Gasbil, cng, är det nått att ha?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ska köpa en opel combo och har hittat en som har allt men den är gasdriven.
är sånt bara strul eller rätt ok?

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Har ett par kollegor som kört Passatens gas variant, Och så länge man är i en "GAS-tät" stad så är det helt fenomenalt vad jag har hört.:tummenupp

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Farsan har en passat -11 som enligt honom är grym, kommer ~55 mil på en tank gas som kostar runt 350 riksdaler att fylla beronde på var man tankar.
Inte haft något strul alls med den.
Även morsans Subaru har varit fri från strul med allt som rör gasen.
Tjööp!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ok, det där med tanklivslängd va nytt, tackar
det är 2006 jag kollar på så det borde ju betyda en 20år livslängd på tanken, får kolla upp det.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tips om ni köper begagnat är att kolla gastankens livslängd. Skiten måste i bytas eller pluggas när den är "för gammal" och det är knappast lönt att sätta in en ny, vissa håller bara i 15 år, enligt lag får det (enl artikel) max stämplas för 20 år.

Hur många bilar lever idag i 15år??
En 99ans bil är i 9 av 10 fall sopslut.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Sorry, såg inte att frågan gällde just en Opel....

:tungan

(ja, jag har ägt bilar > 15 år, förvisso lovat mig själv att aldrig göra det igen men trasiga gastankar det påverkar såklart andrahandsvärdet även på bilar som inte hunnit nå 15-20 år)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hm, såg att den inte är besiktigad, gastankarna mm kollas väl?

känns la sådär..

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Bara kört och tankat jobbets gas-vw, det tar vääldigt lång tid, själva tankningen, och bensintanken är bara som en "reserv", 10 liter. Det e väl det negativa, sköna att köra annars.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har bara dåliga erfarenheter av gasbilar. Jag har själv haft en Bmw med gastank och det var inget större problem förutom att baksätet inte fanns på den.
Morsan hade en 2011 Passat gas och den var det riktigt mycket strul med då systemet inte riktigt är gjort för att gå på både gas och bensin. Lite som alla bifuel som skär i tid och otid när man tankar etanol.
På passaten fick man byta katalysator och lambdasond, sistnämnda flera gånger och då det var ett vanligt problem så kunde bilen stå i två-tre veckor i väntan på delar. Dålig affär för VW då hyrbil plockades ut istället.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Polaren kör gaspassat och är nöjd. Ska tydligen gå riktigt billigt, dock har han fått byta tankarna efter ca 12-13 000 mil men det tog VW på goodwill har jag för mig.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
På passaten fick man byta katalysator och lambdasond, sistnämnda flera gånger och då det var ett vanligt problem så kunde bilen stå i två-tre veckor i väntan på delar. Dålig affär för VW då hyrbil plockades ut istället.

Låter som vilken Vw som helst, både Tdi och FSI ska ju bo på en verkstad.
Problem, verkstadsbesök i tid och otid är ju något man måste ha med i kalkylen när man kör Vw.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
App app app! Jag har en Passat 1,8T -00. Den är bara inne när den vill ha den årliga servicen. Har gått 14 000 mil. Bytt luftmassemätaren (efter att ha tipsat verkstaden om det dag 2) annars bara vattenpump, bromsbelägg och glödlampor. Fast det är klart växelspaksdamasken är ju slut. Dörrklädseln har släppt på ena dörren. Färgen på dörrhandtagen på insidan är sliten.

Däremot är jag och Din Bil i Hammarby klara med varandra. Bromma är jag inte heller imponerad av.
Sorry för ot men jag gillar min bil :tummenupp

Åter till full gas...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
00 passat det var på den tiden Vw tillverkade bilar som höll lite mera.
Vattenpump, luftmassemätare, dörrsida, handtag slitna på endast 14k mil???
Är det bra?
Har haft en Corolla som idag gått 15 som är helt felfri. Hade en Berlingo som gick 12k mil utan ett enda besök utöver service. Där var inredningen hel och fin. Precis som utsidan. Den lever än och sist jag såg den (1år sedan)var den lika fin. står 16600 mil på senaste besiktning.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Beror på. Jag har ägt och äger ganska många tyska järn från tidigt 80-tal och framåt. Även sena nittiotalare och runt 00 - som är riktigt fina. Kvaliteten har sjunkit först en bit in på de senaste tio åren. Långmilare är ju naturligt slitna i vissa delar, men inget som lite rekond och service fixar. Motor och låda på en del av dem, kan rulla lika många år till. Men jag undviker fordon som gått i Stockholm och här runtomkring. De har ofta inte servats och körs korta sträckor av riktiga klåpare (nä, inga fördomar alls...).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
VW har helt klart blivit sämre på senare år men ändå minskar deras lönsamhet per bil. Är det konkurrens som spökar eller annat? Om jag inte minns fel så var vinsten per såld bil 6000:- och resterande vinst tar de igen på serviceavtal osv.
Själv har jag dock inte uteslutit dem helt, jag kollar fortfarande efter en Superb till bra pris men jag kanske får ångra mig bittert om jag hittar en...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!