Gaerne gatstövlar

Washcator

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
Ska byta bort crossen...
Hej är på G att slutligen lämna crossträsket för den civiliserade världen och har börjat titta på utrustning.

Iallafall... Jag är på jakt efter Gaerne G.RS och undrar om det är nån som har provat dom? Är kanske lite svårt då svenske importören inte tar in Gaernes landsvägsstövlar men nån av er kanske tagit hem själv...
Med tanke på hur överlägsna deras crosstövlar är i mina ögon kan ju inte racestövlarna vara helt fel men det skulle ju vara kul att se en recension. Sen verkar dom dessutom vara rätt billiga vilket är ett stort plus...

Jag har sökt både här och på google utan nått vidare resultat.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Själv sugen på motardstövlarna med utbytbara plattor/skydd för sulorna efterhand som de slits.
Dock som du säger lite svårt att hitta återförsäljare här hemma,lite svårt att köpa stövlar som man inte provat.

Washcator

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
Ska byta bort crossen...
Men Motardstövlarna är ju inga problem de är ju bara att gå in till närmaste jofrab återförsäljare.... Dom tar hem hela crossortimentet inklusive motardstöveln. Det är landsvägsstövlarna dom inte tar hem.

Sen funderade jag mer på om det är en bra stövel snarare än storleken, bara för att dom gör bra crosstövlar betyder ju det inte att racestövlarna är bra (även om de är troligt...)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Ska du ha ett par bra racestövlar som är omtalade av många,dock mindre som kanske har råd att lägga 6000 kr på stövlar.
Daytona Security Evo II , sök efter dem här på forumet tex,står lite om dem.

Köpte själv i Tyskland för kring strax över 5000 kr,dock ligger de nog ganska samma i pris här som där idag.
Hade tidigare så kallade racestövlar från Oxtar men de höll då inte måttot.Bröt fotleden i dom.
Daytona har blandannat en rejält skyddande innersko som känns trygg.

Washcator

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
Ska byta bort crossen...
Ang Daytona Security Evo

Jo, jag har suttit och smygläst här på forumet länge innan jag har skaffat mig ett inlogg och har hängt med i Daytona-är-bäst snacket här. Jag har valt att inte kommentera vad som skrivits då folk verkar vara lite känsliga att få sin dyrt förvärvade utrustning kritiserad, så jag hoppas ingen ingen blir sur nu...
Jag har grymt svårt att se varför Daytona stövlen är så sjukt dyr och efter att ha klämt och känt lite på den blev jag ännu mer skeptisk. För det första: Varför ska man betala 5-6000 för Daytonan när exempelvis A-star har en likadan stövel för ca 3,5k? För det andra: Varför ska man betala 5-6000 för en stövel som bara är säker en gång? Då jag jobbat en del med aramid och kolfiberlaminat så har jag sett hur löjligt lite som kan krävas för att det ska delaminera. Det är ju anledningen till varför du inte använder en kraschad hjälm 2ggr men jag antar att du inte funderat på stövlarna...

Sen måste jag ju få fråga... Har du provat att göra om vurpan med Daytona stöveln och kontrollerat att den är säkrare... att den känns säkrare är inte alltid samma sak som att den faktiskt är det...

Jag hoppas verkligen att varken du eller nån annan blir sur eller upprörd av det här inlägget för det är inte meningen.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Nädå blir inte sur!
Du har på sätt o viss alldeles rätt.
Och visst jag vet heller inte hur utgången hade varit om jag haft sådana stövlar vid det tillfället istället för mina Oxtar racestövlar för 2500 kr.
Ang aramid och kolfiberlaminat där kan jag oxå hålla med dig om att har de fått en smäll eller nåt så är de kanske förbrukade.
(förhoppningsviss får man ut lite av sitt bolag på trasiga skor om olycka skulle vara frame och de pajar)
Så sant så vi lever lite i falsk trygghet,läser på sig om saker och ting som verkar bra eller dåliga men samtidigt måste ju rykte komma någonstans ifrån.
Iallafall läst nånstans om just Daytona stöveln var raceförare och läkare tror jag som utvecklat den. Säkert där av det skyhöga priset och som du säger det finns idag stövlar som har samma,liknande eller bättre skydd för mindre peng.
Jag känner mig iallafall tryggare i dessa än mina förra oxtar race stövlar.
Nackdel,skulle även vilja att Daytona var lite mer skyddade,stela på tå partiet. Iförsig inte tårna o den biten som är den känsliga delen att läka i en fot,värre är det med fotleder,knölar osv.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy