Går min 450 cross dåligt?

Status
Ej öppen för fler svar.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Thanks to the magic that is browserside cache, I give to you:

"Tjena jag har en Yamaha yz 450 f -2005 ni kan nu se en video där den körs. Jag gasar fullt en gång på trean och låter den varvstoppa så kan ni kunniga höra om varvstoppet ligger på för låga varv, sen gasar jag på på tomgången en gång också sen så är det lite ax och topphastigheter. Den stegrar på femmans växel bara genom att gasa om jag bara sitter på mitten av sadeln. Drevningen ligger på 12/52 och vad jag vet så är den original, den har crossdäck där endast framdäcket är dubbat. Kan det vara något med ventilerna? och isåfall hur vet man vilka shimsstorlekar som ska vara till vilka ventiler?"

 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är inte helt okunnig inom tvåhjulsmotorer.

Hejsan
Jag läste din tidigare tråd om din hoj http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?257295-yamaha-yz450f-enduro-tips&highlight=
Samt tråden om när man ska byta kolv

Som jag förstår är du undrande om din 450 går som ska rent motormässigt.
Det är inte lätt att ge svar på. I synnerhet inte över nätet. Enklast är nog att jämföra den med en annan likadan cykel på crossbanan. Om ni bytlånar ett par varv.
Vad gäller när man ska byta kolv osv, så är det många motions- och enduroförare och som kört långt över vad servicemanualen rekommenderar i drifttimmar gällande kolvbyte. Det är svårt att säga ngt riktvärde eller ngt speciellt tecken. Kompressionsprov osv, säger inte så mycket om man inte tar det regelbundet, så att man kan se trenden.

Vad gäller ventiljustering tycker jag att man ska följa servicemanualen. Måhända kan du få lite mer seriös hjälp i tex Motard/offroad-forumet. Annars kan du även prova i Teknikforumet. Där kan jag moderera bort allt trams. Man får ställa nybörjarfrågor där, även om en del trådar ger intryck av att det fodras nördnivå.

Att denna tråd gick snett här är nog mycket filmen. Ung person, ev oreggad crosshoj som körs på gatan osv.

Tråkigt med mor din, jag miste också min mor alldeles för tidigt.

Hoppas du får bättre svar. Det finns många medlemmar här som kan 450-motorerna. Det borde alltså gå att få bra svar på shimsning av ventiler mm.

Kör försiktigt!

/Jörgen
 

sportbike

Guest
Nu har jag tagit bort alla onödiga svar.
Är det så här trådarna ska se ut tycker ni?
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Nu har jag tagit bort alla onödiga svar.
Är det så här trådarna ska se ut tycker ni?

Jag tyckte bara man ska ta ansvar för vad man skriver, även om det är på internet. Det är ju iofs ot, men ändå. Det är svårt att genuint hjälpa och vara trevlig mot nån med dom värderingarna, men det är jag.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top