Går kasst.

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Skramlaha DT125R
Tja min yamaha dt125r skar för nån vecka sen och nu har jag fixat en ny motor, nållagret i veven sa upp sig och de fattades ett shims i motorn så veven skar.
Men jag fick tag på en billig motorn med finar vev iaf, den har jag nu satt på min förgasare och typ allt annat som satt på motor med skuren vev, men nu går den jättekasst.

Har kollat förgasaren och rengjort
Bytt tändstift
Rengjort allt annat
ställt in ypvs ventilen efter guiden på www.dtr125.net

Men den går nu bara i ca 90 på 4-5-6 den orkar inte upp i mera.

Det som jag nu funderar på om de kan vara fel är tändningen som är felinställd, men en mc mekaniker som jag känner säger att den inte går att ställa in på dtr?

Annat är att jag har några repor i cylinderm, ska lämna in den andra cylindern jag har på borrning och köpa öd. kolv och sådant.
Kan det vara därför den går så jättekasst, jag vet att 2-taktare är noga med repor och sådant. ÄR det detta som är felet att den går så kasst?

/ThorskeN
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
ThorskeN skrev:
2360297
ställt in ypvs ventilen efter guiden på www.dtr125.net
/ThorskeN

Jag vet inte om jag håller med den där guiden helt och hållet, på min DT så gick YPVS:en från döläge (hålet) till höger upphöjning sen till vänster upphöjning och sist tillbaka till döläge när man slog på tändningen.
Enligt filmen som finns där går den enbart från döläge till höger och tillbaka till döläge.
Är det skillnad mellan årsmodellerna?
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
ThorskeN skrev:
2360297 Tja min yamaha dt125r skar för nån vecka sen och nu har jag fixat en ny motor, nållagret i veven sa upp sig och de fattades ett shims i motorn så veven skar.
Men jag fick tag på en billig motorn med finar vev iaf, den har jag nu satt på min förgasare och typ allt annat som satt på motor med skuren vev, men nu går den jättekasst.

Har kollat förgasaren och rengjort
Bytt tändstift
Rengjort allt annat
ställt in ypvs ventilen efter guiden på www.dtr125.net

Men den går nu bara i ca 90 på 4-5-6 den orkar inte upp i mera.

Det som jag nu funderar på om de kan vara fel är tändningen som är felinställd, men en mc mekaniker som jag känner säger att den inte går att ställa in på dtr?

Annat är att jag har några repor i cylinderm, ska lämna in den andra cylindern jag har på borrning och köpa öd. kolv och sådant.
Kan det vara därför den går så jättekasst, jag vet att 2-taktare är noga med repor och sådant. ÄR det detta som är felet att den går så kasst?

/ThorskeN

För att utesluta YPVS:en så ta av främre avgassystemet och den lilla kåpan på vänster sida om motorn, som döljer YPVS:ens vajrar m.m.
Ta sen en skiftnyckel eller dylikt och vrid YPVS:en tills du ser att den är maximalt öppen. Detta kollar du genom avgasporten på cylindern.

När den är helt öppen så spärrar du YPVS:en genom att försöka låsa vajerhjulet med en skruv. Sedan följer du vajrarna upp till servomotorn, och kopplar ur strömmen till servomotorn. Det sitter en snabbkoppling, bara att pilla ner en "flik" med skruvmejsel och dra isär kontakterna. På så vis så riskerar du inte att bränna eller skada servomotorn. Sedan monterar du ihop allt igen.

Om du nu gjort allt rätt så kommer hojen bli lite svagare på låg och mellanregistret, men den kommer även att bli betydligt starkare över 6-7000rpm. Totalt sett bör du få bättre axx och något högre toppfart.

Läs också min nya tråd här om problemet jag hade på min DT125R -90. Jag vill verkligen rekommendera dig att testa detta, du kan prova att ta av kåpan för luftfiltret och se om det blir skillnad, om du nu inte vill borra i den direkt.

Jag var nästan övertygad att det var fel på tändningen, för det kändes verkligen så, men den behövde bara mer luft!
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top