Gasarmen gör ont som f-n

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Körde 2 dar (Knutstorp)förra veckan o 2 dar (Gelleråsen)denna vecka. Nu håller gasarmen på att balla ur, det gör ont i armbågen, den är svullen och den är svår att räta ut.
Undrar om det är ngn som tagit kortison och isåfall kan man köra dan efter?
blir det bättre?
Till saken hör att jag haft ont i flera år till o från pga. gammal tennisarmbåge+whiplash med nervskada. Jag vill inte ta värktabletter för dom pajar magen o man blir groggy av dom som hjälper ngt.
Tacksam för all input o svar (bara det inte är "vila i 1 månad")

Kari

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Min armbåge ballade ur på jobbet för några år sen o fick till slut en kortisonspruta.
Grejen med kortison fick jag förklarat för mig , är att det är viktigt att den träffar precis rätt. Du får leta upp punkten där det gör som allra jävligast ondast , o sen sätta sprutan där.
Jag hittade den tyvärr inte , för kortisonsprutan hjälpte inte ett smack. Däremot arbetskamrater som tagit en sån... o min far bland annat...har bara goda erfarenheter o det var som en nyrenoverad armbåge dan efter.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Haft liknade problem för länge sen..Gick till en naprapat som fixade det..Hänge ihop med nacken och ryggen..Plus hon lärde mig stretcha musklerna runt armbågen!!

Evil Twin

Guest
Har samma problem som du.
Du kan ju köra med Voltaren gel för att dämpa smärtan, men det blir inte bättre av det, jag har slutat använda det. Tabletter är absolut inte att rekommendera.
Kortison skulle jag absolut inte rekommendera, det har bara ställt till det för mig, och man får ju jävligt ont i ett par dagar efter sprutan, och sen ska man inte belasta på en månad.
Det enda som funkar för mig är simträning i kombination med vila.
Värmeskydd för armbågen i neopren, typ Rehband, kan också hjälpa. Finns skydd som man kan spänna en rem runt underarmen på också, jag kör med sånt ibland när jag ska anstränga armen lite extra. De tunna värmeskydden får ju plats under skinnstället i alla fall.

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
KTM530
Hade en kompis som drabbades av detta förra sommaren.
Han köpte en plast grej som man sätter på gasrullem så att man kan gasa med hela handleden istället.
Hjälpe honom i alla fall, Dock vet jag inte hur bra det skulle gå att köra med en sån på bana.

Ofta är det att man har för mycket vikt på armarna.
Tankten är ju att man inte skall "luta" sig på styret alls.
Inte ens när man bromsar.

Ta tillfället i akt och sakta ner och öva på detta så kan du åka hoj och bli en ännu bättre förare.

Mvh // Jonas

www.stenmansmotor.se

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Hade en kompis som drabbades av detta förra sommaren.
Han köpte en plast grej som man sätter på gasrullem så att man kan gasa med hela handleden istället.
Hjälpe honom i alla fall, Dock vet jag inte hur bra det skulle gå att köra med en sån på bana.

Ta tillfället i akt och sakta ner och öva på detta så kan du åka hoj och bli en ännu bättre förare.

Mvh // Jonas

www.stenmansmotor.se

Finns likadan på Biltema för 39:-. Skaffade en men tycker den är rätt störande vid aktiv körning, känns mer som ett touringtillbehör. Nu är det ju ingen banräjser jag kör utan en stånka med långt slag på rullen så pröva, kostar nästan inget.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag har en sån ifrån biltema, tänkte ha den till enduron o vet inte om jag vågar prova den på RR-bana, marginalen för misstag är mkt små.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15

Mvh // Jonas

I mitt fall tror jag att det är bla pga hårda inbromsningar, för mkt kraft i handen. Det är ju ett bra tillfälle att träna på att bromsa mjukt först o hårt sen. Funderar på snabbgas också så blir det inte så "fel" vinkel på handleden vid full gas.

manneman

Guest
Jag har åxå problem med armbågen som skylls på jobbet, vibrationsskador etc, jobbat som snickare sen Hedenhös och går ALDRIG hemifrån utan neoprenestrumpa på armbågen...trist men sant:(
Men det där om naprapaten ska jag ta och kolla upp!

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
prova lägga på en typ av bandage strympa över armen som hela tiden håller värmen över underarm armbåge. använd den dagligen å smörj med ipren, voltaren eller liknande salva som är inflamationshämmande. börja träna underarm överarm om du inte redan gör de. ....

knip med låren när du bromsar å lägg inte all tyngd på armarna, men den biten kan du nog redan..så brukar jag göra när jag tröttnar i armarna...

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
CBR600RR 05
Haft liknade problem för länge sen..Gick till en naprapat som fixade det..Hänge ihop med nacken och ryggen..Plus hon lärde mig stretcha musklerna runt armbågen!!

Håller med.
Inte sällan är det från övre delen av bröstryggen/nacke som "tennisarmbågsskadorna" kommer.
I ditt fall kan det nog vara så då du även har besvär sen tidigare med nacken samt nervskada.
Kortison kan var synd att använda då det försvagar vävnaden med risk för bestående skador vid många injektioner, speciellt om det inte är huvudorsaken.
Kan vara bra att hitta nån sjukgymnst som är bra på manupilation,nervmobilisering eller naprapat/chiropraktor som oxå är nervinriktad.
Hoppas det löser sig

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Jag skippar nog läkaren o kortisonet på måndag, eftersom jag ska köra
tis-tors. Kör med elbehandling över helgen både i nacken o armen, Ipren mot inflamationen, sen blir det nog att ringa ngn "guru".
Ska ändra vinkeln på bromsgreppet o se om det underlättar, köper en rem imorgon o håller tummarna.
Tack för era synpunkter o hjälp!

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Du har säkert redan provat på detta, men skriver om utifall att du inte gjort det.
Jag fick liknande problem som du skrev innan jag började knipa med knäna rejält om tanken inför snabba inbromsningar. Det tar bort mkt kraft från armarna, och benen är ju betydligt starkare än armar och handleder.

Hoppas att du snart blir bättre!

Åsa :hej

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Du har säkert redan provat på detta, men skriver om utifall att du inte gjort det.
Jag fick liknande problem som du skrev innan jag började knipa med knäna rejält om tanken inför snabba inbromsningar. Det tar bort mkt kraft från armarna, och benen är ju betydligt starkare än armar och handleder.

Hoppas att du snart blir bättre!

Åsa :hej

Precis som min förra fru bruka göra...:) nä men de hjälper faktiskt mycket, och snabbgas hjälpte mig otroligt mycket faktiskt.

Junior #40

Junior#40
Gick med
19 May 2008
Hoj
K1
Vet du vad det är? Om det är en slemsäcks-inflamation, så fick jag en märklig hästkur på gamla hederliga vårdcentralen för ett tag sen... Den var svullen o mer öm än nötpåsen efter en skaplig smäll. Sköterskan dränkte en kompress med alsol-sprit o la runt armbågen med plast o bandage utanpå. Gjorde om samma procerur dagen efter, o vips så var den funkis efter typ tre dagar, o helt återställd efter en vecka. Östgötsk voodoo...

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Låter nästan för bra för att vara sant, ja se öskötar...
Ska prova det, efter att ha "genomlidit" 3 dar på Gåsen så vill jag snabbt få ordning på den så att jag kan köra på mån igen.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det kan ju vara körstilrelaterat, kanske? Din arm ser allt annat än avslappnad ut på bilden i alla fall. Kanske skinnstället är lite tajt?
Jag hade nog testat allt som kan räta ut armen lite. Sitta längre bak, vinkla ut styret, osv.

DSC_2281_Medium.jpg

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
lånar tråden lite, ända sen jag var på Gelleråsen i Maj så har jag en tendens att eftertag få riktigt jävla ont i kopplingsnäven, fingrar och handled, underarmen hård men ömmar inte. tror jag överansträngde då jag höll i styret bitvis när man försökte vara snabb (åka snabbare iaf) men har fortfarande problem med det,

dock idag första dagen jag inte hade problem på vägen till jobbet får se hur de blir på vägen hem.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0