Garrett 2056v (vnt)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är de någon som provat en VNT snurra på hoj? Jag håller på hjälpa en snubbe bygga en Xr600r stånka turbo och funderar då på om vi ska bygga med en vanlig GT2056 eller en variabel utblåsvensnurra (vnt) gt2056v ???
VNT ska ju ge bättre botten/tidigare ladd men är de märkbart eller anus?
Vad är fördel vs nackdel med VNT med andra ord?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag svarar mig själv efter lite studier i vnt snurror.
Vnt snurror är högst ovanliga på bensinmotorer pga för varma avgaser ,,Koenigsegg och Porsche är dem enda som har variabel snurra men då har de exotiska material i turbons rörliga vener. Men en diesel vnt snurra skulle säkert hålla rel länge på hoj då man inte kan hålla full mutter så länge. Största problemet är att styra venerna på ett effektivt sätt, På dieselbilarna är de elektroniskt styrt så turbon jobbar helt ber på varvtal och last. De finns ett fåtal motorcyklar med vnt snurror och de påstår att de funkar bra med endast en wastegateklocka kopplad till venerna men de blir långt från effektivt. De som provat vnt turbo på bensinmotorer och enbart styrt venerna med wastegateklocka klagar på kraftig surging på låglast samt jämn fart.
De är så få mc byggen att läsa om som kör vnt så de blir vanlig turbo till att börja med :gråta
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top