GENERALKNAS! - Bromsar.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jo, visst. Är riktigt irriterad och skraj nu faktiskt.

Bakgrund:
Packboxarna var knas, jag var tvungen att byta. Hade nere skiten i helgen, bytte boxar, gick relativt smärtfritt. Bromsarna hade redan innan vart lite kassa, jag tänkte plocka ner oken, göra rent, smörja, lufta och byta vätska. Sagt och gjort. Innan var bromsarna somsagt hyffsat bra. Några (ett par) av cylindrarna i oket va rejält sega. Smörjde dom med nått speciellt OK-Fett, en tysk blå tub. Gjorde rent beläggen, som var helt okej. Gjorde rent skivan.

Problem:
Nu ligger bromsarna an mot skivan(-orna, men mest höger, bakifrån sett) hela tiden. Tänkte köra en liten sväng nu, för att kanske "slipa" ner beläggen, eller nått... Skulle bara känna hur den kändes. RÄTT SOM DET ÄR torskar jag fan all bromsverkan. Handtaget bottar ända in och det bromsar, jo visst, men inte inte inte inte ens närheten av så mycket som det ska bromsa.

Förstår inte riktigt vad som kan vara fel. Skivorna blir som sagt galet varma och nu är bromsverkan obefintlig.

JA, jag ska plocka ner skiten igen, men frågan är vad jag ska leta efter?

/Henke

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ajaj, låter inte bra! Rann vätskan ut nånstans, var i så fall? Är det kanske en tätning till nån kolv som gav upp? :va

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Anledningen till att du fick nej broms var antagligen att när bromsarna låg på så blir skivorna ruggigt varma och detta gav till följd att bromsvätskan kokade och tappade alla sina "braiga" egenskaper.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
hållundan skrev:
Jo, visst. Är riktigt irriterad och skraj nu faktiskt.

Bakgrund:
Packboxarna var knas, jag var tvungen att byta. Hade nere skiten i helgen, bytte boxar, gick relativt smärtfritt. Bromsarna hade redan innan vart lite kassa, jag tänkte plocka ner oken, göra rent, smörja, lufta och byta vätska. Sagt och gjort. Innan var bromsarna somsagt hyffsat bra. Några (ett par) av cylindrarna i oket va rejält sega. Smörjde dom med nått speciellt OK-Fett, en tysk blå tub. Gjorde rent beläggen, som var helt okej. Gjorde rent skivan.

Problem
Nu ligger bromsarna an mot skivan(-orna, men mest höger, bakifrån sett) hela tiden. Tänkte köra en liten sväng nu, för att kanske "slipa" ner beläggen, eller nått... Skulle bara känna hur den kändes. RÄTT SOM DET ÄR torskar jag fan all bromsverkan. Handtaget bottar ända in och det bromsar, jo visst, men inte inte inte inte ens närheten av så mycket som det ska bromsa.

Förstår inte riktigt vad som kan vara fel. Skivorna blir som sagt galet varma och nu är bromsverkan obefintlig.

JA, jag ska plocka ner skiten igen, men frågan är vad jag ska leta efter?

/Henke

'Är det flytande 2kolvs-ok typ CBR? då kan ju glidpinnarna ha kärvat ihop. Då kan oket ligga emot. Att bromsen försvinner beror väl på att beläggen fadar av för hör temperatur.

Eller som dumdum säger, kanske blev det bubbbblor i vätskan

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Det är 4kolvsok, "vanliga" sådana... Hmmm...

Inget läckte ut.

Det kan som ni säger, vara så att den "kokat"... Läskigt... Vad göra nu då??

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ta isär oket som låg på, och kolla över det igen. Kanske byta vätskan sen oxo, vet inte om den tål sån behandling...?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Att bromsarna slutar fungera beror antagligen på värmen i kombination med att det finns luft i systemet. Behövs inte mycket luft för att tappa all verkan i ettpar bromsar vid extrema situationer. Sedan varför dom ligger och "draggar" det är svårt att säga här på nätet.

Lycka till

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
putsa alla glidytor med fin smärgelduk och fetta in med bra, värmetåligt fett. Byt bromsvätska och lufta

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
K-Man skrev:
putsa alla glidytor med fin smärgelduk och fetta in med bra, värmetåligt fett. Byt bromsvätska och lufta
Exakt vad jag har gjort....

Har bytt vätska, luftat, gjort rent och allt man ska göra...

Men men, bara att plocka ner å göra om göra rätt...

