravet 103dB?



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Gnurf Datum 2003-03-24 13:12:29

Det är märkligt det med.. 88 dB har jag hört vid regbes, men 103 dB vid kontrollbes. Märkligt att denna skillnad finns. Detta gör ju att dessa hårt strypta Enduro, blir ganska så o-strypta om man lägger på originaldämp? Vet inte vad de ligger på i dB-tal ostrypt, men 103 är HÖGT!!! Medan 88 är som en smygprutt i ett slutet ljuddämpat rum... :D

Ulf:
Hur ska man veta vilket? ALLA hojar (mer eller mindre) har ngn lyckats att lv-regga, vilket gör att det borde ju finnas någonstans information om detta.. Men hur F-N får man tag i det?
Vissa modeller som säljs utomlands, finns som LV-reg där, men inte i Sverige.. Hur fungerar det på dem? Och, eftersm vi är med i EU, får en skillnaden egentligen finnas?



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av ulf_lundin Datum 2003-03-24 16:34:21

Gnurf: Att decibelgränsen är helt annorlunda vid kontroll- resp
reg/typbesiktning beror på att mätmetoderna är helt olika oxå.
I ena fallet en förbikörning med viss fart o varv på viss växel,
i andra en enklare kontroll. Avstånden helt olika oxå.

Önskar jag visste mer om lv- kontra e-reg för hojar.

Men en hoj som är lv ok i nåt annat eu land borde ju gå att lv regga har oxå,
ev. behöver man intyg på att den stämmer med det utförandet.
Kan ju variera m årsmodell oxå. Antar Bilprovningen vet.
Kan tyvärr inte hjälpa dig mer med det.
/U



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Gnurf Datum 2003-03-24 16:53:37

Det är iofs sant.. Men jag tvivlar iaf på att de är jämförbara...
Om de skulle vara det, skulle mååånga hojar som låter normalt, aldrig gå igenom en vanlig kontrollbes...

Nåja, nog om det...
Tack iaf för info..



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Adrian_4_Stroke_Force_J Datum 2003-03-24 16:53:57

Som jag sa, det är nästan tvärt omöjligt att lv-regga en enduro med högre effekt än en moped. Jag vet ingen som lyckats. Förutom buller krav så är det även emissions krav vid typ.besiktning... Det finns nog inga dämpare som lyckas sänka ljudet så pass mycket att den blir godkänd. Det enda man kan göra är att strypa maskinen och sen besikta, men då blir den ju återigen olaglig när dessa plockas bort.



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av ulf_lundin Datum 2003-03-24 16:57:37

Vid vanlig besiktning bryr dom sig inte om att kontrollmäta annat än om
hojen låter mycket.
/u



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Gnurf Datum 2003-03-26 16:47:39

För alla intresserade...

Jag var inne på STHLMS MC-Varuhus idag och dregglade...
En WR-450, LVreggad Enduro, med FULL effekt! Enl. verkstan, är det inga som helst problem att LV-regga vare sig 426:an, som du tyvärr mpste reg-besiktiga eller 450, som du tom SLIPPER reg-besiktiga.. Det kommer med ett papper, som du skickar in, så är det klart!!! Helt klart högintressant!!!



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Adrian_4_Stroke_Force_J Datum 2003-03-26 16:57:13

Hmmm, då undrar man vad Yamaha har på sina hojar om de lyckas? De på KTM Skandinavien sa till mig att det var tvärt omöjligt att köra med full effekt.

Har märkt att denna fråga dykt upp titt som tätt, varför? Varför frivilligt köra en enduro lv-reggad när det finns e-reg... För att spara in licensavgiften?

Edit.........

Gnurf: Du slipper reg.besikta alla nya hojar om tillverkaren har ett så kallat "CEC-intyg" (tror det heter så) på den specifika modellen så det är inget speciellt för yamaha. Det är som sagt bara skicka in papperna, eller rättare sagt, inte ens det för det sköter handlaren. Självklart säger handlaren att det bara är åka ut och köra med hojen, så säger alla för så är det ju egentligen med detta intyg. Frågan är dock om Yamahas "CEC-intyg" gäller strypt eller ostrypt hoj? Är intyget utfärdat på strypt hoj är det naturligtvis inte lagligt att "bara" åka ut och köra med en ostrypt hoj.

senast ändrad: 2003-03-26 17:06:34


" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Gnurf Datum 2003-03-26 17:27:40

Det stämmer som du säger.. Det är CEC eller liknande.. Vad jag förstod på verkstaden, så gäller det för fulleffektshoj, dock med en annan blandning, men det gör ju inte otroliga siffror..

Men vad jag även kollade, så ska det finnas samma kit för 426 och det ska inte vara problem med buller?

Anledningen, är inte "bara" licens..

För min del, handlar det om att kunna gasa grusväg utan att få problem, samt de 5-10 ggr det handlar om, kunna slänga på LV-däck och hänga med ut på gemensam tur med Catt (på två hojar).. Lite svårt att hävda att man är på väg till/från bana då!

senast ändrad: 2003-03-26 17:28:33


" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Adrian_4_Stroke_Force_J Datum 2003-03-26 17:41:09

Vore intressant att veta hur Yamaha har löst detta i så fall. En polare har precis köpt en nya Yamaha WR250F-03:a, den var förebered för lv-reg (han vill dock e-regga den fortast möjliga), dvs det medföljde ett kit i kartong som inte var monterat. Ska fråga om strypningar ingår i det.



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Mr-U Datum 2003-03-26 20:41:30

Skillnaden är helt enkelt att du får köra hojen till fiket, polarn.......
om hojen är landsvägsreggad. Bekvämt att köra i stan med en renodlad enduro?
Nej! men du slipper köpa en hoj till bara för att ta dig till fiket etc.
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
WestW skrev:
Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Jocke_SV Datum 2003-03-23 21:41:20

Jag är medveten om att en enduroreggad hoj enbart får köras till och från träning..det blir alltså inget alternativ för mig som vil göra mer än så...

Men vad jag undrar är: Vad är den fysisk skillnaden på en lv-reggad hoj och en e-reggad? Vad behövs för lv-reggningen?

sprätt på!
Jocke



Svar
" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Adrian_4_Stroke_Force_J Datum 2003-03-23 21:51:28

På en e-reg slipper du hastighetsmätare, blinkers, kontrolljus för helljus, parkeringsljus etc. men även det intressanta dvs buller och emission... Det är mycket svårt att få en lv-reg enduro HELT laglig. Att tillverkarna nu har börjat sälja enduro maskinerna lv-reg är rent trams egentligen, tillverkarna tycker antagligen detta är lika fånigt, men regler & godkännanden ändras med tiden tyvärr...

En sak att notera är att de maskiner som säljs lv-reggade är KRAFTIGT strypta för att klara ljud & emisisonskraven. jag testade en strypt Husa 400 & en KTM 450, kan bara tala om att de kändes slöa jämfört med en Yamaha DT50 :) Effekten hos lv-reggade maskiner är hela 9 kw, så mycket måste de strypas för att klara kraven... Och eftersom ingen åker strypt faller hela idèn med lv-reg, hojen blir ju olaglig helt och hållet. Gå tillbaka till att sälja hojarna e-reggade enbart tycker jag. En sån här maskin kan ändå inte användas till annat än cross, enduro & israce.



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Motardnisse Datum 2003-03-23 21:52:47

blinkers, bromsljus kontakt på handbroms, plus en massa annat som jag inte kommer ihåg nu .



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Jocke_SV Datum 2003-03-23 22:28:10

Har jag förstått det rätt om jag säger att det alltså krävs en "tråkig" ljuddämpare för att fixa det... Var får man tag i en sådan i så fall... Besiktningen måste ju klaras av! Också den givna följdfrågan, var får man tag på de som inte är "tråkiga"... Slutligen kommer man ju runt hörnet vid bilprovningen...*ler*



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av ulf_lundin Datum 2003-03-23 22:39:37

Inte riktigt 100 på detta, men iaf.
Om hojen inte finns i lv-reggad version så behöver du reg.besiktiga
den dvs. den måste klara dagens hårda bullerbestämmelser
för typning, inte vanliga kontrollbesiktningsmätningen. Det är nästan
omöjligt med en del hojar, det är därför lv reggade endurohojar
säljs så enormt strypta. Kan ev. vara mer saker, avgaskontroll ?
/u



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av VSaarela Datum 2003-03-24 05:59:47

......precís Ulf, vet inte var jag fått bl a siffran 85 decibel ifrån på bullermätningen, men jag tror att kravet är det i samband med reg.bes.

För det krävs nästan en inoljad pipa för att komma ner till dom siffrorna. Det går säkert att fixa, men då kommer nästa problem, besiktningen kräver också att den ska gå någorlunda när den besiktas.......vilket kan vara nog så svårt.



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Christofer_Barrett Datum 2003-03-24 13:07:00

Är inte ljudkravet 103dB?



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Gnurf Datum 2003-03-24 13:12:29

Det är märkligt det med.. 88 dB har jag hört vid regbes, men 103 dB vid kontrollbes. Märkligt att denna skillnad finns. Detta gör ju att dessa hårt strypta Enduro, blir ganska så o-strypta om man lägger på originaldämp? Vet inte vad de ligger på i dB-tal ostrypt, men 103 är HÖGT!!! Medan 88 är som en smygprutt i ett slutet ljuddämpat rum... :D

Ulf:
Hur ska man veta vilket? ALLA hojar (mer eller mindre) har ngn lyckats att lv-regga, vilket gör att det borde ju finnas någonstans information om detta.. Men hur F-N får man tag i det?
Vissa modeller som säljs utomlands, finns som LV-reg där, men inte i Sverige.. Hur fungerar det på dem? Och, eftersm vi är med i EU, får en skillnaden egentligen finnas?



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av ulf_lundin Datum 2003-03-24 16:34:21

Gnurf: Att decibelgränsen är helt annorlunda vid kontroll- resp
reg/typbesiktning beror på att mätmetoderna är helt olika oxå.
I ena fallet en förbikörning med viss fart o varv på viss växel,
i andra en enklare kontroll. Avstånden helt olika oxå.

Önskar jag visste mer om lv- kontra e-reg för hojar.

Men en hoj som är lv ok i nåt annat eu land borde ju gå att lv regga har oxå,
ev. behöver man intyg på att den stämmer med det utförandet.
Kan ju variera m årsmodell oxå. Antar Bilprovningen vet.
Kan tyvärr inte hjälpa dig mer med det.
/U



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Gnurf Datum 2003-03-24 16:53:37

Det är iofs sant.. Men jag tvivlar iaf på att de är jämförbara...
Om de skulle vara det, skulle mååånga hojar som låter normalt, aldrig gå igenom en vanlig kontrollbes...

Nåja, nog om det...
Tack iaf för info..



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Adrian_4_Stroke_Force_J Datum 2003-03-24 16:53:57

Som jag sa, det är nästan tvärt omöjligt att lv-regga en enduro med högre effekt än en moped. Jag vet ingen som lyckats. Förutom buller krav så är det även emissions krav vid typ.besiktning... Det finns nog inga dämpare som lyckas sänka ljudet så pass mycket att den blir godkänd. Det enda man kan göra är att strypa maskinen och sen besikta, men då blir den ju återigen olaglig när dessa plockas bort.



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av ulf_lundin Datum 2003-03-24 16:57:37

Vid vanlig besiktning bryr dom sig inte om att kontrollmäta annat än om
hojen låter mycket.
/u



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Gnurf Datum 2003-03-26 16:47:39

För alla intresserade...

Jag var inne på STHLMS MC-Varuhus idag och dregglade...
En WR-450, LVreggad Enduro, med FULL effekt! Enl. verkstan, är det inga som helst problem att LV-regga vare sig 426:an, som du tyvärr mpste reg-besiktiga eller 450, som du tom SLIPPER reg-besiktiga.. Det kommer med ett papper, som du skickar in, så är det klart!!! Helt klart högintressant!!!



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Adrian_4_Stroke_Force_J Datum 2003-03-26 16:57:13

Hmmm, då undrar man vad Yamaha har på sina hojar om de lyckas? De på KTM Skandinavien sa till mig att det var tvärt omöjligt att köra med full effekt.

Har märkt att denna fråga dykt upp titt som tätt, varför? Varför frivilligt köra en enduro lv-reggad när det finns e-reg... För att spara in licensavgiften?

Edit.........

Gnurf: Du slipper reg.besikta alla nya hojar om tillverkaren har ett så kallat "CEC-intyg" (tror det heter så) på den specifika modellen så det är inget speciellt för yamaha. Det är som sagt bara skicka in papperna, eller rättare sagt, inte ens det för det sköter handlaren. Självklart säger handlaren att det bara är åka ut och köra med hojen, så säger alla för så är det ju egentligen med detta intyg. Frågan är dock om Yamahas "CEC-intyg" gäller strypt eller ostrypt hoj? Är intyget utfärdat på strypt hoj är det naturligtvis inte lagligt att "bara" åka ut och köra med en ostrypt hoj.

senast ändrad: 2003-03-26 17:06:34


" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Gnurf Datum 2003-03-26 17:27:40

Det stämmer som du säger.. Det är CEC eller liknande.. Vad jag förstod på verkstaden, så gäller det för fulleffektshoj, dock med en annan blandning, men det gör ju inte otroliga siffror..

Men vad jag även kollade, så ska det finnas samma kit för 426 och det ska inte vara problem med buller?

Anledningen, är inte "bara" licens..

För min del, handlar det om att kunna gasa grusväg utan att få problem, samt de 5-10 ggr det handlar om, kunna slänga på LV-däck och hänga med ut på gemensam tur med Catt (på två hojar).. Lite svårt att hävda att man är på väg till/från bana då!

senast ändrad: 2003-03-26 17:28:33


" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Adrian_4_Stroke_Force_J Datum 2003-03-26 17:41:09

Vore intressant att veta hur Yamaha har löst detta i så fall. En polare har precis köpt en nya Yamaha WR250F-03:a, den var förebered för lv-reg (han vill dock e-regga den fortast möjliga), dvs det medföljde ett kit i kartong som inte var monterat. Ska fråga om strypningar ingår i det.



" Svar: Landsvägreggad kontra enduroreggad... "
Av Mr-U Datum 2003-03-26 20:41:30

Skillnaden är helt enkelt att du får köra hojen till fiket, polarn.......
om hojen är landsvägsreggad. Bekvämt att köra i stan med en renodlad enduro?
Nej! men du slipper köpa en hoj till bara för att ta dig till fiket etc.


Gammal tråd, men jag lyfter upp den igen, bara för att eventuellt få svar. Tänkte om reglerna kunde ha ändrats eller nåt sånt. Om inte, så kan någon uppfriska mitt minne med en liten resumé av allt ovan, så jag förstår, det var så mycket kladd att försöka läsa där så jag orkar inte. Tack för den eventuella hjälpen.
 

Raiker

...
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Dalarna
Hoj
KX250 CR500
Inte för att det tillför diskussionen någonting direkt, men jag äger en lv-reggad kx250 -89:a som innan lv-reg var e-reg. Effekt enligt regbeviset är 38kw. Nu har ju jag ingen större koll på om tvåtaktare är lättare att lv-regga gentemot fyrtaktare, eller om äldre årsmodeller är lättare än nyare att lv-regga. Det var dock förra ägaren som lv-reggade den, så exakt vilka ändringar det finns på den har jag ingen koll på. Blinkers, tuta, hel/halvlyse, parkeringslyse, bromsljus och hastighetsmätare (cykeldator) har den i alla fall.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top