Gigantiskt ventilspel, R1

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har tyckt att hojen (R1 -05) har tickat en del från ventilerna och beslöt mig för att riva och mäta idag. alla spel var inom gränsvärdena förutom en insugsventil som låg på 0,50:näsblod det skall vara mellan 0,11-0,20 (!).

hur gör jag? går det att shimsa om till korrekt värde? måste ventilen bytas, eller måste jag riva ner och inspektera ventilen?

har hört att ventilen kan bli svampformad och trubbig i änden och att det har hänt på mer än en R1 utav den här årsmodellen.

att shimsa om är nog inga problem, men att byta ventiler är nog att ta sig vatten över huvudet i mitt fall..
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Just insugsventiler borde inte koksa i sätesringen, så det är nog ingen fara så länge som du inte har ventilkrokckat så att den inte vill landa riktigt. Kolla för säkerhets skull om du har samma kompression i den cylindern som i de andra ifall du är orolig.

Jag tror på att shimsa om och köra vidare, givet att du inte har gjort något skumt med motorn.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jämför skaftet/toppen med en annan ventil så inte härdningen har släppt eller är avnött så den är kortare än de andra. Oftast svårt utan att plocka ur ventilerna men det kanske går att se ändå på den motorn.

Går säkerligen att bara shimsa om man nöjer sig med det men då skulle jag som minst rekomendera att kolla i tätare intervaller så man ser om den fortsätter att öka i avstånd. (En motor av denna design brukar oftare få mindre spel om de körs som de bör :) )
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du kan ju även kolla så inte nocken är sliten.
När det ändå är isär.

Henrik
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har en enkild ventil längt sig så mycket medan övriga står rätt så hade jag definitivt rivit av toppen och kollat säte samt bytt ventilen.

Materialfel i en ventil brukar kosta ny motor....
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har ringt runt idag till olika yamahaverkstäder och fått olika bud. en sa att ventilbyte är ett måste och en annan sa att det räcker med att shimsa om.

det blir nog till att plocka isär, inspektera och se vad som gett sig..

skall leta rätt på en verkstadshandbok till en början. Vad är det man skall kolla noggrannare på, samt se upp med för en "first timer"?


Materialfel i en ventil brukar kosta ny motor....
ursäkta att jag är oerfaren, men vad kan hända om man bara shimsar och det värsta som kan hända händer?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det e väll inte så farligt om spelet är större än rekomenderat. Värre är det ju om spelet är för litet eller inget alls?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ursäkta att jag är oerfaren, men vad kan hända om man bara shimsar och det värsta som kan hända händer?
Ventiltallriken kliver av, antagligen inte när du står vid ett rödljus utan när du är precis före varvstoppet. Sen tar den hand om kolv och topp. Trasas kolven sönder lagom så tar den cylinderfodret också, kanske tom tittar vevstaken ut genom blocket mm.
+: Du ser hur din motor ser ut inuti, utan att behöva öppna den, du lär dig byta motor.
-: Dyrt, du måste byta motor.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det e väll inte så farligt om spelet är större än rekomenderat. Värre är det ju om spelet är för litet eller inget alls?

Som sagt så brukar ventilerna och sätena slitas och då blir spelet mindre, därför är det oroväckande att en ventil har ökat så pass mycket.

Men som sagt, kolla slitaget på kamloben innan du river allt. Det finns folk som bara shimsar om och säljer hojen...:rolleyes:
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
sitter och tittar på sprängskisser (se bifogat nr 1&2).
För shimsen (nr 14) så finns det olika storlekar, mellan 1,20 till 2,40. är detta i millimeter? i så fall borde ju inte ett spel på 0,50 vara omöjligt att justera bort. vill helst slippa att lyfta toppen då det innebär att jag får lyfta ur motorn.
om jag lossar kamaxeln och plockar bort lyftaren, räcker det för att se efter skador?

hur gör man för att lossa kamaxeln? räcker det med att lossa kamkedjespännaren och "hänga" av kedjan?
 

