Gör ett regnställ nån nytta för värmen?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Var ute och körde långtur idag och kan inte säga att det var nån större höjdare. Underställ, skinställ och sommarhandskar :gnissla

Jag gick grannen regnställ efter att han köpt Gortex ställ. Ett sånt där som ser ut som en overall.

Kom i tankarna att det kanske gör nytta dels genom att man slipper iskall vind genom stället och dels att det kanske kan isolera lite till med sitt extra lager?

Eller är det bara att krypa till korset och köpa sig en allvädersjacka?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Jag vet iallafall att den kroppskondomen jag köpte på biltema som jag haft med mig på långturer i ostadigt väder hjälper jätte mycket mot vinden. Allvädersjacka kanske är overkill om du inte kör mycket på våen/hösten.
Skaffa dig ett diskret regnställ som du kan dra på dig om det är ostadigt ute. Dämpar vinden, man håller värmen och det är nice att ha om där kommer en skur =)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Regnställ gör stor skillnad. Precis som du själv skriver så tar det bort massor av kall vind. Och sommarhandskar var inget bra val idag. Jag bytte efter några mil till vinterhandskar. Blev stor skillnad - slutade frysa...

klr 600

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
yamaha xjr1300
när vi va i Norge va det kallt som fan på med regnstället gjorde
stor skillnad :tummenupp

Regnställ gör stor skillnad. Precis som du själv skriver så tar det bort massor av kall vind. Och sommarhandskar var inget bra val idag. Jag bytte efter några mil till vinterhandskar. Blev stor skillnad - slutade frysa...

ja det såg ju ju varmt ur jag körde 42 mil idag höll fan på att
förfrysa fingrarna :mad:

Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
när vi va i Norge va det kallt som fan på med regnstället gjorde
stor skillnad :tummenupp

ja det såg ju ju varmt ur jag körde 42 mil idag höll fan på att
förfrysa fingrarna :mad:

Handvärmare is the shit :yoparty
Allt som tar bort vinden är av godo!

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Jag håller ju på att övningsköra så inte kommit längre än till att investera i ett par handskar och de var inte så varma :glömdet

Jag tackar alla för feedbacken, då blir det att köra med regnstället slutet på sesången.

Jag vet iallafall att den kroppskondomen jag köpte på biltema som jag haft med mig på långturer i ostadigt väder hjälper jätte mycket mot vinden. Allvädersjacka kanske är overkill om du inte kör mycket på våen/hösten.
Skaffa dig ett diskret regnställ som du kan dra på dig om det är ostadigt ute. Dämpar vinden, man håller värmen och det är nice att ha om där kommer en skur =)

Diskret? Mitt är knallblått! :gnissla

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
P-G lärde mig i Fredags att en tidning innanför stället är perfekt.
1. Det värmer
2. Ger vindskydd mot kroppen.
2. Man har något att läsa på toaletten när man behöver klubba.

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Hoj
Triumph Explorer 1200
Hjälper mycket!
Köp inte för stor bara, då funkar den som segel, fladdrar å har sig....specielt i högre farter ;)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tidning innanför stället o kirurghandskar innanför de vanliga handskarna är två fina bonntips vid kyla o regn :D

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Jag har åkt i ösregn en gång och blev iskall, nästa gång jag åkte i ösregn hade jag regnställ och blev inte kall alls ;) så vid nederbörd så hjälper ett regnställ mot värmen men du menar att åka i regnställ när det är uppehåll? Det har jag ingen erfarenhet inom men jag kan tänka mig att det hjälper rätt bra för att jag vet att det tar bort mycket vind! Köp ett och testa! De är inte så dyra och om du är på långtur är det bra att ha ett regnställ ändå ;)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det är ju vinden som kyler så det är kalas.
Mitt perforerade ställ är kallt att köra i under 20 grader om man inte kör aktivt.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Helt OT, men jag bara måste...
Om det börjar regna när du är ute och kör och inte har regnkläderna med. Sparka av dig hojstövlarna, stoppa fötterna i plastpåsar (från första bästa macken) och dra upp på insidan av byxbenen, så är du åtminståne torr om fötterna! Gammalt touringknep från Vasatiden!

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Helt OT, men jag bara måste...
Om det börjar regna när du är ute och kör och inte har regnkläderna med. Sparka av dig hojstövlarna, stoppa fötterna i plastpåsar (från första bästa macken) och dra upp på insidan av byxbenen, så är du åtminståne torr om fötterna! Gammalt touringknep från Vasatiden!

Plastpåsar på Vasatiden? :va

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har kört med plastpåsar utanpå handskarna när det var -10C. Men var ändå tvungen att stanna sådär var 3e mil och värma handskarna (med händerna inuti) på ljuddämparen.
I mina skinnbyxor från handelsboden.com finns ett foder med fickor för tex knäskydd. Har klippt till 12mm liggunderlag och fyllt fickorna med. Börjar lite nedanför ovankant på stövelskaften och slutar en bit upp på låren. Fryser aldrig om benen.
Ryggen hålls varm av Biltemas ryggskydd. Av många ansett som en katastrof. För det är så varmt på sommaren....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ryggskydd-L2/
Upptill Julas allvädersjacka 799kr nu på hösten i butikerna. Har Neongul.
http://www.jula.se/mc-jacka-varsel-641045
För att ge bilisterna en extra chans slippa träffa mig.
Fodret i den jackan är ingen höjdare. Så fodret har jag tagit ur (enkelt med blixtlås)
Likadant ryggskyddet, urtaget . Biltemas ryggskydd känns 3 nivåer bättre för större, tjockare, hårdplast ytterst.
Kör med flecejacka under allvädersjackan vid behov.
Men visst har det varit behov av en varm tidning under jackan/ovanpå fleecejackan vid +5C och snöblandat regn.
På huvudet hjälm och biltemas balaklava. För att inte smutsa ner hjälmen
och för värmen. Mycket stor förbättring vid halsen.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Balaklava/
Jula har också balaklava men biltemas balaklava är strechigare och känns bättre för mig att dra på.

Skaffa dig ett diskret regnställ
Diskret? Det är väl bara för dom som har helförsäkring och vill öka chansen få valuta för premien genom att träffa en bilist som aldrig såg dom? :va

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
En fleecejacka utanpå skinnstället och sen regnställ på det så har man lite extra isolering som funkar bra. :tummenupp

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife