Göra en kalkyl...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ska ha möte med en bankman i morgon ang lån till en rörelse och har blivit ombedd att
göra en liten kalkyl på förväntade intäkter. Det är inte speciellt komplicerat och jag har full koll på vilka siffror det handlar om.

Problemet är att jag inte gjort sådant här förut och undrar om jag bara kan klämma ur mig siffrorna eller om jag måste ha det nedskrivet på en bunt papper så jag ser smart ut?

jelp mej.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Uppställningar i Excel med färg-glada rutor.
Visa allt detta via en laptop så har du pengarna i en ask.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Maxa hojen till Donken. Beställ en gratis vatten och ta en massa servetter. Lägg en burn utanför och dra hem igen. Skriv en siffra på servetten och lägg fram den till bankmannen. Han kommer bli impad om du kommer in med en cigg i munnen iklädd skinnställ.
Filma gärna allt.....

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
...så för att sammanfatta så är han intresserad av siffrorna, inte hur man lägger fram det?

LR?

:mad:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
En presentation där du presenterar din rörelse och möjligheterna med den, och i viss mån då såklart också vad du förväntar att den ska dra in, är ofta väldigt viktig vid sånna här lån. Som du kan förstå brukar inte banker vara så sugna på att låna ut pengar till idéer de inte tror på. Har du inte tänkt över sådant så gör det lite innan mötet.

Fokusera på vad rörelsen ska göra, de goda möjlighetens med att göra exakt det här, och uppskatta intäkter mellan tummen och armbågen. De exakta siffrorna är inte det viktiga i det här skulle jag säga.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Som jag fattar det ska du inte göra en kalkyl utan en prognos över förväntade intäkter per månad för, låt oss säga. Detta året. Ta grundlön, uppskattad övertid om du får betalt för sånt, har du bonus eller skyssta kapitalvinster du kan räkna in? Kommer du att byta jobb inom året eller få en ny tjänst som påverkar inkomsten kan vara intressant också. För en människa som har hyfsad koll på vad som kommer in en månad är en sån här uträkning ganska enkel att uppskatta med hyfsad precision för en inte allt för avlägsen framtid.

Alltså själva uträkningen är jag på det klara med. Det är hur jag ska lägga fram det för bankmänniskan som är frågan...

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Jag var först inne på ett mer personligt lån, läste sedan om din fråga och tror att de först vill se en prognos över intäkterna för din rörelse. Då skulle jag säga att du borde göra en lite tydligare presentation då sådana är mycket svårare att beräkna för en nystartad verksamhet än för en privatperson. Visar du att du är tydlig och noggrann med hur du har beräknat dessa så ser iallafall jag att dina möjligheter till ett lån är bättre.

Självklart ska du göra något snyggt excelblad som någon tidigare nämnt.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Varför denna mossiga excel-fetichism? Känner man sig mer hemma på blyetrspennor och donkenservetter är det väl lika effektivt och ger dessutom ett mer entreprenöriellt intryck?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför denna mossiga excel-fetichism? Känner man sig mer hemma på blyetrspennor och donkenservetter är det väl lika effektivt och ger dessutom ett mer entreprenöriellt intryck?
För att på bankerna jobbar det mest en massa mossiga ekonomer. Och för en ekonom så är det som står i ett excel-dokument den renaste formen av sanning.

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Skriv ned affärsidén.

Gör någon typ av SWOT, kalla den nödvändigtvis inte det.

Ställ upp estimerade intäkter och kostnader. Splitta gärna upp olika intäkter om det går i din tänka affärsidé. Alltså inte bara "Intäkter - 250k" Utan mer "Försäljningen av produkt A, B, C / tjänst". Likadant med kostnaderna.

Gör estimaten på; kvartal 1, 2, 3 och 4. Samt "Verksamhetsår 2 och 3", (ju längre fram du går ju mer gissning blir det).

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...