Bifogat

  • ventiler1.jpg
    ventiler1.jpg
    84.9 KB · Visningar: 245
  • ventiler2.jpg
    ventiler2.jpg
    57.2 KB · Visningar: 170
  • kamaxel1.jpg
    kamaxel1.jpg
    49.3 KB · Visningar: 158

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
tyvärr ej servad 1 gång per år, bara vid de rätta miltalen.

så om man inte kör 1000 mil per säsong & då servar 1 ggn per år, så gäller inte garantin ? det var det dummaste jag hört


jag har hört att just ventilras på 05:eek:rna är ingen nyhet, så stå på dig & se till & få det på garantin
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
så om man inte kör 1000 mil per säsong & då servar 1 ggn per år, så gäller inte garantin ? det var det dummaste jag hört

typ så dom sa. för att garantin skall gälla så skall service vara utförd 1 gång per år eller efter 1000 mils intervall. hojen är servad på 100 mila, 1000 mila och 2000 mila service. tyvärr så servade inte förra ägaren den sista servicen på Yamaha.

citerat från deras hemsida: "underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad"

att få det på garanti kan jag nog glömma. dessutom ser jag det som ett kul vinterprojekt.
 

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Gå till Yamaha du har garanti på detta till 2010 dom bytte alla insugningsventiler på min.

Jag sa ju till dig på Kinnekulle att den lät.....

Gå till Yamaha du har garanti på detta till 2010 dom bytte alla insugningsventiler på min.

Jag sa ju till dig på Kinnekulle att den lät.....

Den ska klara din sträcka utan att kolla ventilspel enligt service manualen så dom hade ändå inte kollat på YAMAHA VERKSTADEN

Gå till Yamaha du har garanti på detta till 2010 dom bytte alla insugningsventiler på min.

Jag sa ju till dig på Kinnekulle att den lät.....



Den ska klara din sträcka utan att kolla ventilspel enligt service manualen så dom hade ändå inte kollat på YAMAHA VERKSTADEN[/QUOTE
Om det var som på min så hade det ätit av material på själva ventilen under shimset och äter det vidare på detta material för att ventilen inte är härdad på rätt sätt eller har fel i legeringen då kommer den så småningom om du har otur att trilla rätt ner i motorn för då försvinner materialet så att clipset som håller ventilen på plats inte har någon klack att hålla mot. Detta sa dem till mig.... så därför bytte man.
Ring yamaha sverige prata med Jörgen eller prata med Yamahacenter i GBG Marcus där vet om detta och borde hört det på din motor vilket han inte gjorde vad jag förstår.
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Gå till Yamaha du har garanti på detta till 2010 dom bytte alla insugningsventiler på min.

Jag sa ju till dig på Kinnekulle att den lät.....

jo, det var du som fick mig att bli orolig och kolla detta:rolleyes:


Den ska klara din sträcka utan att kolla ventilspel enligt service manualen så dom hade ändå inte kollat på YAMAHA VERKSTADEN

sant, felet har inget med underhåll och skötsel som du säger.


jag skall ta och höra mig för i veckan, återkommer med info!

Ring yamaha sverige prata med Jörgen eller prata med Yamahacenter i GBG Marcus där vet om detta och borde hört det på din motor vilket han inte gjorde vad jag förstår.

jag var där och visade upp det och där sa dom att dom måste öppna motorn och kontrollera. och när han kollade på serviceboken så sa han att det inte var garanti då servicearna inte var utförda som dom skulle "yamaha är stenhårda med detta". det var verkstadschefen på yamaha GBG som sa det, kommer ej ihåg hans namn.
2000-3000 skulle det kosta, så jag drog hem igen och plocka bort ventilkåpan och mätte. därefter ringde jag igen och då sa han att det skulle kosta ca 12000.- att byta en ventil (motorn måste ur hojen).

som sagt, jag skall gräva lite mer i detta innan jag ger upp på att få det som garanti.
 
Last edited:

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion

Bifogat

  • DSC08323.jpg
    DSC08323.jpg
    162.7 KB · Visningar: 347
  • DSC08324.JPG
    DSC08324.JPG
    163.3 KB · Visningar: 342
  • DSC08325.jpg
    DSC08325.jpg
    161.5 KB · Visningar: 332

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har du tur kan du ju har slitage på ventilkoppen. Nu har jag en helt annan motor men på min var materialfel i ventilkoppen vilket gjort att den slitits ned, då fick jag ju också jätte glapp. Shimsa är ju inte lösningen när den dragit iväg så mycket:näsblod
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top