Gömma kablage?

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Hur har ni löst kabelbiten i er lägenhet / ert hus?

Hemma hos mig ligger kablar över hela golvet.
Det är:
Antennsladd, telesladd, tpkabel, rc-kabel.

Hur gömmer jag sladdarna snyggast och enklast. (Längs med väggen).
Har inte möjlighet att borra/slå hål i väggarna.

Hilfe :näsblod

heinz_p skrev:
Hur har ni löst kabelbiten i er lägenhet / ert hus?

Hemma hos mig ligger kablar över hela golvet.
Det är:
Antennsladd, telesladd, tpkabel, rc-kabel.

Hur gömmer jag sladdarna snyggast och enklast. (Längs med väggen).
Har inte möjlighet att borra/slå hål i väggarna.

Hilfe :näsblod

Hade precis tänkt slänga upp en tråd om detta ämne. Sladdar precis überalles hemma. Framförallt i vardagsrummet med surround anläggning och allt annat skit.

Såg nåt hemfixarprogram på TV att de hade fräst ur lister och gömt sladdar bakom dem. Lite mer parmanent lösning då...

En annan är ju och köpa typ "plastslangar" som man kan ha sladdar i.

Men vill ha mer tips!

KAbellister med dubbelhäftandetejp, bara sätta på listerna!
Finns att köpa till överkommliga priser på tex. K-Rauta!

Jag tänkte ett tag på detta, om man har golvlister så borde man kunna slita loss dessa och fräsa spår på baksidan där man gömmer sladdarna. Det gäller bara att ha koll på var man spikar/skruvar. :)

Att notera, ska man gömma förlängningskablar/kablar till grenuttag för ström bakom lister eller t.o.m. bara fästa dem med klammers så räknas det som fast installation och får, egentligen, bara utföras av behörig elektriker. Kan ev. bli problem försäkringsmässigt om nåt skulle hända. Högtalar/signal/nätverkskabel är givetvis inga problem.

Efter att ha monterat ca 60-70 meter list i lägenheten så börjar det bli hyffsat kabelfritt :död Har köpt list på både biltema och bauhaus, det sistnämnda är fruktansvärt billigt och riktigt bra kvalitet. Du skruvar dem i golvlisterna och de finns i alla storlekar så det blir diskret efter smak. Ett helvete bara när man som jag kan få för sig att ra om kablar, då kastar jag alla i en hög på golvet och drar om hela anläggningen :(

Tackar för svaren.
Får väl åka inom Rusta o kolla.
Problemet är väl egentligen att lite kablage måste dras förbi dörröppningar. (hela planlösningen i min lgh är idiotisk då telejacket sitter precis innanför dörren)

Kablarna ska gärna gå längs med golvet, men jag vill inte gärna slita upp lister eftersom jag hyr i andra hand och det kan bli livat. (får inte ens sätta upp tavlor på väggarna eftersom det är "nymålat" :3freak )

Behöver alltså någon smidig plastlist som döljer kablarna, gärna som klistras längs med golv/list.

Så, nu har jag fått ur mig ilskan för den dumdumma lösningen på lägenhetsuttagen också :banana

Jag funderar på en 2 meter lång L-formad träprofil (ca. 1 x 1 dm) att lägga längs väggen. Sen får man fixa ett hål för sladdarna i mitten där det syns så lite som möjligt.

Jag har det inte så vackert ordnat idag....

Bifogat

• P7130005 (Large).JPG
    P7130005 (Large).JPG
    100.8 KB · Visningar: 277
RWD skrev:
Jag funderar på en 2 meter lång L-formad träprofil (ca. 1 x 1 dm) att lägga längs väggen. Sen får man fixa ett hål för sladdarna i mitten där det syns så lite som möjligt.

Haha, det ser ju om möjligt värre ut än hemma hos mig!

RWD skrev:

Ser bekant ut. Vart här o fotat`? :tungan

Haha...ser ut som hos mig nästan!
Men vafan, sparka in sladdarna under soffan eller gardinerna som jag brukar göra, funkar utmärkt! Eller köp kabelrör (riktigt namn?) på Fixa e.dyl, är riktigt bra + mindre jobb än att sätta upp en "extra" list.

buntband e de bästa.. annars kan man alltid bända isär parketten som jag gjorde enbart för å trycka ner en ensam RCA kabel.. (satans fruntimmer till å vilja möblera om hela tiden, fattar de inte hur jobbigt de e med sladdar..!)

men att fästa dem vid golvlesten med sånnadär små vita plastgrejer med en spik i e väl inga problem (de som inte syns finns inte)

RWD skrev:

Köpa oskärmad grov högtalarkabel och nysta ihop den med en massa oskärmad nätkabel, TP kabel, antensladd och dylikt......

Tja så ser det nog ut hos dom flesta, men bra är det inte...

GuW skrev:
Köpa oskärmad grov högtalarkabel och nysta ihop den med en massa oskärmad nätkabel, TP kabel, antensladd och dylikt......

Tja så ser det nog ut hos dom flesta, men bra är det inte...

Precis min tanke också...

Plockade bort alla mina golvlister å skaffade nya lite större.
Borrade fästhål i väggen + plugg å lim.
Nu sitter alla skruvade med mässingsskruv så de e hyffsat lätta å ta loss om man behöver ändra kabeldragningen bakom dem :)

Nu har jag städat lite bland sladdarna, man blir produktiv av att vara uttråkad.
2 x 1 m avloppsrör för får duga ett tag.

Bifogat

• P7240010 (Large).JPG
    P7240010 (Large).JPG
    85.4 KB · Visningar: 215
RWD skrev:
Nu har jag städat lite bland sladdarna, man blir produktiv av att vara uttråkad.

Det var ju en "rymlig" lösning, till skillnad från de små löjliga listerna jag har. :tummenupp

Det finns fotlister med frästa spår i just för att gömma kablage. :tummenupp Annars e det bara till att ringa Room service så kommer dom o fixar det till dig

Här hemma ser det faktiskt ännu värre ut än hos någon av de som har postat bilder... Men det skiter jag i så länge. Då jag INTE vill bo kvar i denna lägenheten, för liten och för ful. Men i nästa boning blir det trådlöst rakt av! Både ljud, bild och nätverk. Resten åker in under förfrästa lister.

Varför kan det inte vara lika lätt och snyggt som att gömma sladdar i bilen??

RWD skrev:

Stabilt!
Mannen som sitter framför denna datorn har inte fått tummarna ur än :näsblod

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...