gaffelbygge.. materialval?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ska bygga en gaffel o behöver 2 rör som ska agera de största kan man säga..
vad ska man ha för kvalite? sömlösa kallas vissa. vad är det?
rostfritt el vanligt stål? rostfritt för hårt?
kan man ta vad stål som helst annars el? många olika legeringar?
rören komma ligga på ca 2 tum o vara ca 100++ lång.

tack på förhand.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Rostfria stål är mjuka. Sen är det mm som gäller i sverige.

Se även upp så du inte blandar ihop hårdhet och brottgräns.
Yamaha, honda, suzuki, kawasaki, ducati å dom där kör väl med rostfritt iaf.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Rostfria stål är mjuka. Sen är det mm som gäller i sverige.

Se även upp så du inte blandar ihop hårdhet och brottgräns.
Yamaha, honda, suzuki, kawasaki, ducati å dom där kör väl med rostfritt iaf.

tja.. ska inte göra en konventionell gaffel..
rören ska bara agera som de bakre röret på en springer gaffel men ändå inte.. :tungan
de flesta rör säljs väl i tum har jag för mig.. men iaf ca 50+mm ska de va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3193322 Rostfria stål är mjuka. Sen är det mm som gäller i sverige.

Se även upp så du inte blandar ihop hårdhet och brottgräns.
Yamaha, honda, suzuki, kawasaki, ducati å dom där kör väl med rostfritt iaf.
det blir väl inte så stor belastning på det yttre röret, det blir väl innertuben som knäcks om belastningen blir för stor.

Eller tänker jag fel?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Rostfritt är sprickbenäget.
Inte bra!
Jag skulle satsa på något lättsvetsat som inte är för härdat.
Hellre att det böjer sig än spricker.
Sömlösa hydraulrör är lättsvetsade, ganska tunnväggiga, vibrationståliga och hyfsat starka.
Har dock aldrig sett 2".
Varför inte ringa till en erfaren rambyggare?
I fallande skala:
Marlon - kolla på SFROs sida.
Calles chopperdelar.
Tolle.
Marlon kan allt, Calle är känd för springergafflar (som jag anar att det kommer att likna belastningsmässigt).
Tolle är gaffelkung - men då är det teleskop.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Rostfritt är sprickbenäget.
Inte bra!
Jag skulle satsa på något lättsvetsat som inte är för härdat.
Hellre att det böjer sig än spricker.
Sömlösa hydraulrör är lättsvetsade, ganska tunnväggiga, vibrationståliga och hyfsat starka.
Har dock aldrig sett 2".
Varför inte ringa till en erfaren rambyggare?
I fallande skala:
Marlon - kolla på SFROs sida.
Calles chopperdelar.
Tolle.
Marlon kan allt, Calle är känd för springergafflar (som jag anar att det kommer att likna belastningsmässigt).
Tolle är gaffelkung - men då är det teleskop.



jo i princip så kommer konstruktionen se ut som en springer.
men hatar o ringa runt o fråga folk om sånt.. dom bruka låta så less att man tar upp deras tid..
att köra sömlöst och "vanligt" stål istället för rostfritt har jag oså hört.. som du säger.. gärna böja sig innan de spricker :)

isf provar jag marlon.. han e väl van med duma frågor :tungan
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
En polare till mig ska bygga en chopper nu i vinter och fick reda på nåt material som man generellt använder för att bygga ramar. Nån form av sömlös stål/alu-legering som kostade en tusenlapp metern har jag för mig. Eller så var det genom hans kontakter det kostade så mycket men det var inte jättemånga kronor det kostade iaf. Det borde ju vara perfekt för ändamålet. Jag kan ta reda på vad det heter om du är intresserad.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
En polare till mig ska bygga en chopper nu i vinter och fick reda på nåt material som man generellt använder för att bygga ramar. Nån form av sömlös stål/alu-legering som kostade en tusenlapp metern har jag för mig. Eller så var det genom hans kontakter det kostade så mycket men det var inte jättemånga kronor det kostade iaf. Det borde ju vara perfekt för ändamålet. Jag kan ta reda på vad det heter om du är intresserad.

1000 lapp metern :näsblod för faen.. jag ska ha 2 längder a 1100mm + en dämpare som om jag har tur kostar en tusing beggad så då kan man lika gärna köpa en springer på en gång.

nej de lät riktigt dyrt.. kanske de va cromolly? (stavn)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

men hatar o ringa runt o fråga folk om sånt.. dom bruka låta så less att man tar upp deras tid..
att köra sömlöst och "vanligt" stål istället för rostfritt har jag oså hört.. som du säger.. gärna böja sig innan de spricker :)

Det finns två vägar att gå ... antingen lär du dig själv vilka materialkvaliteter som är lämpliga och hur man hittar dem, eller så för du krypa till korset och fråga någon som vet.
Jo, det tredje alternativet är ju att chansa ...

Här kan du läsa om lite olika rör och dess användningsområden.
SS-EN-numret ger dig möjlighet att läsa vidare om sträckgränser, osv ..

http://www.sis.se/SNWModules/Produc...spx?DocID=39559&ImageType=3&Innehåll39559.PDF
 

Super_moto_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg FS650E 2006
Materialval

jag jobbar själv på Calles Chopperdelar, du är välkommen att ringa
och höra lite, normalt gör vi ej våra Springers i rostfritt men vi har gjort några delar i RF, men som sagt slå en signal!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
jag jobbar själv på Calles Chopperdelar, du är välkommen att ringa
och höra lite, normalt gör vi ej våra Springers i rostfritt men vi har gjort några delar i RF, men som sagt slå en signal!
Calle kan!
Jobbar ni något med chrome-molybden eller liknande legeringar?
Något jag tycker är überkewlt är när man använder riktigt bra material och sedan bara lägger klarlack över. Snygga svetsar som inte får möta slipmaskinen.
Funderar själv på att modifiera mitt petroleumfodral med nya kranar (gamla modellen, inget vacumtjosan) och ett snyggare tanklock av "racingtyp" i stället för den låsbara järnklumpen som sitter där nu.
Strippa den plåtren och klarlack på.
Tror du att det är något ni kan ge er på hos Calle?
Lite tunnplåtsvetsning med snygga fogar och ett par lager klarlack?
Blir det dyrt tros?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top