Gas i bakstötdämpare

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hur fyller man på gas i stötdämparen? Går det att göra själv eller måste det lämnas in? Vad ligger priset på ett sådant jobb? Normalt brukar det väl sitta någon form av bilventil till påfyllningen, men på min dämpare sitter det bara en vanilg insexskruv, hur gör man då för att fylla på? Vad har gasen igentligen för uppgift?

//Ola

ola_sandin skrev:
2580237 Hur fyller man på gas i stötdämparen? Går det att göra själv eller måste det lämnas in? Vad ligger priset på ett sådant jobb? Normalt brukar det väl sitta någon form av bilventil till påfyllningen, men på min dämpare sitter det bara en vanilg insexskruv, hur gör man då för att fylla på? Vad har gasen igentligen för uppgift?

//Ola

Gasen (kvävgas) har flera uppgifter beroende på VAR i dämparen den är.
Olika generationer dämpare har olika lösningar.

Ädre dämpare har gasen inne i själva dämparen, och då agerar den både fjäder och skumdämpare för oljan. (skum i oljan gör dämparen diffus).

Nyare dämpare har gasen i en separat behållare, och då agerar den bara fjäder. Men självfallet är även oljan inne i dämparen satt under tryck för minskad skumbildning.

Återigen finns dämpare med flytande skiljevägg mellan gas och olja och där ett högre gastryck oxå kommer ge ett högre tryck i oljan.

Att man sen kan fylla med olika tryck är helt enkelt för att man kan simulera en starkare eller svagare fjäder.

Kvävgas väljer man för att ha syrefritt inne i dämparen, d.v.s oxidationsfritt. Dämparen tål alltså lite fukt inuti utan att korrodera sönder.

Primärt finns gasen där för att ta upp volymförändringen som blir när stången åker ut o in i dämpen
resp när oljan ändrar temperatur.

Sen måste den väl ha högre tryck än maximala dämpkraften vid komprimering, annars följer oljan med kolven upp
och det blir vakum under kolven och ingen dämpning. Jag är iofs inte helt 100 på det.

Men jag är lite tveksam till om trycket är så stort att det märks jämfört med fjäderns hårdhet. Likaså om gasvolymen är så liten att trycket ökar
så värst mycket när stången åker in i dämparen.
/u

ola_sandin skrev:
2580237 Hur fyller man på gas i stötdämparen? Går det att göra själv eller måste det lämnas in? Vad ligger priset på ett sådant jobb? Normalt brukar det väl sitta någon form av bilventil till påfyllningen, men på min dämpare sitter det bara en vanilg insexskruv, hur gör man då för att fylla på? Vad har gasen igentligen för uppgift?

//Ola

Antar att du haft isär och rengjort dämparen? Jag brukar ta den till nån handlare efteråt och låta dom fylla gas efter sånt. brukar kosta mellan 0 och 50kr.
Låter som på Öhlins dämpare, dom har nån slags gummimassa som man trycker in en nål i för att fylla gas. Liknande nålen man använder för att pumpa fotbollar.
För att fylla själv behöver du alltså en flaska kvävgas, reducerventiler samt kopplingar som passar till stötdämparen. I ditt fall en nål.

Gasen är som sagt inte i kontakt med oljan, men trycksätter oljan. Det hindar skumbildning och påverkar viskositeten så att dämparen känns hårdare med högre tryck. Det är INTE nån slags luftfjädring.

Two stroke man skrev:
2587590 Gasen är som sagt inte i kontakt med oljan, men trycksätter oljan. Det hindar skumbildning och påverkar viskositeten så att dämparen känns hårdare med högre tryck. Det är INTE nån slags luftfjädring.

Gasen HAR betydelse på hur hög hojen blir. Gasen har ett tryck på ca 15 bar och kolvstången är ca 1,5 cm2. Det ger en lyftkraft på över 20 kg. Inte helt försumbart.

Trycket i oljan gör att det flödar bättre i ventilerna även när oljeflödet går väldigt snabbt. Fjädringen blir följsammare, med mindre värmeutveckling. Oljan kyler bättre också, pga det högre trycket.

Mats757 skrev:
2588028 Gasen HAR betydelse på hur hög hojen blir. Gasen har ett tryck på ca 15 bar och kolvstången är ca 1,5 cm2. Det ger en lyftkraft på över 20 kg. Inte helt försumbart.

Trycket i oljan gör att det flödar bättre i ventilerna även när oljeflödet går väldigt snabbt. Fjädringen blir följsammare, med mindre värmeutveckling. Oljan kyler bättre också, pga det högre trycket.

Sant! Inte helt försumbart, men nära nog!

Jämför med fjädern 5kg/mm. Det betyder att en förspänning av fjädern på 15mm blir 75kg, när man sedan sätter sig på hojen sjunker den ytterligare ett par cm. Säg 40mm inklusive de första 15, det blir 200kg...

15bar är nog det högsta tryck nån använder, vissa nöjer sig med 8bar.
Jag tror knappast man kan mäta skillnaden på hur mycket hojen sjunker när man sätter sig på den med 15bar resp 8bar i dämparen.

Tror nog du har rätt i resten också, men vad menar du med flödar "bättre"? Antar att du menar utan oregelbundna beteenden som tex av luftbubblor, kavitation, eller?

Mindre värmeutveckling kan det inte gärna bli, det är en given mängd energi man vill ta bort från rörelsen och den kan bara omvandlas till värme i dämparen. Däremot kan man leda bort värmen bättre, och då hjälper nog högt tryck om jag kommer ihåg rätt.

Tackar för alla givande svar.:) Har gett upp planerna att fylla på gasen själv eftersom det både blir enklare och billigare att låta en firma göra det.

Vet inte hur ni räknar, en bakfjäder har väl runt 12 kg/mm i hårdhet. Och det är väl kolvens yta som
gasen trycker på, inte kolvstångens. Eller tänker/kommer jag ihåg fel där ?

Vad är vanlig kolvdiameter på en dämp ? 2 cm ? Isf är dess yta ca 3.14 cm**2. Med runt 15 bar blir
det 47 kg. Motsvarar då 4 mm hoptryckning av fjädern. O skifta mellan 15 o 7.5 Bar motsvarar ca
2 mm ändrad förspänning.

Nu kommer jag inte ihåg (igen) men en sån ändring märks väl på höjden på hojen ?
Vad är 'normal' länkutväxling ? 3 ggr ? 10 ggr ? 2 mm förspänning skulle då ge 6 - 20 mm ändrad
höjd. Kan det vara rimligt ? Alltihopa tänkt för en cross/enduro-hoj.

Rätta mig gärna om jag spånat ihop nåt vansinnigt fel.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2595276 Vet inte hur ni räknar, en bakfjäder har väl runt 12 kg/mm i hårdhet. Och det är väl kolvens yta som
gasen trycker på, inte kolvstångens. Eller tänker/kommer jag ihåg fel där ?

Vad är vanlig kolvdiameter på en dämp ? 2 cm ? Isf är dess yta ca 3.14 cm**2. Med runt 15 bar blir
det 47 kg. Motsvarar då 4 mm hoptryckning av fjädern. O skifta mellan 15 o 7.5 Bar motsvarar ca
2 mm ändrad förspänning.

Nu kommer jag inte ihåg (igen) men en sån ändring märks väl på höjden på hojen ?
Vad är 'normal' länkutväxling ? 3 ggr ? 10 ggr ? 2 mm förspänning skulle då ge 6 - 20 mm ändrad
höjd. Kan det vara rimligt ? Alltihopa tänkt för en cross/enduro-hoj.
Rätta mig gärna om jag spånat ihop nåt vansinnigt fel.
/u

Dom flesta crosshojar har runt 5kg/mm, min YZF250 har 4.9 std och jag som har lite mer magmuskler har en 5,25.
Jo, du tänker fel, kolven är ju inte tät! Den ska ju släppa genom oljan.
Har inte kollat utväxlingen men dämparen har väl uppskattnigsvis runt 15cm rörelsefrihet och bakfjädringen 30cm det blir 2ggr. Skjutet från höften.

Kolven är nog närmare 40mm i diameter. Med 15bar skulle då krävas runt 200kg för att pressa in kolvstången med fjädern borta...

Two stroke man skrev:
2595785 Dom flesta crosshojar har runt 5kg/mm, min YZF250 har 4.9 std och jag som har lite mer magmuskler har en 5,25.
Jo, du tänker fel, kolven är ju inte tät! Den ska ju släppa genom oljan.
Har inte kollat utväxlingen men dämparen har väl uppskattnigsvis runt 15cm rörelsefrihet och bakfjädringen 30cm det blir 2ggr. Skjutet från höften.

Kolven är nog närmare 40mm i diameter. Med 15bar skulle då krävas runt 200kg för att pressa in kolvstången med fjädern borta...
1) har 11 på bakfjädern till min XR600. Antar att förklaringen är helt olika utväxling i länkaget.
2) :huvet Klart du har rätt ang stången vs kolv. Tänkte inte på det......:rodnar
3) har ca 7-8 cm fri längd på dämpen på XRen, talar för en utväxling på ca 4 ggr. Så visst skiljer utväxlingen mellan hojar en hel del.

Sammantaget köper jag att lite ändring i gastrycket inte påverkar hänget så värst mycket.
Tack för feedbacken !
/u

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...