Gelleråsen 5-6

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Snart bär det av till Gelleråsen för två dagars körning (Zuber som ordnar). Vädret ser inte så lovande ut, men jag har i alla fall regnsulor på fälg till ena hojen, så det blir nog bra :) En bekant till ska dit i alla fall - gemensamt är att vi båda kör rostiga transportbilar som kommer från Kamikazekid :D

Dr.Bike

Guest
JOtack... det är ju jag det! :)
Jag rattar Scooby-Doo-Bilen (fläcksjuk ljusaktig* cheva-van) som nu är nyservad igår kväll.
Jag tar med mig en vän från jobbet oxå och vi bor sedan hemma hos Catman här på forumet! :tummenupp
Inget neggo om vädret nu Tom!!
Sist jag var uppe (2v sedan) så regnade det HELA d-vla dagen!
Vi SKA ha torrt!!! Jag KRÄVER det!

*påminner om vit, men är det inte längre... Kanske var den det i ett tidigare liv? :hihi

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Sist jag var uppe (2v sedan) så regnade det HELA d-vla dagen!
i

Hepp, hepp. Vaddå HELA dagen? Vi som stannade HELA dagen fick två pass med torra spår :tummenupp
Och det är ju nyttigt att köra i regn eller hur?! :tungan
(jaja, jag vet att det är mycket roligare med bra väder)

Varför envisas folk med att åka "upp" till Karlskoga? Det är inte uppåt ens om man åker från Bålsta... :)

/Avis

Dr.Bike

Guest
Hepp, hepp. Vaddå HELA dagen? Vi som stannade HELA dagen fick två pass med torra spår :tummenupp
Och det är ju nyttigt att köra i regn eller hur?! :tungan
(jaja, jag vet att det är mycket roligare med bra väder)

Varför envisas folk med att åka "upp" till Karlskoga? Det är inte uppåt ens om man åker från Bålsta... :)

/Avis

Jodå!
Gelleråsen ligger 126,5 m.ö.h Bålsta endast 6 och Sthlm bara 2.
Det är inte bara norrut som är uppåt! Sådeså! :mattias
:hihi

Ja ni som snålstannade hela KVÄLLEN oxå fick visst torra spår... tacka oss för det! Hade vi stannat hade det fortsatt regna... :fakta

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lite kort rapport via mobilen... det blev regnpass på fm och torrt på em. Körde KTM:en med gott resultat.. Offroad en sväng efter toksläpp fram o bak, men det gick lika fort i gruset vid sidan av :) Pratade med (och körde ikapp) Sandy Berlin, samt såg Persbrandt glassa in med Porsche och köra en sväng med en Bimota. Bifogar bild där det syns i bakgrunden :D

Bifogat

• DSC00099.JPG
    DSC00099.JPG
    55.7 KB · Visningar: 61
  • DSC00096.JPG
    DSC00096.JPG
    60.5 KB · Visningar: 66

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mycket krascher under båda dagarna, men inga allvarliga personskador dock. Polarn drog omkull med sin hoj (som skulle säljas) på sista passet/sista varvet (typiskt...). Så vi avslutade lite tidigare.

Mycket känt folk i rr-sammanhang var där och körde: Anders Lilja, Peter Linden (var flaggvakt :) ) och en hel del andra. Så det fanns snabba ekipage att kolla på när man inte körde själv. Bifogar några halvsuddiga bilder tagna i farten.

Bifogat

• DSC00097.JPG
    DSC00097.JPG
    71.4 KB · Visningar: 43
  • DSC00102.JPG
    DSC00102.JPG
    54.8 KB · Visningar: 48
  • DSC00103.JPG
    DSC00103.JPG
    60.6 KB · Visningar: 42
  • DSC00104.JPG
    DSC00104.JPG
    45.4 KB · Visningar: 45
  • DSC00109.JPG
    DSC00109.JPG
    39 KB · Visningar: 38

Dr.Bike

Guest
rapport från geleåsen!

Tom-Tom!

Tom min vän i Karlskoga inhyste oss, och Tom min vän här härunder med tilläggsbokstav K fick mig att se ljuset! :)
Så två tom har gett mig en bra helg. En sk. Tom-Tom

Men fööörst sing fööörst som vi säger i Brasilien!

Vi (Jag och min vän Gunnar) kom upp till K-skoga redan på Onsdagskvällen, inhysta av den evigt goe och glade Tom med hans goa och glada fru Ingalill.
De hade fixat boende åt oss, och nejdå det skulle minsann inte tas nå betalt inte! Hör till saken att det var en hel lägenhet visade det sig hos svärföräldrarna, och de hade bäddat och grejat! (jag hade sagt till Gunnar i bilen att - jodå vi tar våra sovsäckar och insisterar de ändå på att börja plocka fram lakan så blåvägrar vi att dra ner smutstätt. Eller hur?! Jodå det var solklart.)
SÅ vad säger man? Tack räcker lixom inte. Detta är världsklass och sånt får man vara rädd om!
Sån generositet ser man inte på många andra platser än inom just hojåkarkollektivet.
Vilken anda, vilken generositet! Man blir ju nästan gråtmild!
Tuuuuusen tack till er!

Sen...rajjsing! Torsdagen såg ut att börja med torrt och det gjorde det, ja utom när JAG skulle ut, då det började ÖSA ner lagom i sån tid att man INTE hann byta däck :gnissla
Så ut på slicksen och hasha runt. Gick hyfsat och regn verkar vara min grej, för detta visade sig gå över förväntan. Kul!
Sen slutade det regna, och jag hade givetvis - vad tror ni? Japp. Byt till regndäck! :D
Nåväl banan var ff soaking wet.
Detta var första gången jag körde på riktiga regndäck och det var ljus no1 denna helg: Vilket sjuuuuukt grepp! Satan i gatan det var bara att mosa på!

Sen blev det sol för hela slanten, och undertiden jag bytte däck kom budet om att Gunnar hade dykt i backen.
Balle!
Jaha, ja det verkade först bra. Ambulanspersonalen sa att han var med hojen och var på benen, men sen mulna han till, blev blek och fick tas in i stugan. En fingertopp slokade och en sena befarades ha gått av :ajaj
Foten verkade ok, men visade sig kraftigt stukad, så dagen efter kunde han knappt gå på den. Stackarn. Fingret kommer repa sig, det är spjälat nu, och hojen fick bara lite små krigsskador. Inget speciellt.

Så vad med det stora ljuset då?

Jo Tom K "tvingade" underteckand att luffa ut med hanses motarrd på banan...
"Inte ska väl ja, och inte kan väl jag, och jag har aldrig"... bet inte på honom! :D

Så ut och känna lite på bitarna, och efter et par varv så släppte det allt mer och fiiiiiiii faaaaan vad skoj det var! :tummenupp
Det gick att ta sjuuuuka spår med den och man åkte 8-or kring sporthojarna där man ville! :D (det skall erkännas att det här var en blandad grupp med lite olika förmågor i) Och våre supertrevliga depågrannar från Skåneland som tagit sig upp för detta event satt på läktaren och skrattade så de kiknade åt min körstil på mongotarrden! Inge "foten ut" å sånt trams där inte" Man är väl ingenjör och fattar att benet är fäst i arselet varför inte en "fot fram" ger mer tyngd på framhjulet! :D
Nåväl - jag begrep inte bättre, och hängde istället som den värsta sporthojsapan i alla knäveck och armar jag hade!

Men det som iaf slog mig var flera saker:

1. man hänger fan med "riktiga" hojar!

2. "riktiga" hojar känns med ens klumpiga... :( Jag saknade visserligen effekten från en ylande 4.a på rakan, för där hängde man "bara" med nätt och jämnt, men sen... kurvorna! hahahaha!

3. En sån där måste man ju ha! (jag har visserligen sneglat på en kastrerad tung-i-gumpen landsvägsstånka, mest för lite avslappnad gruskörning... men detta väckte habegär!)

4. "jag är nyfrälst-känslan" sitter i än! Även hemkommen så funderade jag: -Äh det där är inget i längden...besvärliga vibrationer osv osv, men allt överskuggades av hur KUL det var!

Tack Tom K för att du sparkade ut mig på besten!

Ser att du fångat mig på bild i kalsonger IGEN! Detta tycks vara ett "tema" att fota mig i kalsonger i depå´n på olika banor landet runt för olika fotografer! :mad: :D
Sen har du lyckats få till århundradets suddigaste bild när jag kom in med måttaaaarden i depå´n igen! :tummenupp

Last edited:

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack Tom K för att du sparkade ut mig på besten!

Ser att du fångat mig på bild i kalsonger IGEN! Detta tycks vara ett "tema" att fota mig i kalsonger i depå´n på olika banor landet runt för olika fotografer! :mad: :D
Sen har du lyckats få till århundradets suddigaste bild när jag kom in med måttaaaarden i depå´n igen! :tummenupp

Vassego! Det var det minsta jag kunde göra - fler måste se Ljuset (tm) :) Egentligen är det lite falsk marknadsföring, då den är lite hottad både här och där, men men... En kul grej förresten - jag noterade högst toppfart (195-200 knyck nånstans) när jag körde i blött och det trots att jag gav på mer gas i torrt. Jag tror kylningen av motorn (tempen låg på 80 grader blött, 110 grader torrt) och fuktigare luft gjorde att den accelererade mycket bättre. Och så är den ju bara grovt injusterad än så länge. Läge för optimering!

Att du fastnat med kallingar kan ju ha att göra med att du sällan sågs i andra klädesplagg i depån :D Den suddiga bilden kan förklaras med att du hade en jäkla fart, så autofokus inte hann med :näsblod (eller om det var vibrationerna ?)

Kul arrangemang, massor med roligt folk, mycket trevliga depågrannar och så chansen att få köra både torrt och vått (mer väta på banåkningar!) och nästan inget halvfuktigt alls :tummenupp

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Att du fastnat med kallingar kan ju ha att göra med att du sällan sågs i andra klädesplagg i depån :D

Sant... där fick du mig!
Jag går oftast i kalsongerna mellan heaten för att kyla av mig. Man blir ju het som en nykokt kräfta av att klättra runt på bajken, och det tar sin modiga tid att kyla av så många kilon...

Bättre för er tunnisar: som att ta ut folie ur ugnen - kallnar direkt! :D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping