Går det ovanligt bra för mc-handeln?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja det är onekligen mycket stiltje fortfarande, trots det så sjunker inte några priser.
Jag väntade i 2 månader på drömmhojen, som sedan såldes fredagen innan semesterersättningen damp på måndagen. :gnissla
Mycket hojar som jag bevakar i öppna flikar (telefonminnet är fan fullt) som jag är intresserad av men tycker att är för dyra har legat uppe sen 2022. Någon från 2021.

Jag kan tänka mig att en privatperson hellre kör en månad till än säljer billigare än man tycker att pärlan är värd.
Jag har själv haft min Teneré till salu sedan Maj. Dock så är min billigast i landet, ser risig ut, sprucken toppkåpa osv, men bara att starta och köra, nya däck, bromsbelägg, hjullager, etc. Så jag har satt halva priset på billigaste i Landet när jag kollat sidorna. Mer tänker jag fan inte pruta.

Men jag tycker att det är konstigt att firmor kan göra så. Speciellt när det ofta gäller stora delar av deras inventarier? Säljer de så mycket nytt? -knappast i år.
Det verkar som att de hellre skriver upp sina tillgångar på för dyra beghojjar hellre än att sälja.
Men som sagt, konstigt att det går att göra så på så stor del av lagret, så pass länge?
Är hojfirman rent av en pengatvätt?
Eller betalar de löner och lokalhyror med pengar lånade mot ett teoretiskt varulager, och siktar på att kapsejsa med heroiskt stora summor av någon annans pengar?

:va

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
"Över 100, närmare 300 hojar", läser jag. Det var ett spann som heter duga. Svårräknade ?

View attachment 487989
Jag får ge dem cred ändå. Äntligen en butik där det finns lite hojar och inte bar 1x av senaste modell som man ”ej får röra”. Jag kommer till 98,76% köpa en landsvägshoj/cruiser som komplement och det är nog ett sånt ställe jag kommer köpa på. Där man kan klämma och känna på grejorna istället för att surfa runt på nätet.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ja det är onekligen mycket stiltje fortfarande, trots det så sjunker inte några priser.
Jag väntade i 2 månader på drömmhojen, som sedan såldes fredagen innan semesterersättningen damp på måndagen. :gnissla
Mycket hojar som jag bevakar i öppna flikar (telefonminnet är fan fullt) som jag är intresserad av men tycker att är för dyra har legat uppe sen 2022. Någon från 2021.

Jag kan tänka mig att en privatperson hellre kör en månad till än säljer billigare än man tycker att pärlan är värd.
Jag har själv haft min Teneré till salu sedan Maj. Dock så är min billigast i landet, ser risig ut, sprucken toppkåpa osv, men bara att starta och köra, nya däck, bromsbelägg, hjullager, etc. Så jag har satt halva priset på billigaste i Landet när jag kollat sidorna. Mer tänker jag fan inte pruta.

Men jag tycker att det är konstigt att firmor kan göra så. Speciellt när det ofta gäller stora delar av deras inventarier? Säljer de så mycket nytt? -knappast i år.
Det verkar som att de hellre skriver upp sina tillgångar på för dyra beghojjar hellre än att sälja.
Men som sagt, konstigt att det går att göra så på så stor del av lagret, så pass länge?
Är hojfirman rent av en pengatvätt?
Eller betalar de löner och lokalhyror med pengar lånade mot ett teoretiskt varulager, och siktar på att kapsejsa med heroiskt stora summor av någon annans pengar?

:va
Jag tror hojfirmorna lever på utrustning. Hjälmar, lås, kläder, säkerhetsgrejer, säkert reparationer och försäkringsärenden också. Med de priserna på hojar och magert utbud måste det vara svårt att gå runt på den försäljningen.

När jag ska sälja en hoj brukar jag sätta priset ett par tusen under snittet på Blocket, och får den såld på ett par dagar. Dumt eller smart? Istället för att ha den "i garaget" till nästa säsong och göra ett nytt försök då...

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag får ge dem cred ändå. Äntligen en butik där det finns lite hojar och inte bar 1x av senaste modell som man ”ej får röra”. Jag kommer till 98,76% köpa en landsvägshoj/cruiser som komplement och det är nog ett sånt ställe jag kommer köpa på. Där man kan klämma och känna på grejorna istället för att surfa runt på nätet.
Fick svar av dom ?

Screenshot_20230809_121503_Facebook.jpg

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Satan vad tonen i annonserna har ändrats bara senaste veckan.
Nu dönar ju alla på med kampanjer i mängder.

Undrar hur mycket som kommer att övervintras till nästa år.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju inte helt omöjligt
Satan vad tonen i annonserna har ändrats bara senaste veckan.
Nu dönar ju alla på med kampanjer i mängder.

Undrar hur mycket som kommer att övervintras till nästa år.
Det är ju inte helt omöjligt att dyrare lån har börjat göra det nödvändigt att sälja av lager för att klara av ekonomin.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag känner att jag minsann har upprätthållit branschens önskade budget när jag köpte min nya MG :hej:död

Men jag lurade dem allt!
Jag beställde till fjolårspriset innan höjningen i februari… :crash

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom