Generation X, MTV-generationen, 80-talist?

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Ja vad är vi som är födda på 80-talet egentligen? (1982 själv om nu nån undrar..)

Först har jag något minne av att vi var Generation X, förlorade och allt sånt.
Sedan blev vi väl MTV-generationen i samband med att den kanalen lanseraders och alla påverkades av den.

Nu senast hörde jag att vi ska vara Generation I (som i iPod) eftersom vi tydligen anammar alla tekniska nyheter.. Personligen tycker jag detta stämmer lika bra för de födda på 90-talet.

Finns det någon som har en bra förklaring till detta eller är vi samma skit med olika namn? :confused:

zoddri skrev:
2575032 Ja vad är vi som är födda på 80-talet egentligen? (1982 själv om nu nån undrar..)

Sedan blev vi väl MTV-generationen i samband med att den kanalen lanseraders och alla påverkades av den.

Nu senast hörde jag att vi ska vara Generation I (som i iPod) eftersom vi tydligen anammar alla tekniska nyheter.. Personligen tycker jag detta stämmer lika bra för de födda på 90-talet.

Finns det någon som har en bra förklaring till detta eller är vi samma skit med olika namn? :confused:
För att alla nya generationer är förlorade enligt visa.. Som jag personligen tycker 90 talister är allmänt förlorade.. (Komiskt att jag är född 89 :rofl)

x är födda på 70talet

zoddri skrev:
2575032 Ja vad är vi som är födda på 80-talet egentligen? (1982 själv om nu nån undrar..)

The Clash were headed for a head on collision
Crash for complete control
The Pistols left behind a swindle and a scandal
That nobody wished to handle
Sham 69 were left in a shambles
Generation X was next

Detta sagt av Philip Lynott på skivan Solo in soho, låten var "Talk in 79' "
Lyssna gärna på låten...
Men annars är det snömos, för generation X har alltid funnits sedan 60-talet, det är bara olika grupper som står i fokus olika årtionden...

Läs:

Generation X is a term used to describe the profusion of people born following the peak of the post-Second World War baby boom, especially in Canada and the United States. While all sources agree the group includes at least some people born in the 1960s, the exact demographic boundaries vary depending on whether each source means people born just before the end of the boom, or just after, or just whoever happens to be twentysomething at the time.[1] The term is used in demography, the social sciences, and marketing, though it is most often used in popular culture. The generation's influence over pop culture began in the 1980s and may have peaked in the 1990s.

Although the term Generation X appears back as far as the early 1960s, it was popularized by Douglas Coupland's 1991 novel Generation X: Tales for an Accelerated Culture, in which Coupland described the angst of those born between roughly 1960 and 1965, who, originally and incorrectly labeled as part of the baby boom generation, felt no connection to its cultural icons. In Coupland's usage, the X of Generation X referred to the namelessness of a generation that was coming into an awareness of its existence as a separate group but feeling dwarfed and overshadowed by the Boomer generation of which it was ostensibly a part. Afterwards the term stretched to include more people, being appropriated by the generation following the Baby Boomers and being used by marketers throughout the 1990s to denote potential buyers who were in their twenties at some time during the decade.

Generation X has also been described as a generation consisting of those people whose teen years were touched by the 1980s, although this excludes the oldest and youngest X'ers covered by the other definitions. Cameron Crowe, film director, posed as a high school student in 1980 to conduct research on a new generation in high school that was the first generation to study the Vietnam War as nothing more than a history lesson[citation needed]. This new generation did not worry about the draft which had been repealed when they were in elementary school. They also listened to a new kind of music, new wave, and propelled a new generation of rock stars onto the charts as early as the late 1970s- The Pretenders, The Cars, Blondie, and Devo[citation needed]. Cameron Crowe titled his book, released in 1981, Fast Times at Ridgemont High, followed by a hit film of the same name in 1982[citation needed]. Those in high school at the beginning of the 1980s were the first Gen Xers, described so well by Cameron Crowe, and the Fast Times film remains the ultimate Generation X reference film almost a quarter-century later[citation needed]. Unfortunately, these first Gen Xers also had another first - they were the first to attend college during the beginning of the HIV/AIDs epidemic. HIV started making headlines in 1983 reminding Generation X that the "free love" enjoyed by college-age Baby Boomers was a thing of the past.

Another common description of Generation X involves a period of transition (1945–1990) from the end of World War II and the decline of colonial imperialism to the fall of the Berlin Wall and the end of the Cold War. The transition between colonialism and globalization is thought to separate the Baby Boomers from the Baby Busters, a sub-generation of Generation X made up of the earliest born members.

In California after the passage of Proposition 13 limiting property taxes in 1978, Generation X began adulthood in an era of budget cutbacks and rising fees for all public services from universities to state parks[citation needed]. However, this was a national trend in the 1980s and 1990s and not limited to just California. Hostility between Baby Boomers and Generation X increased in the 1980s and 1990s as Gen Xers accused Baby Boomers of hypocrisy and a "greed is good" mentality and Baby Boomers accused Gen Xers of being slackers

zoddri skrev:

Tycker mest undgdommar är rastlösa, ständigt sökande tröst i död materia, likt babyn söker tröst vid nappen., ni vet inte HUR fort ni skall kunna handla den senaste prylen. Detta blir värre o värre för varje årtionde, och teknikbranschen gnuggar händerna och släpper ut lite pö om pö, så det väcker habegär och "måste-ha-NUUUUU!!!!" reaktionen är där, men är väl mest för en annan blir ädlre man tycker så :rolleyes:

Man var nog lika dan själv när man var yngre och växte upp på 70-talet, men då var det mer banala saker, som att köpa det där tennisracket, el fiskespöt, köpa en drake, el freesbee. eller freestylen med bandare!! Eller el gå på den där biofilmen, för vi hade inte mobiltelefoner, ipods, inte ens pc fanns då, men en vic 64 kunde man köpa för 6000 kr:tummenupp.

Last edited:
Framtidens köttberg förmodar jag.
Finns för jäkla många 80-talare ute på marknaden.

Angående Generation X så hade jag också uppfattningen att det var de födda innan 80-talet, d.v.s. de som var kring tonåringar på 80-talet.

Annars så ja, vi är en jobbig årgång. Fy fan för oss.

sporTlovEr skrev:
2575191 Tycker mest undgdommar är rastlösa, ständigt sökande tröst i död materia, likt babyn söker tröst vid nappen., ni vet inte HUR fort ni skall kunna handla den senaste prylen. Detta blir värre o värre för varje årtionde, och teknikbranschen gnuggar händerna och släpper ut lite pö om pö, så det väcker habegär och "måste-ha-NUUUUU!!!!" reaktionen är där, men är väl mest för en annan blir ädlre man tycker så :rolleyes:

Man var nog lika dan själv när man var yngre och växte upp på 70-talet, men då var det mer banala saker, som att köpa det där tennisracket, el fiskespöt, köpa en drake, el freesbee. eller freestylen med bandare!! Eller el gå på den där biofilmen, för vi hade inte mobiltelefoner, ipods, inte ens pc fanns då, men en vic 64 kunde man köpa för 6000 kr:tummenupp.

Något av det bästa du skrivit broder!

80-talisterna vill att allt ska gå fort och smärtfritt utan minsta motstånd.

De är vana att bli matade med aktiviteter från det att de gått i dagis. Om något tar längre tid än vad de räknat med så ger de upp och gör något annat istället.

Dessutom är de ganska vana att det är en nästintill obefintlig diciplin i skolan. En skola där inte lärarna får säga till om någonting och eleverna kan komma undan med nästan vilket beteende som helst.

Och vad kan vi då skylla dessa rastlösa och initiativbefriade 80-talister på? Jo, tv-spel och roliga dagisfröknar som hittar på en massa aktiviteter. Bland annat. Det som är fel med tv-spelen är att de ger en snabb belöning (när man klarar en värld eller liknande så känner man sig lite glad) som man kan få efter att i bara ett par minuter ha suttit relativt passiv framför det. Dagisfröknarna å sin sida har matat de unga med aktiviteter så att de inte har behövt engagera sig själva i vad de ska hitta på (nu ska vi göra flörtkuletomtar!).

Det allt detta får som effekt är att när 80-talisterna ska ut på arbetsmarknaden så är det nästan som att de tror att ett jobb ska komma och hoppa upp i knäet på dem (nämen vaddå, är jag inte bäst? det är ju vad jag alltid fått höra i skolan...). Och när det inte gör det så glider de in i ett moln av arbetslöshetsåtgärder. Men det finns en annan sida av myntet också, och det är de som bara klampar in på en arbetsplats och säger "här är jag, jag är bäst, anställ mig" och så blir de anställda.

Jag kan inte på samma sätt se 80-talisterna utkämpa lika blodiga strider på en fotbollsplan under en match i korpen som 60- och 70-talisterna gör i dagsläget. Varför vara ute på en lerig fotbollsplan i ösregnet och kanske göra ett mål på en hel säsong när man kan sitta framför sitt Xbox och göra tio mål på en kväll? Dessutom har nog de flesta lagt fotbollsskorna på hyllan redan i gymnasieåldern då de insåg att de aldrig kommer att bli några världsstjärnor med miljonkontrakt.

Jag förutspår att 90-talisterna kommer att bli som 80-talisterna, fast ett par resor värre åt alla håll...

Material happiness is the shit..! :yoparty

Personligen känner jag att jag haft en rätt bra uppväxt - trots att jag är 80-talist - men ibland kommer ju köpdjävulen och säger till och ibland kan man inte motstå. Så skaffar man sig nåt som är lite billigare än "det värsta" och man är skitmissnöjd ett tag för att man inte la den där tusenlappen extra. Det går ett tag och man inser att den där tusenlappen extra gjorde susen på matkontot eller till att köpa nåt fint till tjejen och därmed är man nöjd med prylen i fråga ändå... ;)

Joo. Visst är vi prylfixerade och har blivit serverade på silverfat. Det är för jävligt. Det borde vara lag på att alla ungdomar gör lumpen så de får lära sig lite vett och lite om sig själva - det gjorde jag och det var förjävla bra.

Esquire skrev:

Spot on! Det var ruskigt pricksäkert. Kunde inte sagt det bättre själv fast jag är 86a. Vad jag dock vill belysa är att det är skitsvårt att få jobb även om man inte väntar sig att få ett direkt och anstränger sig som ett svin. Jag har sökt sen augusti och inte en jävla suck har jag fått. Inte fått ett enda samtal, inte ens fått komma på intervju. Har dock fått hela två svar där det stod "Tack för din ansökan, men platsen är tillsatt". Folk vill inte anställa ungdomar. De av oss som är anställda har med stor sannolikhet fått sitt jobb via kontakter. Och för oss som inte har kontakter? Tja.. Vi får sitta på arslet framför datorn och telefonen, söka fler jobb och dränera sparkontot. Bidrag får man inte för att man inte är 100% pank och a-kassa får man inte eftersom man inte fått nåt jobb som annat än sommarersättare.
Undantaget är bygg- och elprogrammet i gymnasiet. De flesta får jobb direkt efter studenten.

Last edited:
Esquire skrev:
2576142 80-talisterna vill att allt ska gå fort och smärtfritt utan minsta motstånd.

De är vana att bli matade med aktiviteter från det att de gått i dagis. Om något tar längre tid än vad de räknat med så ger de upp och gör något annat istället.

Dessutom är de ganska vana att det är en nästintill obefintlig diciplin i skolan. En skola där inte lärarna får säga till om någonting och eleverna kan komma undan med nästan vilket beteende som helst.

Och vad kan vi då skylla dessa rastlösa och initiativbefriade 80-talister på? Jo, tv-spel och roliga dagisfröknar som hittar på en massa aktiviteter. Bland annat. Det som är fel med tv-spelen är att de ger en snabb belöning (när man klarar en värld eller liknande så känner man sig lite glad) som man kan få efter att i bara ett par minuter ha suttit relativt passiv framför det. Dagisfröknarna å sin sida har matat de unga med aktiviteter så att de inte har behövt engagera sig själva i vad de ska hitta på (nu ska vi göra flörtkuletomtar!).

Det allt detta får som effekt är att när 80-talisterna ska ut på arbetsmarknaden så är det nästan som att de tror att ett jobb ska komma och hoppa upp i knäet på dem (nämen vaddå, är jag inte bäst? det är ju vad jag alltid fått höra i skolan...). Och när det inte gör det så glider de in i ett moln av arbetslöshetsåtgärder. Men det finns en annan sida av myntet också, och det är de som bara klampar in på en arbetsplats och säger "här är jag, jag är bäst, anställ mig" och så blir de anställda.

Jag kan inte på samma sätt se 80-talisterna utkämpa lika blodiga strider på en fotbollsplan under en match i korpen som 60- och 70-talisterna gör i dagsläget. Varför vara ute på en lerig fotbollsplan i ösregnet och kanske göra ett mål på en hel säsong när man kan sitta framför sitt Xbox och göra tio mål på en kväll? Dessutom har nog de flesta lagt fotbollsskorna på hyllan redan i gymnasieåldern då de insåg att de aldrig kommer att bli några världsstjärnor med miljonkontrakt.

Jag förutspår att 90-talisterna kommer att bli som 80-talisterna, fast ett par resor värre åt alla håll...

Hmm... är inte du arbetslös och 80-talist?

Jag känner inte igen mig i beskrivningen, inte heller mitt umgänge där majoriteten består av just 80-talister. De flesta har jobb, kan ju i och för sig bero på att vi går under benämningen "knegare". Alltså lastbilschaufförer, snickare, elektriker, mekaniker, svetsare o.s.v

Men jag har varit servitör, kock, bartender, inköpsansvarig på en bilfirma, försäljare, trafikledare och nu tradarchaffis... har alltså jobbat mot lön sen jag var 15.
Tror det helt beror på hur man är som människa inte vilken generation man tillhör.

Last edited:
Esquire skrev:
2576142 80-talisterna vill att allt ska gå fort och smärtfritt utan minsta motstånd.

Varför vara ute på en lerig fotbollsplan i ösregnet och kanske göra ett mål på en hel säsong när man kan sitta framför sitt Xbox och göra tio mål på en kväll?

Exakt! Genaration Y requires instant gratification. :fakta

I ärlighatens namn får jag även tillägga att det stämmer ganska bra på mig själv också. Frågan "What´s in it for me?" dyker ofta upp när man ska ta ett beslut. Om det inte finns en tydlig belöning i andra änden så känns det ofta ganska tungt att dra igång ett långvarigt projekt.

Dock har jag inte ägt ett tv-spel sedan C64:an blev omodern...

Esquire skrev:
2576142
Men det finns en annan sida av myntet också, och det är de som bara klampar in på en arbetsplats och säger "här är jag, jag är bäst, anställ mig" och så blir de anställda.

Funkar för mig... :D

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back