Gav tips till polisen, och polisen sket i det helt och hållet.

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Hoj
SUZUKI GSF600S
Skulle hämta lite grejer på industriområdet i eslöv, och såg en gammal skåpbil som bara körde runt och kollade. Brukar vara många skåpbilar här men det står alltid firmanamn på dessa. Denna bil hade helt rent regskylt, så för skojs skull kollade jag den på transportstyrelsens sida och det visar sig att skylten tillhör en vit vw 3c 2015, och detta var en 15-20 år gamman röd skåpbil.

Så tänkte larma polisen och de var inte ens intresserade av att veta av det. Dom frågade inte cilken stad, vilken område vad det är för bil, hur den ser ut... Det enda han sa vad är reg nr, och när han fick det så sa han" okej vi ska ta en titt på det"

Nu ar jag vad fan var det? Förstår fortfarande inte hur han kunde skita i det helt och hållet.

Detta hände för mindre än en halvtimma sen

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Hoj
15 Kawasaki Versys
Jag var på en parkering vid Ica, hörde några yngre killar snacka om att de tagit skylten från en merca (nyare 325) och ringde samt gav denna info. Det verkade inte intressant alls där heller, tror inget hände.

Tyvärr är polisen idag inte vad den varit eller bör vara för den delen heller.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Polisen lägger ner utredningar för allvarliga brott i brist på tid så att ta tag i småskiten lär de inte göra på många år.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Tankade för några år sedan i Malmö när jag såg två ynglingar i en bil vid en annan pump som satt och snurrade med en pistol inne i bilen.Blev naturligtvis lite bekymrad över vilken stackare som eventuellt skulle få stirra in i denna pistol mynning om den nu var riktig så jag ringde polisen i Malmö direkt.Efter lång väntan var det min tur och personen i växeln blev lika bekymrad som jag när han hörde vad det rörde sig om.Han försökte få tag i en patrull på stan men ingen svarade så han tog bilnumret och sa att dom skulle återkomma så fort det bara gick.Är nu mer än fem år sedan och de har fortfarande inte ringt upp så jag misstänker att polisen behöver någon ny form av rutin schema när nuvarande inte verkar fungera så bra.Men är jag överraskad ... NEJ. :crash

Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Det har varit inbrott, inte så långt från där jag bor. Killen har ett bostadshus och tvärs över vägen är garaget. Svetsen samt annat borta, blod överallt så DNA borde ju gå att få. Polisen säger att dom inte har tid att komma, alls.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
TS. är orutinerad...:arsele

säg att de släpar ur en kropp ur bilen nästa gång så blir det en prio-1. direCt!!!:tummenupp

mvh

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Tankade för några år sedan i Malmö när jag såg två ynglingar i en bil vid en annan pump som satt och snurrade med en pistol inne i bilen.Blev naturligtvis lite bekymrad över vilken stackare som eventuellt skulle få stirra in i denna pistol mynning om den nu var riktig så jag ringde polisen i Malmö direkt.Efter lång väntan var det min tur och personen i växeln blev lika bekymrad som jag när han hörde vad det rörde sig om.Han försökte få tag i en patrull på stan men ingen svarade så han tog bilnumret och sa att dom skulle återkomma så fort det bara gick.Är nu mer än fem år sedan och de har fortfarande inte ringt upp så jag misstänker att polisen behöver någon ny form av rutin schema när nuvarande inte verkar fungera så bra.Men är jag överraskad ... NEJ. :crash

Finns väl inga riktiga pistoler i Malmö!:dummer:dummer

mvh

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Finns väl inga riktiga pistoler i Malmö!:dummer:dummer

mvh

Tyvärr så gör det ju det men sedan så har vi det klientellet på stan som inte har dom kontakter som krävs för att få tag i dessa vapen och istället rustar sig med kolsyrepistoler mm för att verka farliga vid diverse situationer.Svårt för flertalet med en kolsyrereplika att avgöra på håll om detta vapen är riktigt eller ej.Och om du skulle vilja testa så är det i ena fallet döden eller svåra skador som väntar med en riktig pistol eller att bli skadad beroende på hur närma kolsyrepistolen befinner sig.

Mvh

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Läst på nätet:
Björn från Höör i Skåne var på väg att gå och lägga sig när hans fru sa att han hade glömt att släcka ljuset i garaget. Garaget låg i anslutning till huset och Björn hade precis öppnat bakdörren för att gå och släcka när han upptäckte att där var folk i garaget som höll på att plocka till sig av hans grejor.

Han ringde polisen och frågade om dom kunde skicka en polisbil.

Han sa nej. Polisen svarade att alla bilarna var upptagna och rådde honom till att låsa alla dörrar så skulle de skicka en bil så fort det blev någon ledig

OK, sa Björn, la på telefonen och räknade till trettio. Sen ringde han polisen igen.
"Hej, jag ringde nyss om att jag hade tjuvar i mitt garage. Ni behöver inte komma för jag har skjutit dom." Sen la han på.

Inom några minuter var 6 polisbilar, en helikopter, en brandbil och två ambulanser på plats. Dom tog tjuvarna på bar gärning. En av poliserna gick bort till Björn och sa: "Jag tyckte du sa att du hade skjutit dom...?"

Björn sa: "- och jag tyckte du sa att du inte hade några lediga bilar."

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Läst på nätet:
Björn från Höör i Skåne var på väg att gå och lägga sig när hans fru sa att han hade glömt att släcka ljuset i garaget. Garaget låg i anslutning till huset och Björn hade precis öppnat bakdörren för att gå och släcka när han upptäckte att där var folk i garaget som höll på att plocka till sig av hans grejor.

