Gah, hårddiskproblem ! Help !

s9d8as0vjk

Guest
Min förra hårddisk kraschade totalt så jag var tvungen att köpa en ny och ominstallera burken. Jag köpte mig en spretans 200Gb disk utan att kolla vad mitt moderkort klarar av. Gränsen var 130Gb och det finns inga nya Bios till maskinhelvetet som är en Compaq Presario 7000 (1Ghz). Nu när XP är installerat så säger XP att disken är på 130Gb och detta är ju inte så konstigt kanske. Dock så har jag hört att XP ska kunna gå runt Biosets gräns och det bekräftades när jag hade disken moterad som "Slave" innan jag blåste den. Då hittade XP disken somjust en 200Gb´s disk ...

Finns det något sätt att få Xp att fatta att det sitter en 200Gb disk i burken nu när disken redan är installerad som "Master" ? Vore synd att kasta bort de 70Gb som ligger i cyberspace nånstans just nu.

Please help !

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Mr B skrev:
Min förra hårddisk kraschade totalt så jag var tvungen att köpa en ny och ominstallera burken. Jag köpte mig en spretans 200Gb disk utan att kolla vad mitt moderkort klarar av. Gränsen var 130Gb och det finns inga nya Bios till maskinhelvetet som är en Compaq Presario 7000 (1Ghz). Nu när XP är installerat så säger XP att disken är på 130Gb och detta är ju inte så konstigt kanske. Dock så har jag hört att XP ska kunna gå runt Biosets gräns och det bekräftades när jag hade disken moterad som "Slave" innan jag blåste den. Då hittade XP disken somjust en 200Gb´s disk ...

Finns det något sätt att få Xp att fatta att det sitter en 200Gb disk i burken nu när disken redan är installerad som "Master" ? Vore synd att kasta bort de 70Gb som ligger i cyberspace nånstans just nu.

Please help !
Du tappar inte bort nå i cyber space, dom finns där men dom står inte där, så det är bara att tanka ner allt skrot du vill ha, men som sagt det retar ju upp en när det bara står 130Gb

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

s9d8as0vjk

Guest
Hmm nu när jag kikar efter i Disk Manager så hittar jag mina förlorade Gb som såkallad "Unallocaded space". Lyckades slå ihop min 137Gb partition med detta "Unallocated space" genom att gå till kommandopromten

Start\Run\cmd.exe
- Skriva in "diskpart"
- Lista partitionerna genom att skriva "list volume"
- Välja min partition genom att skriva "select volume 2"
- Sist men inte minst skriva "extend"

Vips så har man de fulla 200Gb ! WOW ! Impad över mig själv ... :)

Konstigt att Compaqs support inte kunde guida mig till detta ? Finns det några hakar med att göra som jag gjorde ?

P.s. Fick "lite" hjälp från Disk Managers hjälp ... :D

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...