Gilera Runner 180 2T Problem

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Tjena!

Har en runner som går fruktansvärt dåligt på ojämt underlag. Den blöddrar och tappar helt kraft när man kör på t.ex kullersten, men det allra värsta är att den uppför sig på samma sätt när man rycker upp den på bakhjulet.

Min första tanke var att det var den elektiska choken som strulade, men jag har testat två andra förgasare varav en med manuell choke och den uppför sig fortfarande på samma sätt, därför tror jag man kan utesluta förgasarproblem. Den går precis som den ska på plant underlag.

Tacksam för hjälp.

Last edited:

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Hade oxå en runner 180 förut en mkt latjo liten pryl .

Vet att den vacuumstyrda sopa kranen inte ska vara så bra & bör bytas till manuel om man trimmar dessa .

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
Hade oxå en runner 180 förut en mkt latjo liten pryl .

Vet att den vacuumstyrda sopa kranen inte ska vara så bra & bör bytas till manuel om man trimmar dessa .

Vet du hur problemen ter sig med kranen? (Den är original förutom 25mm förgasare, men hade samma problem med originalförgasare)

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
Sitter tändhatten fast?

Det gör den, har dock inte testat att byta till ett annat tändstift. Jag vet inte om det har med tändningen att göra, eftersom den fortfarande går, men inte orkar varva. Det är ungefär som om den fick allt för fet blandning (typ chokad) så fort man kör över gupp eller som sagt kullersten... Märkligt som tusan.

Tack för hjälpen så länge, och hoppas att någon har koll på detta eftersom jag misstänker att det kan bli svårt att felsöka...

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Efter som du har provat med en annan förgasare med manuell choke och problemet kvarstår.

Prova att köra utan luftfilter.
Om något täpper igen inkommande luften?

Ett klassiskt fel många gör är att sätta trottel nålen fel så den sitter löst och inte hålls fast och nedtryckt av fjädern.
Då kan nålen hoppa upp och ner hur som helst och ev ge detta fenomen.

Bifogat

• trottel.jpg
    trottel.jpg
    123.6 KB · Visningar: 168
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Skulle lägga mina pengar på att flottörnivån står lite konstigt om den är så känslig på lite stök, kan också vara att vakuumkranen har gått sönder. På båda mina 180 scootrar gick vakuumkranen sönder så det rann soppa ner i vakuumslangen istället..

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Flottören funderade också på det.

borde vara så att vid körning på kullersten så vibrerar förgasaren så jävligt att flottören inte tätar i sitt säte. och flödar över och hojen surar ner sig.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras