Går det ovanligt bra för mc-handeln?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade en riktigt konstig upplevelse hos en mc-handlare nyligen :va

Är på jakt efter en till hoj. Är alltid det iofs. Brukar inte köpa hos handlare, men handlaren på orten där jag var hade en som såg bra ut på nätet och priset var bra.
Åkte förbi och kollade på den samt prata med säljare.
Väl där uppfyller den kraven och jag tänker slå till på den.
Är på annan ort än hemorten då så jag kan inte köra hem den då jag har bilen. Måste ta den på släp och frakta hem den.
Eftersom jag jobbar långa dagar så kan jag inte komma och hämta den under öppettiderna på vardagarna i veckan.
Tänkte hyra envägssläp och ta den på lördagen på väg hem.
Men det gick inte. För säljaren var fullbokad på lördag med andra kunder.....ok... Men jag kunde hämta den lördagen veckan efter det.
Men då arbetar jag inte på den här orten längre och befinner mig långt bort härifrån...
Frågade om någon annan kunde lämna ut den under lördagen eller om man bara kunde klämma in överlämnandet mellan de andra kunderna. Men det kunde de inte göra....*lång tystnad*
Jag får avsluta tystnaden med ett "Jaha, då får jag väl köpa en annan hoj då...."
Säljaren rycker lite på axlarna typ.

Hojen i fråga har de haft nästan 1 år utan att sälja den. Jag var beredd att casha upp 100 lax på den utan prut.
WTF liksom...
Går det så pass bra för mc-handeln att de inte är intresserade av att sälja eller?

Nu var det iofs ganska länge sen jag köpte av handlare, men de jag köpt på privatmarknaden så slänger de ju närmast hojar efter en.

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Är på jakt efter en till hoj. Är alltid det iofs. Brukar inte köpa hos handlare, men handlaren på orten där jag är hade en som såg bra ut på nätet och priset var bra.
Är på annan ort än hemorten just nu så jag kan inte köra hem den då jag har bilen. Måste ta den på släp och frakta hem den.
Eftersom jag jobbar långa dagar så kan jag inte komma och hämta den under öppettiderna på vardagarna i veckan.
Men det gick inte. För säljaren var fullbokad på lördag med andra kunder.....ok... Men jag kunde hämta den lördagen veckan efter det.
Men då arbetar jag inte på den här orten längre och befinner mig långt bort härifrån...
Frågade om någon annan kunde lämna ut den under lördagen eller om man bara kunde klämma in överlämnandet mellan de andra kunderna. Men det kunde de inte göra....*lång tystnad*
Jag får avsluta tystnaden med ett "Jaha, då får jag väl köpa en annan hoj då...."

Hojen i fråga har de haft nästan 1 år utan att sälja den. Jag var beredd att casha upp 100 lax på den utan prut.
WTF liksom...
Går det så pass bra för mc-handeln att de inte är intresserade av att sälja eller?

Nu var det iofs ganska länge sen jag köpte av handlare, men de jag köpt på privatmarknaden så slänger de ju närmast hojar efter en.

Det där var inte säljaren du talade med.
Det måste varit kundmottagaren på verkstadssidan.
Signalementet stämmer till punGt och pricka.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Han måste ha snott brickan för det stod säljare på den ?
Alltså han var riktigt trevlig, informativ och inte dryg eller så.

För framtida(!) referens:

Säljare:

images (8).jpeg

Kundmottagare, verkstad:

Vogon_poetry2.jpg

(till vänster i bild)

Nu väntar vi bara på ledtrådar som vi kan börja nysta i.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Om butiken haft hojen i ett år utan att sälja den som du säger, så gjorde kanske säljaren en välgärning? ? Avrådde utan att få chefen på sig ?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Är på jakt efter en till hoj. Är alltid det iofs. Brukar inte köpa hos handlare, men handlaren på orten där jag är hade en som såg bra ut på nätet och priset var bra.
Är på annan ort än hemorten just nu så jag kan inte köra hem den då jag har bilen. Måste ta den på släp och frakta hem den.

WTF liksom...