SUCK!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
har du kontrollerat cylinderloppen där bromskolvarna löper? Ibland rostar det där så att kolvarna inte kan gå tillbaka som de ska

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
K-Man skrev:
har du kontrollerat cylinderloppen där bromskolvarna löper? Ibland rostar det där så att kolvarna inte kan gå tillbaka som de ska
Jag gjorde rent där, med bromsvätska, torkade och det kändes som om det löpte rätt lätt, och efter det smörjde jag med det däringa OK-fettet... Men som det verkar nu är det säkerligen där det knasar...

Hur mycket kan man ta isär oket utan att man riskerar att drabbas av ännu mer knas, eller, ja...

Det går ju att dela. Är det nått man bör göra?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Tror nte det är nån större vits att dela på oket. Se till att glidytor och bromsvätskan är schyssta bara

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hade nu isär oken helt å hållet. Tog ur kolvarna och gjorde det galet rent.... på med fett..... men nu ligger skiten an igen....

fattar fan inte va det kan vara....

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
har du kollat så du inte har luft i systemet???? Har du luftat bajonettfattningen vad bromshandtaget????

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Har luftat tre fyra gånger.... Fan gjort av med 3 liter bromsvätska typ....

Gjort allting tokrent... Misstänker väl att nått är knas uppe vid bromsvätskebehållaren. Att de tär igensatt eller nått.... Att inte returen funkar som den ska.... Fast, jag vet fan inte...

Är så trött på skiten nu va?!....Slänger den i havet snart...

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Hur mycket ligger bromsen an?
Det är normalt att den ligger an lite, typ så att det susar lite i beläggen när man vrider på hjulet, det ska dock inte bromsa alltför mycket.
Ligger dom på mycket och oken funkar som dom ska så är det nog en bra idé att kolla så att huvudcylidern vid handtaget funkar som den ska.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
En dålig slang kanske?
Verkstaden hade ett litet helvete att få fart på frambromsen på min bike innan jag köpte den, dom renoverade ok och huvudcylinder men fick samma resultat som du får.
Tillslut var det enda dom inte bytt slangarna, dom bytte från orginalslangarna till stålomspunna och vipps så var problemet borta.
Du kanske har en slang som "flagnar" inuti och således släpper igenom vätska på ena hållet men när trycket ska bakåt så täpper flagan till slangen.
//Tobbe

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
tobbeviking skrev:
En dålig slang kanske?
Verkstaden hade ett litet helvete att få fart på frambromsen på min bike innan jag köpte den, dom renoverade ok och huvudcylinder men fick samma resultat som du får.
Tillslut var det enda dom inte bytt slangarna, dom bytte från orginalslangarna till stålomspunna och vipps så var problemet borta.
Du kanske har en slang som "flagnar" inuti och således släpper igenom vätska på ena hållet men när trycket ska bakåt så täpper flagan till slangen.
//Tobbe
Det var en tanke jag hade också!

Har nu beställt stålomspunnet från KRK, men det tar ju sin lilla tid...

Bromsen ligger an mer än vad som är "normalt" det är trögt att skjuta hojen framåt å tillbaka, den nyper lite väl mycket, mest höger bromsok, bakifrån sett.

Det där ok-fettet jag hade, var nån düschk tub som var blå, där det stod bremsefette, eller nåt.... Für hudraulenbremseoken... typ... För DOT4...

Funderar på att köra hem till götet nu, frågan är om det är en bra idé ändå? Körde max 400 meter nu. Skivan blev svinvarm (bara den ena), det regnar ute... Finns väl risk att dom kan slå sig??? Jag känner ju föga för att köpa nya skivor...

Nåväl, vad ska jag göra tro?

/trött, arg och förbannad hållundan

Gick med
27 Jan 2004
Hoj
R1 148 B-HKR
hållundan skrev:
Det var en tanke jag hade också!

Har nu beställt stålomspunnet från KRK, men det tar ju sin lilla tid...

Bromsen ligger an mer än vad som är "normalt" det är trögt att skjuta hojen framåt å tillbaka, den nyper lite väl mycket, mest höger bromsok, bakifrån sett.

Det där ok-fettet jag hade, var nån düschk tub som var blå, där det stod bremsefette, eller nåt.... Für hudraulenbremseoken... typ... För DOT4...

Funderar på att köra hem till götet nu, frågan är om det är en bra idé ändå? Körde max 400 meter nu. Skivan blev svinvarm (bara den ena), det regnar ute... Finns väl risk att dom kan slå sig??? Jag känner ju föga för att köpa nya skivor...

Nåväl, vad ska jag göra tro?

/trött, arg och förbannad hållundan
broms fettet får man inte ha på packningarna (oringarna i oket) dom sväller nämligen av de och då går de trökt!!!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept