Garmin Zumo 396 LMT-S

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet nåt mer och kan säga om det är ett bra köp att köpa en Garmin Zumo 396 LTS-S https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/610131/pn/010-02019-10 för 3000 kr. Kollade mailen och ser att Svedea har nån drive tillsammans med Garmin.

Just nu har jag Garmin Astro 220 hundpejlaren som GPS men den funkar ju inte om man inte stannar för att kolla då skärmen är väldigt liten, kan man ladda in andra kartor i denna så man kan lägga in tex fastighetskarta och skoterledskarta. Det är nog på skotern som den skulle göra mer nytta men funkar den på en hoj borde den ju funka på en skoter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hoj och skoter är olika ändamål. Skoter då är det terrängkarta och spår som gäller, hoj då ruttar man efter vägkarta.

Garmin anser att du skall köpa två olika navigatorer och begränsar resp funktionalitet men om du tjackar en Montana löser du problemet ganska hyfsat.

Monterra heter den androidbaserade motsvarigheten och den går att få tag på billigt. Montana är annars värd priset, både nu och begagnad. Finns gratiskartor att tanka ned och även Micke Kartmans fina ruttbara skoterledskarta.


Buy quality, cry once
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Hej.

Håller med föregående talare.
Beroende på hur du ska nyttja den, så finns det lite olika alternativ (tycker jag).
Men ska du även ha den på snöskotern så tycker jag att Garmin 276cx är bäst, och som andra alternativ Montana-serien.
Zumon är gjord, och bra, för motorcykel med bland annat bra Blåtandsfunktioner, mer utformad som en GPS för bil.
Men prestandan i Zumon var/är inte gjord för att hantera Friluftskartan, och den använder jag mycket på snöskotern, men faktiskt även på Teneren.
Så fort du aktiverar Friluftskartan i en Zumo så stänger den ner andra kartor, med lite reservation för den nyaste Zumon, min var föregående modell.
Ett annat problem med Zumon är POI, det hjälper inte ens att gå in i menyerna för att se dem, du måste istället zooma in max så att du bara ser en väldigt snäv sektor runt om dig på kartan för att POIn skall dyka upp.

Kikar man tidigare på Garmins hemsida på Zumon, och på kompatibla kartor så fick man inte upp Friluftskartan, så ska man använda den är det nog bra att fundera lite, i alla fall om man ska köpa en begagnad GPS.
Det finns ju naturligtvis andra kartval, men jag gillar Friluftskartan, och använder den som bakgrund till Skoterledskartan (Kartmans) vintertid, och det blir väldigt snyggt.
Ser att nyaste friluftskartan (Prime v2) verkar vara kompatibel med de nya Zumo-enheterna, så det funkar säkert.
Men både 276cx och Montanan har inga problem med Friluftskartan eller POI.
Använder också OpenStreetMaps flitigt på mina turer i norden och Europa, och det fungerar klanderfritt, och funkar säkert i många varianter av GPS:er.
Jag ser att du funderar på den nyaste Zumon, och det är som sagt var säkert mer kartkompatibel, och verkar ha ett snyggt gränssnitt, så den är nog ett bra val för hojen, men mycket tveksam för snöskotern.
Det här är naturligtvis bara mina högst personliga tankar, men jag har haft både Zumo 390 , Montana 610 och nu en 276cx, och den sistnämnda är jag mycket nöjd med både på skotern och motorcykeln.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, allt som finns är nog nästan bättre än en Astro 220 men det känna ju dumt att lägga ut 3000 kr på en GPS som inte går att använda till både hoj och skoter eller som fungerar som jag vill ha det.

Jag använder hundpejlen till hojen på samma sätt som skotern, om jag ska köra nånstans efter den så måste jag göra ett spår i datorn som jag sen kan följa, detta är ett måste då den lilla skärmen är omöjlig att navigera efter om man nu inte går till fots och tex jagar med hund.

Hur bra är kartan som följer med till Zumo är den gjord för landsvägsåkning för man ska hitta till en adress i en stad eller för att enklast hitta vägen mellan tex Rödupp och Kainulasjärvi? Är de små grusvägarna som man vill ha koll på med eller måste man ha friluftskartan då? Det är ju efter skogsvägnätet jag kommer ha nytta av GPS:en då man man ger sig in på okända områden är det ju inte alltid så lätt att ha koll på alla vägar och det brukar ju finnas gott om stickare att svänga fel på.


Jag har faktiskt använt mig av Googlemaps ibland då det gett bättre överblick på telefonen än hundpejlaren och kör man med satelitbilden så kan man ju se de mindre vägarna hyfsat bra även om dom inte är med som vägar. Vet inte om man kan göra ett spår i Maps för skulle man kunna göra det vore det nog ett alternativ att fästa telefonen på styret eller ha en separat vattentät och stöttålig telefon till detta (har för övrigt bara vatten och stöttåliga telefoner för annars är dom döda direkt).
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Hej.
Kartan som följer med är förmodligen av den standardtyp som Garmin har, en bra vägkarta, men inte för dom där grusvägarna.
Laddar man in OpenStreetMap så får man bättre med småvägar, men Friluftskartan är helt klart överlägsen där.
Men om jag tolkar Garmins sida rätt så ska senaste Friluftskartan (kanske även äldre versioner) fungera i den.
Hur som helst så behöver du en bättre karta, den som föler med är för odetaljerad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tänker du köra mer offroad/skogsbilvägar etc så är spårhanteringen värdelös i Garmins väg-GPSer. Utan spår kommer den att leda iväg dig i en automaträknad rutt på större vägar...


Buy quality, cry once
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Tänker du köra mer offroad/skogsbilvägar etc så är spårhanteringen värdelös i Garmins väg-GPSer. Utan spår kommer den att leda iväg dig i en automaträknad rutt på större vägar...


Buy quality, cry once

Förmodligen helt sant.
Det fina med 276cx är att jag kan välja ruttningsläge "mountainbike", eller "mindre vägar", och då föreslår den ofta ganska trevliga alternativ.
Så en Zumo är kanske inte ditt bästa val :va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då passar jag på Zumo, som det verkar är det ju en "väg-GPS" och jag vill ju ha GPS för att hitta de små vägarna som man inte visste att dom fanns. Fortsätter nog tillsvidare Astro 220 och Google Maps i telefon för att hitta dit man ska.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förmodligen helt sant.
Det fina med 276cx är att jag kan välja ruttningsläge "mountainbike", eller "mindre vägar", och då föreslår den ofta ganska trevliga alternativ.
Så en Zumo är kanske inte ditt bästa val :va

276cx är egentligen en Montana men med fysiska knappar. Gamla 276/278 var en helt annan apparat som inte hade några egentliga begränsningar utan fungerade fullt ut som väg-GPS, sjökortsplotter eller terräng-GPS eller vad man nu ville ha den till. Inga begränsningar på kartor heller... Sålde min gamla 278 för någon vecka sedan men det berodde på att jag aldrig använde den efter att jag skaffade Montanan.
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top