Går ojämnt och smäller från avgaset vid gaspådrag Ducati Monster 620S 2003

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hej jag skulle behöva hjälp med att felsöka min hoj. För ett tag sen när jag var ute och körde på motorvägen började jag märka att hojen började varva konstigt och att den inte "svarade" vid gaspådrag. Till slut började den hosta och la sedan av vilket ledde till att jag blev stillastående.

Vid väggrenen försökte jag starta upp den vilket ledde till att motorcykeln började varva upp och ner mellan 1000-4000 varv/min och vid gaspådrag så small det högt från avgaset vilket i sin tur ledde till att motorcykeln la av.

Nu står den hemma efter att ha blivit bärgad och jag förstår inte riktigt vad som felat och skulle gärna få lite tips innan jag måste ta den till verkstan och än en gång bli bärgad, om det inte går att köra den dit.

Jag har kollat tändstiften och dom ser bra ut, jag har dessutom försökt leta efter läckor (tänker om det läcker in/ut luft från slangar) utan större framgång. Vad kan ha hänt?

Jag kör en Ducati Monster 620S 2003, 2000-mila service gjord förra sommaren.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De första jag tänker på är att bränslepumpen semi lagt av. Bäst är om den lagt av helt för då startar inte hojen. Du kan ju lyssna om den går fint när du slår på tändningen för jag antar att din hoj är som de flesta andra hojar att bränslepumpen går en kort stund när man vrider på tändningen innan man trycker på startknappen. Ex på min ktm 990 slår man på tändning och då hörs ett kort surrande från bränslepumpen samtidigt som varvräknaren gör ett frivarv .

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hej, lite sent svar men bränslepumpen funkar så det är inte den som felar. Ingen annan som varit med om liknande?

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Kollat batterispänning? Även med hojen igång om möjligt. En kass regulator som skickar ut skitig spänning kan ge upphov till mycket konstiga fenomen.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Få se om jag kan väcka liv i tråden efter en lång vila...

Jag har bytt tändstift, ingen skillnad.

Det är inte problem med lufttillförsel till tanken då jag testat att se om den beter sig annorlunda med öppet tanklock och det var ingen skillnad.

Batterispänningen har jag inte kollat, skulle kunna vara det som felar (den stod hela vintern utan underhållsladdning), dock laddade jag upp batteriet utan någon framgång men den kan ju fortfarande ha dålig spänning.

Nu är den inne på verkstan :( och felsöks. Det dom gjort är att byta ut tändhattarna och dom har iaf lyckats köra runt med hojen, vilket inte var möjligt tidigare, dock så hände samma sak och slutade med att dom fick rulla in den i verkstan igen. Sist jag pratade med dom så har dom uteslutit det mesta (bränslerelaterat, tändning, läckage eller klämda slangar etc) och tror i dagsläget att det kan vara någon kabel som strular och därmed strular till det med ECU:n? Eller att det är fel på TPS:en? Jag kan inte mycket alls om motorer och liknande, och ännu mindre om elektronik men vad tror ni?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Tps är en bra sak att mäta upp. Om de inte är den bör de kolla kabelstammen vid styrkronan där de rör sig mest vid styrutslag.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin