Galen i extraljus!

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Är grymt kul att köra i mörker ifall man har ljus som verkligen lyser upp - både bil och mc. Vad har ni för bra och dåliga erfarenheter?
 

Bifogat

  • Unknown.jpg
    Unknown.jpg
    3.9 KB · Visningar: 185
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Svårt att få en uppfattning av en film...
Visst blir det ljust men det man ska ha är spridning av ljuset kombinerad med räckvidd, ledramper är alldeles för smal i ljusbilden.
Ofta ser man också bilar köra med dimljusen på för att man ska se bättre.
Det man gör med dimljusen är att lura ögat hur ljust det är och pupillen anpassar sig efter det och man ser sämre på längre håll. Allt som är inom området för ett dimljus är det man sekunden senare kommer köra på.

Ditt lyse verkar också sakna spridning, du kommer se den fara som är mellan räckena och kunna bromsa.
Den plötsliga trafiksituationen som också är den farligaste kommer hoppa fram just framför bilen och där dom kommer från är det mörkt i din film.
Dina ögon dras mot vägen för där är det lättast att titta och då missar man periferin.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Få upp ström till lampor på taket, hur gör man bäst det? Är det här en bra idé?

”Instead of drilling a hole in the roof, we decided to route the light harness along the inside of the windshield weather stripping on the driver's side.”
 

Bifogat

  • 5-Rigid-E2-Harness-OR-Fab-6-25-15.jpg
    5-Rigid-E2-Harness-OR-Fab-6-25-15.jpg
    212.4 KB · Visningar: 63
  • 7-Rigid-E2-Thru-Fender-OR-Fab-6-25-15.jpg
    7-Rigid-E2-Thru-Fender-OR-Fab-6-25-15.jpg
    268.3 KB · Visningar: 57

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Få upp ström till lampor på taket, hur gör man bäst det? Är det här en bra idé?

”Instead of drilling a hole in the roof, we decided to route the light harness along the inside of the windshield weather stripping on the driver's side.”

Nja. Jag är lite tveksam. Visst. Får du till det så att listen faktiskt ligger tätt så går det ju men är det otätt i överkant så får du in en massa vatten där så jag misstänker att det kan riskera att öka rostrisken runt rutan.
På en modern bil med limmad ruta och ingen list så lär det vara enormt svårt att göra så.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bit ihop och borra :yoparty

Alla "fin & fnul" dragningar upp till taket på utsidan går åt h-e när du minst önskar det..... Tänk på strömmen (A) så att du har tillräckligt grova ledare, förmodligen 2x4mm2, mjuka/flexibla/köldtåliga, tänk på kontaktdon så att du kan lossa/ta bort taklamporna.
Kolla ljuset så att det inte faller in i sidospeglarna (väldigt irriterande :död ).
På tävlingsbilen så använde vi en släpvagnskontakt på taket för nattljusbågen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Såhär brukar det kunna se ut på Jeep:

resized-20180930-162832-4717.jpeg
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Kör med 3st NBB den i mitten är xenon 55w de två andra är 100w H1. flodljus på alla men skulle ibland önska lite mera bredd när det svänger, men ger hyfsat med ljus in i kurvorna, jo det är på bilen.

Hittar jag någon takramp som lyser upp tillvaron närmast bilen så kan det bli en sån, helst två en framåt och en bakåt, den är för de som glömt blända av, eller har nån jävla automatik som inte fungerar, vid möte så går det glatt att skicka en påminnelse och sen behåller man helljuset på tills de hittar sin knapp. Har hänt att när vederbörande fått hela nyllet fullt med helljus så är den väldigt konstigt stripad och har blå lampor på taket, inga vana nattchaufförer där inte. :smasha
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
och en bakåt, den är för de som glömt blända av

Igår kväll. En tradare som vinglade runt i 65 på 80 väg med packad snö, slog på en hel jämra ljusramp (bakåt) i nyllet när jag påkallade min omkörning (vägsträckan är memorerad till millimetern efter 42 års körning där), skulle ha ett kalsongryck à la grande. Inte nog med att det är olagligt, satans farligt!

/han med ett sjyst järnrör i baksätet - nästan enkom för hjulbultarna
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Erfarenheten är att hederliga halogen håller lamporna snöfria och har ett skönare ljus med lägre kelvin som inte gör de nya vägskyltarna till bländande plåtskivor, 2700k led i all ära men det hjälper föga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör med 3st NBB den i mitten är xenon 55w de två andra är 100w H1. flodljus på alla men skulle ibland önska lite mera bredd när det svänger, men ger hyfsat med ljus in i kurvorna, jo det är på bilen.

Hittar jag någon takramp som lyser upp tillvaron närmast bilen så kan det bli en sån, helst två en framåt och en bakåt, den är för de som glömt blända av, eller har nån jävla automatik som inte fungerar, vid möte så går det glatt att skicka en påminnelse och sen behåller man helljuset på tills de hittar sin knapp. Har hänt att när vederbörande fått hela nyllet fullt med helljus så är den väldigt konstigt stripad och har blå lampor på taket, inga vana nattchaufförer där inte. :smasha

Är det du din jäkel som behåller helljuset på när du TROR att mötande inte bländar av?

Jag har någon gång lånat en ny bil som haft sina effektiva xenonhalvljus något högt ställda. Skall jag köra 40 mil kvällstid så VET jag att de är för högt ställda efter att första personen blinkat.

Det räcker, det är livsfarligt när ALLA skall hålla på och tokblända mig för att de själva inte har mörkerteknik att titta i höger vägkant istället för in i mötande bilars lyktor.

Likadant de som skall hålla på och slå på dimbakljuset eller bromsa när man ligger 300m bakom och har helljuset på. Blända av backspegeln för tusan - jag skall inte behöva köra med halvljus och obefintlig sikt bara för att idioten i bilen framför inte har läst sin jäkla instruktionsbok.

Mörkerkörning handlar liksom all trafik om att hjälpas åt, inte jäklas med varandra.


Buy quality, cry once
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det du din jäkel som behåller helljuset på när du TROR att mötande inte bländar av?

Och när troendet i 9 fall av 10 är rätt så gör jag en diskret påminnelse med mina acetylenlyktor (H4) även den elfte gången bara för att jag ser en vit vägg. :hej
Om man nu vet att de skarpa lamporna står högt så får man väl göra nåt åt det. :7peta

I övrigt så håller jag med om upphinnandeeffekten, man bländar av när framförvarandes regskylt blänker :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ALLA nya bilar kan du reglera ljushöjden på enkelt (9 fall av 10 inifrån kupen).

"....Mörkerkörning handlar liksom all trafik om att hjälpas åt, inte jäklas med varandra...."

Så att ehhh...

Nej, Xenonljus har LAGKRAV på att ha automatisk höjdjustering. Är den för högt ställd eller inte fungerar så är det verkstad som gäller.

Såatteh...


Buy quality, cry once
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top