Han sa nej. Polisen svarade att alla bilarna var upptagna och rådde honom till att låsa alla dörrar så skulle de skicka en bil så fort det blev någon ledig

OK, sa Björn, la på telefonen och räknade till trettio. Sen ringde han polisen igen.
"Hej, jag ringde nyss om att jag hade tjuvar i mitt garage. Ni behöver inte komma för jag har skjutit dom." Sen la han på.

Inom några minuter var 6 polisbilar, en helikopter, en brandbil och två ambulanser på plats. Dom tog tjuvarna på bar gärning. En av poliserna gick bort till Björn och sa: "Jag tyckte du sa att du hade skjutit dom...?"

Just så jag menar!!! FETTA till en rejäl PRIO-1!!!!!:yoparty:yoparty

mvh

Smagatusk

Guest

säg att de släpar ur en kropp ur bilen nästa gång så blir det en prio-1. direCt!!!:tummenupp

mvh

Eller säg att du är föremål för ett arbetsskadeärende.

De gånger jag har bevittnat det på byggen eller andra arbetsplatser har snuten varit där på mindre än 10 minuter.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Eller säg att du är föremål för ett arbetsskadeärende.

De gånger jag har bevittnat det på byggen eller andra arbetsplatser har snuten varit där på mindre än 10 minuter.

Det är för att det är ofarliga uppdrag liksom slagsmål om en spann på dagis,upphittad hamster eller hoj med miniskylt som står parkerad - dom hugger på alla mjuka uppdrag!

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Har anmält misstänkt rattfylla hos taxiförare. Fortfarande inte hört något. Det var ett par månader sedan. Kan ju tycka att det är en bra sak att i alla fall kolla upp om yrkesförare är berusade...anledningen att jag blev misstänksam var att föraren kört taxi i Malmö sen 70-80-talet och missade tre avfarter på vägen till Lund från Malmö.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Jag tror man bör rikta sin kritik åt rätt håll. Polisen har inte direkt resurser i överflöd så vitt jag vet. Samtidigt som bilen rullar med stulen skylt jobbar polisen med att utreda knarklangning, hanterar flyktingar, utreder något mord och säkert något rån. Dessa är också saker som förekommer. Att skicka en patrull kan de säkert göra, det blir lite arbete att ta in dem och få uppgifter men det är nog ingen som har tidsresurser att fullfölja. Varför utreder man Litauen-Lasse som försöker sno skrot när någon springer runt där ute som häromdagen lurade sig in hos en äldre person och hotade dem med kniv.

Man borde bli upprörd över att ingen kan komma och utreda ens tips men man bör också bli upprörd över varför polisen är så underbemannade att de inte kan skicka någon som utreder.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Inte helt otypiskt tyvärr. Det handlar väl om prioriteringar dessvärre, de vet själva hur stor sannolikheten är att de tar någon på bar gärning och det tar ett halv pass för dem att reda ut allt och det överbelastar några andra osv.

På mitt förra företag så hade vi påhälsning innanför grindarna av ett gäng polacker som var ute efter metall. Ägaren som vi hyrde lokal av sov över på kontoret den natten och hörde när de bröt sig in och såg till att polisen kunde gripa dem på bar gärning, alla förutom en som kunde springa från platsen.
De beslagtog misstänkt stöldgods i form av koppar, bilbatterier mm och häktade männen ifråga.
Tyvärr så var bevisbördan låg så de släpptes i väntan på åtal och sen har jag inte hört ett dugg mer än att männen kunde återvända till sitt hemland utan problem.

Så, tron på polisväsendet är väl så där men jag vill fortfarande tro att det ligger mer på politisk nivå kontra ambitionen hos polismännen ifråga.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

mvh
Ett bättre tips är i så fall att säga att det pågår ett skattebrott, då är insatsstyrkan där innan du har hunnit säga kafferast.

Inte helt otypiskt tyvärr. Det handlar väl om prioriteringar dessvärre, de vet själva hur stor sannolikheten är att de tar någon på bar gärning och det tar ett halv pass för dem att reda ut allt och det överbelastar några andra osv.
Fast det är ju knappast bara för att slippa trängselskatt som man snor någon annans regplåtar, så plockar man in dom som satt i den bilen så har man ju troligen plockat några som har en hel del fuffens för sig.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fast det är ju knappast bara för att slippa trängselskatt som man snor någon annans regplåtar, så plockar man in dom som satt i den bilen så har man ju troligen plockat några som har en hel del fuffens för sig.

Absolut, men fortfarande så är min uppfattning att de prioriterar brott som går att styrka ganska fort eller där personskador är mer troliga.
Jag tror ju inte att de struntar i dessa brott heller men är trycket högt så...
Du kollar ju inte alltid dina egna regplåtar innan du kör iväg så hur ska du veta att någon har bytt regplåtar med dig och du har heller ingen aning om vad syftet med tilltaget är...
Svårt att bevisa för polisen och har de inget synligt i bilen eller kan bindas till en brottsplats så är det ganska mycket bortkastad tid för dem.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Läst på nätet:

Nu antar jag att det där är en fiktiv historia och en aning överdriven. Jag har dock hört liknande. Då var det lite mer sansat, "kommer ni inte tar jag yxan och går ut själv" så dök det upp en patrull.

Det är dock ett perfekt exempel på hur man kan slösa bort skattepengar och resurser för polis och ambulans.

Dråp/mord har högre prio än t ex misshandel. Om nu dessa poliser fått avbryta en utryckning på en pågående misshandel för att de får in ett larm med högre prio så behöver de åka på det.

Hur skulle ni själva tycka om det inte dyker upp nån patrull när ni blir misshandlade för att nån i grannbyn ljugit sagt att han skulle gå ut skjuta de som försöker stjäla hans gräsklippare.

Att ljuga till sig en patrull för lite saker är bara en ego-grej och ger bara ännu sämre med tillgängliga resurser.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år