Gaffelbälgar - Bort!!

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Jag skulle vilja ta bort mina gaffelbälgar, vill bli av med dom... :rolleyes: Men hur ser det ut under dom? Jag menar där framgaffeln går ner, sitter det nån packning där?

Om jag tar bort bälgarna så vill jag ju inte få in vatten, vill att det ska vara tätt.. Har någon nåt tips på hur man kan fixa en smidig packning därnere? Eller sitter det en orginal? (DT 125R 98)
Tacksam för idéer och hjälp! :)

/mvh Johan

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Extreem_ skrev:
Jag skulle vilja ta bort mina gaffelbälgar, vill bli av med dom... :rolleyes: Men hur ser det ut under dom? Jag menar där framgaffeln går ner, sitter det nån packning där?

Om jag tar bort bälgarna så vill jag ju inte få in vatten, vill att det ska vara tätt.. Har någon nåt tips på hur man kan fixa en smidig packning därnere? Eller sitter det en orginal? (DT 125R 98)
Tacksam för idéer och hjälp! :)

/mvh Johan
Packboxarna sitter ju och tätar där gaffeln går ner, så det ska vara tätt. Om det läcker ut olja bör du byta packboxarna.

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
KalleNorton skrev:
Packboxarna sitter ju och tätar där gaffeln går ner, så det ska vara tätt. Om det läcker ut olja bör du byta packboxarna.
Okej, så jag kan ta bort hela gaffelbälgarna utan att riskera att vatten rinner in? :va :rolleyes:

Tack /Johan

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Det sitter en dammtätning ovanför packboxen som ska förhindra att skit kommer ner och sabbar packboxen - gaffelbäljar är bara extra skydd

Plocka bort dom om du vill det, men risken att sabba en packbox ökar om du kör mkt skog/lera/skitbana

Kör du bara gata är det skitsamma

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Okej, jag ska endast framför hojen på asfalt.. Möjligtvis någon grusväg om det är nödvändigt, så ingen hårdkörning i skogen precis. :) Men hur ser de ut då? Kommer de se konstigt ut om tar bort bälgarna, typ små brickor eller ringar? Har ingen aning.. :näsblod

Tack för svaren, det är till stor hjälp... :tomten
/mvh Johan

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Extreem_ skrev:
Okej, jag ska endast framför hojen på asfalt.. Möjligtvis någon grusväg om det är nödvändigt, så ingen hårdkörning i skogen precis. :) Men hur ser de ut då? Kommer de se konstigt ut om tar bort bälgarna, typ små brickor eller ringar? Har ingen aning.. :näsblod

Tack för svaren, det är till stor hjälp... :tomten
/mvh Johan
Om du barakör grusväg så är det nog ingen fara. Nån gång kommer du nog ändå få byta packboxarna, då det är en slitdel. Det kommer inte se konstigt ut under bälgarna, det är blankt och fint där. Du kan ju bara dra upp dom lite för att kolla innan du tar av dom så får du se. Packboxarna syns inte när gaffeln är på plats, men om du tar isär gaffeln så ser det ut som gummi/metallringar.

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
suzuki rm 250 -01
slänger upp en bild på mina framgafflar när jag bytte packningen....
så får du se hur det ser ut innuti....

Bifogat

• 1g3b.JPG
    1g3b.JPG
    49.3 KB · Visningar: 95

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Dennis_dj skrev:
slänger upp en bild på mina framgafflar när jag bytte packningen....
så får du se hur det ser ut innuti....
Ser jag dåligt eller är det svarta gaffelben? På min är det blankt stål..

EDIT: Har samma årsmodell som du också, om nu det skulle göra nån skillnad..

Solid snake

Guest
KalleNorton skrev:

Beror på ljuset lille vän....

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Eftersom du har fått hjälp nu, så tänkte jag kapa tråden lite... Min DT har effektrör, men ingen avgaspackning.. Rödmarkeringen ligger vid 10,500 varv, men det känns som den tappar effekt vid ungefär 9500 varv. Kan det ha nåt att göra med att jag inte har nån avgaspackning?

Snälla bullen, hjälp mig. Som vanligt är det inte killen i filmen som har skrivit skiten.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
KalleNorton skrev:
Eftersom du har fått hjälp nu, så tänkte jag kapa tråden lite... Min DT har effektrör, men ingen avgaspackning.. Rödmarkeringen ligger vid 10,500 varv, men det känns som den tappar effekt vid ungefär 9500 varv. Kan det ha nåt att göra med att jag inte har nån avgaspackning?

Snälla bullen, hjälp mig. Som vanligt är det inte killen i filmen som har skrivit skiten.

Beror ju på hur mycket det läcker. Men visst, läcker det mycket så kan jag tänka mig att det är därför, ELLER att du har för litet munstycke så fuggen inte klarar att leverera soppa nog på dom högsta varven.

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
suzuki rm 250 -01
KalleNorton skrev:

mitt e nog också blankt...

Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
TheDiversion skrev:
Beror ju på hur mycket det läcker. Men visst, läcker det mycket så kan jag tänka mig att det är därför, ELLER att du har för litet munstycke så fuggen inte klarar att leverera soppa nog på dom högsta varven.
Well, munstycket är det inte, för det har jag kollat. Läcker gör den knappt, inte så det droppar iaf, lite fuktigt precis där avgasröret börjar bara. Får ta och sätta på packningen och se om det blir nån skillnad...

EDIT: Problemet är numera löst...

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...