Göra Risk 2 utan större MC-erfarenhet

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tjena,

Jag har tänkt ta mitt MC-kort kommande vår och tänkte då försöka göra Risk 1&2 nu till hösten för att kunna göra teorin under vintern och uppkörningen till våren, jag kör privat. Problemet jag har är att jag för tillfället inte äger en MC och har ingen större erfarnhet annat än att jag har kört crossmoped under hela min mopedålder, ca 3 år, och kört lite på svärfars MTX125. Jag är väl familjär med själva motoriken med växling, koppling, bromsning osv. Är det en dum ide att göra det nu innan man hunnit övningsköra och så eller tror ni jag klarar mig med dom kunskaperna jag redan innehaver?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Svårt att säga. Min trafikskola sa att man bör göra risk tvåan så sent i utbildningen som möjligt för att den skall ge mest. och det kan jag hålla med om. Vi testa på en massa saker, bla Manöverteknik (som används på manöverprovet) samt countersteering, att ta en kurvig väg "så fort det bara går" med hinder som tillkom då o då, mest för att lära sig risker,(succecivt ökande av fart) sedan var det diverse olika snäva svänger (typ 360grader runt koner mm). Med ovana kan det nog kännas som att man mest är där och bara får den avklarad. hade dock flera i min grupp som knappt kört hoj, och alla blev godkända. Du bör ju ha testat på "tvärnita" i 70 samt 90. för det fick vi göra. hur som, du lär nog klara dig. frågan är hur mycket mer du hinner köra innan dess, ju mer desto bättre skulle jag vilja säga. Lycka till med kortet :tummenupp
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Svårt att säga. Min trafikskola sa att man bör göra risk tvåan så sent i utbildningen som möjligt för att den skall ge mest. och det kan jag hålla med om. Vi testa på en massa saker, bla Manöverteknik (som används på manöverprovet) samt countersteering, att ta en kurvig väg "så fort det bara går" med hinder som tillkom då o då, mest för att lära sig risker,(succecivt ökande av fart) sedan var det diverse olika snäva svänger (typ 360grader runt koner mm). Med ovana kan det nog kännas som att man mest är där och bara får den avklarad. hade dock flera i min grupp som knappt kört hoj, och alla blev godkända. Du bör ju ha testat på "tvärnita" i 70 samt 90. för det fick vi göra. hur som, du lär nog klara dig. frågan är hur mycket mer du hinner köra innan dess, ju mer desto bättre skulle jag vilja säga. Lycka till med kortet :tummenupp

Håller med om att det verkar helt klart vettigast att göra den som liksom sista steget i och med att man ska träna på tekniker som man sen ska använda ute i trafiken. Det dumma som jag tycker är att man inte får göra teoriprovet innan man gjort både Risk 1&2, därför jag kände att det vore skönt o gjort de tidigt så man kan koncentrera sig på teorin över vintern och sen lära sig köra ordentligt under våren :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Håller med om att det är dumt att man måste vänta med teorin. Känns som den skulle vara mycket enklare att göra på vintern för att sedan hoppa på allt praktiskt till våren.

Men som det är nu så bör man kunna hantera en motorcykel ganska bra iaf innan man gör risktvåan. Men om du kört en del tvåhjuligt så ska det nog gå fint :tummenupp
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag körde iofs allt på körskola o jag fick inte boka risk2an förren jag klarat i princip alla moment man ska lära sig, tror inte på att göra det omvänt, blir ju som att ta uppkörning före lektioner.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker väl iofs i stort sett alla kör risktvåan utan större MC-erfarenhet, men lite vana och erfarenhet ska man nog se till att ha. Man ska kunna grunderna innan risktvåan iaf (dvs gasa, växla, svänga, bromsa, stanna på ett någorlunda säkert sätt) samt känna sig iaf hyfsat hemma i sadeln.
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Jag körde tre körlektioner på min körskola innan risktvåan. Eftersom min körskola inte hade R2:an i sitt utbud var jag tvungen att ta denna hos en annan körskola. Det visade sig där att jag var den enda som kört i trafik (ja, första lektionen redan) och de andra deltagarna som hörde hemma på den skolan bara tragglat med konbanor en 6-7 lektioner.

Med detta sagt kan man väl helt enkelt dra slutsatsen att alla skolor verkar göra olika. :)
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag körde Risk2 efter att ha kört 3 80-minuters lektioner på körskolan i trafik, jag körde inget privat och det var nästan 20 år sedan jag körde moppe. Det fungerade, men jag känner att jag skulle ha haft ett större utbyte av det vi fick lära oss om jag hade haft större erfarenhet.
 

johan314

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2013
Ort
Huddinge
Hoj
DL650 -05
om du nu tänker ta körkort nästa år, varför stressa? köp en billig hoj istället så att du kan övningsköra redan nu. ju mer du övningskör desto bättre och säkrare blir du. nästa vår kan du då göra både risk 1 & 2 samt skriva teori i princip efter varandra om du planerar bra....
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tack för alla tips och svar :)

om du nu tänker ta körkort nästa år, varför stressa? köp en billig hoj istället så att du kan övningsköra redan nu. ju mer du övningskör desto bättre och säkrare blir du. nästa vår kan du då göra både risk 1 & 2 samt skriva teori i princip efter varandra om du planerar bra....

Jag har inte råd att köpa en hoj just nu, ska spara ihop och köpa en Hornet 600 -98-00 i vinter tänkte jag. Jag är sjöman och jobbar 4 veckor till sjöss och är hemma 4 veckor så därför blir det rätt stressigt att hinna med alla körmoment och riskkurser eftersom jag bara är hemma halva våren :) Men man ska ju inte stressa med säkerheten givetvis så det blir nog så som du säger att jag köper en hoj i vinter och gör alla momenten i vår.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja just det, glöm inte att man kan boka teoriprovet innan man gjort riskutbildningen. Den måste bara ligga efter i tiden men dagen efter räcker.
Gjorde själv mitt teoriprov dagen efter risktvåan.

Är bara uppkörningen man inte kan boka innan allt annat är klart.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top