Ge en enda anledning till att ha 1,1 mille ärliga pengar hemma.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vem orkar gå till banken med växelpengarna? De tar ju dessutom ut en avgift så det blir ju lätt att man samlar på sig en hög..
Fast det förstås, 1,1 mille, då har man nog lagt dit ett par selmor och nån hunka också.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag skulle kunna tänka mig ett par scenarion faktiskt varav ett någon som t ex handlar med dyra antikviteter och konst. Saker som säljarna inte vill ska synas utåt i banktransaktioner. Var nog vanligare när vi fortfarande hade förmögenhetsskatt dock.

Dock lite märkliga omständigheter att någon i ett rad/parhusområde har ett kassaskåp hemma med 1,1 miljoner kan jag personligen tycka. Svårt att tro att någon hemförsäkring skulle försäkra sådana belopp.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Med tanke på att ett stort värdetransportföretag har kursat nyligen så kanske de inte hade fått upphämtning på länge och hade det hemma :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jobbar med någon slags kontanthandel och vill ha pengar tillgängligt? (Ifall det dyker upp en Ferrari till salu på söndagkvällen?)
Jobbar med någon slags kontanthandel och har av någon anledning inte hunnit sätta in pengarna? (Det var ju helg)
Svarta pengar? (Vilket iofs inte är helt ärliga pengar)
Eller så är man rädd för en bankkrasch med bankrun och sedan låsta konton som hindrar/begränsar kontantuttag följt av kontantbrist. Det har hänt i nåt land men jag har svårt och tro att en foliehatt klarar av att samla ihop en dryg mille så det är väl mer hypotetiskt.
Eller så är man bara arg på bankerna som tar betalt för kassainsättningar och sedan ger 0 % ränta.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jobbar med någon slags kontanthandel och vill ha pengar tillgängligt? (Ifall det dyker upp en Ferrari till salu på söndagkvällen?)
Jobbar med någon slags kontanthandel och har av någon anledning inte hunnit sätta in pengarna? (Det var ju helg)
Svarta pengar? (Vilket iofs inte är helt ärliga pengar)
Eller så är man rädd för en bankkrasch med bankrun och sedan låsta konton som hindrar/begränsar kontantuttag följt av kontantbrist. Det har hänt i nåt land men jag har svårt och tro att en foliehatt klarar av att samla ihop en dryg mille så det är väl mer hypotetiskt.
Eller så är man bara arg på bankerna som tar betalt för kassainsättningar och sedan ger 0 % ränta.

Sist jag kollade fick jag en "okej" ränta mot bindning på 3mån.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sist jag kollade fick jag en "okej" ränta mot bindning på 3mån.

Och med 1,1 mille skulle du nog fått ok ränta utan att binda. Men och andra sidan vet jag inte vad banken vill ha för att räkna en kassa på 1,1 mille? Och om pengarna ska ut igen inom kort för att köpa den där helikoptern så kanske det ändå inte lönar sig.
Jag spekulerade bara helt fritt.

Kom på ytterligare en anledning, pensionärer tex kan få bostadstillägg men inte om dom har pengar på banken.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag undrar mest hur i helvete man förvarar över 1M i ett kassaskåp som går att "bryta upp"?

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag tänker mig att det är en företagare som helt enkelt härbärgerat sina svarta inkomster hemma.

Detta har jag själv erfarit, att sådana förvarar enorma summor i hemmet alltså. Sjukt.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping