Går kass efter service

Weloz

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
GSX-R 750
Efter att ha servat min suzuki sv650s-99 på firma går den kass.
När man gasar vill den tveka eller "dö" till innan den kommer.
Har varit hos dem och klagat 4 gånger och de har justerat lite
men ingen förbättring.

Deras förklaring är att den ej är bestyckad till slip-on'et och att den
går kass eftersom luftfiltret är bytt.
Gick bra innan servicen.

Vad göra :confused: är deras förklaring rimlig ?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Tekniskt så är det nog möjligt/rimligt. Igensatt filter kompenserar sliponet. Tar ut varann liksom. Nytt fräscht filter så blir det magrare.

edit: Du har kw att hämta om du justerar upp bränslet till din luftmängd :tummenupp

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Weloz skrev:
Efter att ha servat min suzuki sv650s-99 på firma går den kass.
När man gasar vill den tveka eller "dö" till innan den kommer.
Har varit hos dem och klagat 4 gånger och de har justerat lite
men ingen förbättring.

Deras förklaring är att den ej är bestyckad till slip-on'et och att den
går kass eftersom luftfiltret är bytt.
Gick bra innan servicen.

Vad göra :confused: är deras förklaring rimlig ?

Du anger inte vad de gjorde på servicen mer än byte av luftfilter men om de har tillgång till rätt typ av utrustning, för justering av förgasarna (eller är det insprutning på din???), så skall de klara av att justera in dessa så din hoj åt minstånde går ryckfritt!

Nu vet jag att det tyvärr är väldigt få firmor som HAR rätt utrustning. I Göteborg var det tex. för 2 - 3 år sedan bara TVÅ firmor som hade det (Kenneth´s Mc och Honda Sportmanship i Kungsbacka). Hur det är i dina hemtrakter vet jag dock inte.

Men en enkel åtgärd för att testa om det blir bra (läs perfekt) så kan du ju alltid montera på originaldämparen och testa. Det är ju trots allt den som hojen är byggd med och byte av ljudämpare kräver nästan alltid en omjustering av bränsle/luftmängd (vilket sällan, av kostnadsskäl, görs vilket i sin tur ofta ger samma eller till och med lägre effekt som med originaldämparen).

// Niklas

Weloz

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
GSX-R 750
Ja det var min tanke med att säta på orginal men det är lite jobb med att få den att passa igen, fast det ska ändå fixas innan nästa besiktning.

Jag fick tips av en kille att tejpa för halva luftfiltret och se om det gör
någon skillnad.
Servicen de gjorde var 2400 så det är även vent.just, stift och sync. av förgasarna.

Den har alltå förgasare och inte insprutning.
Vet ej hur det är med deras utrusning men de har bänk, fast de har nog inte
kört den där utan bara justerat lite.

Och en GLAD MIDSOMMAR :dricka :sjuk :ätapiller

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Att tejpa för halva filtret kommer antagligen att medföra att det får mer sås på höga varv/öppna fuggar men det är inte säkert att det ger så mycket på lägre varv/delgas eftersom flödet då är avsevärt mindre.

jensws

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Ducati monster 600, Kawasaki ZX10r
Om den går för snålt kan man prova att köra med choken på lite.
Borde bli lite samma effekt som att tejpa över.
Går den ryck fritt med choken på så är fögarsana snålt inställda.

Weloz

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
GSX-R 750
jensws skrev:
Om den går för snålt kan man prova att köra med choken på lite.
Borde bli lite samma effekt som att tejpa över.
Går den ryck fritt med choken på så är fögarsana snålt inställda.

Ja det tar bort rycket om man chokar lite men den går ju inte så bra.
Är den för snålt inställd alltså?
Innan servicen ville den "smälla" ibland när man släppte gasen det kanske tyder på att den fick mer bränsle, men borde inte det vara ett enkelt problem för mc-firman att bara öka blandningen om den bara går lite snålt ?

Jag vet att den ej kommer att bli perfekt utan ombestyckning men vill
att den går lika bra som innan servicen.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Weloz skrev:
Ja om jag haft kvar det...
Det kastades förmodligen vid servicen.

Konsum's strumpbyxor. Linda ett lager - prova. På med nästa lager - prova etc. Till slut går den som förr. (Bra filter får du dessutom. Väl investerade pengar)

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
menvadå räcker det inte med att du tar med dig papprena å inställningaran på sliponet så fixxar dem det? fan betalar man för service av en hojj ska den väll inte gå sämre...

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Tjena!
Jag skulle rekommendera att du tar dig en titt så att vakuumslangen till både bensinkran och vakuumbensinpump sitter där de ska.

Sen kan du även testa att vrida ut blandningsskruven ett halvt varv eller så, då får den mer bränsle på låga varv.

Blandningsskruven är nummer 6 på bilden som föreställer din förknasare i genomskärning.

Bifogat

• SVforgasare.jpg
    SVforgasare.jpg
    94.8 KB · Visningar: 71

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
MostWanted_NKPG skrev:
menvadå räcker det inte med att du tar med dig papprena å inställningaran på sliponet så fixxar dem det? fan betalar man för service av en hojj ska den väll inte gå sämre...

HELT RÄTT!

Du har betalt för servicen om hojen inte går riktigt efter det har de inte gjort ett bra jobb! På med iriginaldämparen och åk ner till dem och be dem justera hojen så den går som den skall. För om det är som du säger, att de hänvisar tiull att du har slip on, så skall ju hojen gå rent hela vägen med original dämpare efter att de har fått justera den.

När jag säger utrustning menar jag inte bromsbänk utan samma typ av utrustning som bilprovningen har (samt klockor för att synca förgasarna) så att de kan justera bränslemängden korrekt!

Har de åtagit sig ett jobb och dessutom tagit betalt för det så får de ju också se till att hjälpa dig så det blir riktigt gjort. Om de inte har kunskapen/utrustningen får de väl betala tillbaks dina pengar för det jobbet så får du gå till någon som vet vad han/hon gör!

Jag har en kompis som provkörde en VFR 750 -94 (beg. demohoj med 290 mil på mätaren) som han var intresserad. Men vid provkörning upptäckte han att den tappade ork vid 130 km/h på 6:ans växel men att den kom igen när man passerat ca. 135 km/h. Han påtalade det för säljaren som sa att de skulle justera förgasarna så kunde han komma tillbaks för en provkörning igen.

Några dagar senare provkörde han hojen igen men felet kvarstod. Hojen gick däremot rent om man chokade den aningen, vilket han påtalade för säljaren som återigen lovade justera förgasarna för en ny provkörning.

Tredje gången gillt var felet fortfarande inte åtgärdat så kompisen ringde Honda Sportmanship och frågade dem. Och fick då svaret (köp hojen och kom ner med den här så skall vi justera förgasarna åt dig för det är bara en justeringsfråga).

Nu föll affären på andra grunder (säljaren villa ta just den hojen ner till en mässa i Tyskland utan att pruta på priset trots åtskilliga mil mer på mätaren) så kompisen köpte en ny VFR 750 -95 i stället, fast inte på det stället som -94:an fanns på :tungan .

// Niklas

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Hände mig samma sak tidigare i år. Hojjen fungerar helt normalt när den står stilla utan växel i... och när man kör fungerar den ganska normalt upp till 1/3 av varvtalsintervallet. Men sedan efter det så slutade den helt att acca, den bara puttrade och tvekade och hostade. Ju mera motstånd desto värre verkade det som.

Jag hade glömt ansluta en vakuumslang som ser till att dra in bensin i flottörshuset. Alltså mina nivåer blev alldeles för låga i det lägre/mellersta varvtalsområdet.

(Du säger också att du fått avgassmällar. Det är inte ett tecken på för mycket bensin utan för lite.)

Det låter inte alls som ett byte av luftfilter kan göra allt det du säger. Vanligtvis är alla hojjar lite fetare bestyckade från fabrik så att om man installerar ett slipon så går den fortfarande bra fast den blir lite varmare. Men inte fan ska den sluta prestera helt såsom du beskriver. Hittar du inga fel så tycker jag du ska sätta på originalpipan och sen provköra. Jag gissar på att du har samma fel då också, och då kan du sätta servicekillarna i arbete eftersom det inte är slipon'et.

/a

Weloz

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
GSX-R 750
aLcATRAZ skrev:
Hände mig samma sak tidigare i år. Hojjen fungerar helt normalt när den står stilla utan växel i... och när man kör fungerar den ganska normalt upp till 1/3 av varvtalsintervallet. Men sedan efter det så slutade den helt att acca, den bara puttrade och tvekade och hostade. Ju mera motstånd desto värre verkade det som.

Jag hade glömt ansluta en vakuumslang som ser till att dra in bensin i flottörshuset. Alltså mina nivåer blev alldeles för låga i det lägre/mellersta varvtalsområdet.

(Du säger också att du fått avgassmällar. Det är inte ett tecken på för mycket bensin utan för lite.)

Det låter inte alls som ett byte av luftfilter kan göra allt det du säger. Vanligtvis är alla hojjar lite fetare bestyckade från fabrik så att om man installerar ett slipon så går den fortfarande bra fast den blir lite varmare. Men inte fan ska den sluta prestera helt såsom du beskriver. Hittar du inga fel så tycker jag du ska sätta på originalpipan och sen provköra. Jag gissar på att du har samma fel då också, och då kan du sätta servicekillarna i arbete eftersom det inte är slipon'et.

/a

Ja jag får nog försöka fixa till mitt orginalblås så det går att sätta på igen.
Det är kapat så det blir nog att svetsa på någon rörstump för att det ska passa.

Weloz

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
GSX-R 750
Ugluk skrev:
Montera originaldämparen och jämför.
Har monterat på orginaldämparen. Går inte bättre.
Har fått en ny tid hos firman, hoppas de hittar felet och
att solen äntligen kommit för att stanna...

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha