Göra plats för XP?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Behöver lite hjälp och råd av er eftersom jag inte kan de här grejerna själv..

När jag skaffade datorn installerade jag WinXP på en partition (C) och Win98 på en annan (E), vardera på ca 5GB.

Orsaken var att många spel och program då inte funkade med XP som var nytt. Numera använder jag aldrig 98:an och har samtidigt problem med att XP får platsbrist.

Kan jag använda Ghost för att ta bort E:partitionen och låta XP ta över det utrymmet?

Vad händer då med valet man får göra under startup?

Vart hittar man en Ghost-exe som kan startas från cd? Har ingen större lust att köpa programmet för bara den funktionen..

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Det gick ju finfint att plocka bort partitionen med Partitionmagic och låta C äta upp utrymmet. :)

Ett problem kvarstår dock. Hur får jag bort OS-valet som dyker upp tidigt i startupen? Den frågor vilket OS jag vill köra, men 98 är ju inte längre tillgängligt och valet onödigt. Hur får jag den att boota direkt på XP och inte ställa frågan?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Ugluk skrev:
Det gick ju finfint att plocka bort partitionen med Partitionmagic och låta C äta upp utrymmet. :)

Ett problem kvarstår dock. Hur får jag bort OS-valet som dyker upp tidigt i startupen? Den frågor vilket OS jag vill köra, men 98 är ju inte längre tillgängligt och valet onödigt. Hur får jag den att boota direkt på XP och inte ställa frågan?

Det där problemet hade jag också. Kan inte påstå att det är nån direkt lösning men jag blåste skiten och la din XP igen och vips, inte några dumma frågor. :)

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Goines skrev:
Det där problemet hade jag också. Kan inte påstå att det är nån direkt lösning men jag blåste skiten och la din XP igen och vips, inte några dumma frågor. :)
Det var ju en ominstallation jag ville undvika juh.. :tungan

Man får inte så lite dumma frågor under en sådan heller.. Starta om nu eller genast, typ. :huvet

Problemet borde väl ligga i registret eller nåt?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ugluk skrev:
Det var ju en ominstallation jag ville undvika juh.. :tungan

Man får inte så lite dumma frågor under en sådan heller.. Starta om nu eller genast, typ. :huvet

Problemet borde väl ligga i registret eller nåt?

Jag är inte hundra säker men ladda ner "TweakUI for Windows XP" jag tror att jag använde den för att lösa samma problem.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Om du väljer egenskaper för "Min Dator" (eller vad den nu heter på svenska), sen går du in på fliken "Advanced". Därefter "Settings" i rutan "Startup And Recovery".
Där får du fram lite inställningar som har med valet att göra. Antingen så editerar du startfilen manuellt och tar bort hänvisningen till 98, eller så tar du bort krysset i "Time to display list of operating systems". Se till att du valt rätt som default först bara :)

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Tom skrev:
Om du väljer egenskaper för "Min Dator" (eller vad den nu heter på svenska), sen går du in på fliken "Advanced". Därefter "Settings" i rutan "Startup And Recovery".
Där får du fram lite inställningar som har med valet att göra. Antingen så editerar du startfilen manuellt och tar bort hänvisningen till 98, eller så tar du bort krysset i "Time to display list of operating systems". Se till att du valt rätt som default först bara :)
Suveränt, tack o puss!

Ska testas så snart jag kommer hem från jobbet. :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...