Grundlön och/eller provision är väl rätt vanligt i den branschen, överlåter han utlämnandet åt en kollega så lär vederbörande knappa igenom affären på sin egen säljprofil och "din" säljare blir utan bonus. Alltså skiter han blankt i att just du vill ha den, han är bara intresserad av att det är han som får sälja den.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Grundlön och/eller provision är väl rätt vanligt i den branschen, överlåter han utlämnandet åt en kollega så lär vederbörande knappa igenom affären på sin egen säljprofil och "din" säljare blir utan bonus. Alltså skiter han blankt i att just du vill ha den, han är bara intresserad av att det är han som får sälja den.
Är nog nått sånt som spökar.

Jag var beredd att skriva alla papper på plats och ge handpenning för att hämta på lördag. Enda som behövdes var ge ställa ut hojen, ge mig nycklarna och ta emot pengar.
Bör tilläggas att han sa att jobbade på lördagen, men hade bara inte tid.

Vad tar det 10 min? Knuffa ut hojen, jag swishar $ och får nycklar. Done. Behöver inte ens vara trevlig på lördagen :tungan

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Jag var beredd att skriva alla papper på plats och ge handpenning för att hämta på lördag. Enda som behövdes var ge ställa ut hojen, ge mig nycklarna och ta emot pengar.

Vad tar det 10 min? Knuffa ut hojen, jag swishar $ och får nycklar. Done. Behöver inte ens vara trevlig på lördagen :tungan
Tror mest han tog det säkra före det osäkra, skulle du dyka upp precis när han sitter mitt i att knappa in en annan affär och du inte kan vänta tills han är klar med den kunden så hade han kanske blivit så illa tvungen att be någon annan hjälpa dig och så hade han gått miste om provisionen. Bara min gissning.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Kommentaren "finns det någon säljare här jag kan tala med..?" brukar bita rätt bra.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det var nån husvagns/husbilssäljare som slopade alla personliga säljbonusar. Helt plötsligt kunde alla lämna ut fordon hela tiden och alla tjänade mer eftersom fler fordon faktiskt blev sålda.
Undra hur lång utredning dom hade innan dom listade ut den briljanta idén...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Första gissningen:

AVA MC!
Men sluta nu :7peta Jag varken tänker eller kommer outa någon. Personen var trevlig och firman är reko, men det ledde inte till affär. Inget att hänga ut någon för.
Situationen blev jag förvånad över, men inte kränkt av. Det finns gott om andra hojar att införskaffa.
Dessutom så kan man ju ta bussen till AVA och behöver inte åka hem med släp därifrån.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo

Usel service. Hade inte tid?, då får han väl jobba övertid.
De ska vara tacksamma att du inte är däcksparkare.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Usel service. Hade inte tid?, då får han väl jobba övertid.
De ska vara tacksamma att du inte är däcksparkare.
Begär faktiskt inte att han skall jobba över på en lördag. :tungan Någon måtta får det väl vara.
Däremot var jag förvånad att hela dagen är så tight fullbokad att man inte kan klämma in en smidig kund som inte efterfrågar lull-lull och kramar för att kunna hämta ut en hoj snabbt.
Men affärerna går väl så pass bra att man kan göra så.
Jag har redan andra hojar jag sneglar på här.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Finns samma attityd hos bilhandlare. Man får intrycket att de gör en en tjänst om man får köpa bilen. Pruta är det inte tal om. Ofta får man springa runt och leta efter en säljare som kan ta fram nycklarna så man åtminstone kan få provsitta bilen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Finns samma attityd hos bilhandlare. Man får intrycket att de gör en en tjänst om man får köpa bilen. Pruta är det inte tal om. Ofta får man springa runt och leta efter en säljare som kan ta fram nycklarna så man åtminstone kan få provsitta bilen.
Betalar man en Tammer ska man fan ha top notch service. Varför springer du hos bilhandlare? De kör väl hem kärran till dig?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Men sluta nu :7peta Jag varken tänker eller kommer outa någon. Personen var trevlig och firman är reko, men det ledde inte till affär. Inget att hänga ut någon för.
Situationen blev jag förvånad över, men inte kränkt av. Det finns gott om andra hojar att införskaffa.
Dessutom så kan man ju ta bussen till AVA och behöver inte åka hem med släp därifrån.

Åja!
Minns det gamla merkantila ordspråket:

"Himlen har ingen vrede likt köpare med pengar i hand, helvetet inget raseri likt den nobbade köparens. "

Klart att du blev kränkt! Herregud, vi andra känner ju av sekundärkränktheten i våra hårrötter.

Oh well - du gör som du vill.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...