Gitarrförstärkare för hemmabruk

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena.

Undrar om någon kan tipsa om en bra, lite mindre, modell av gitarrstärkare att ha hemma? Hade tidigare en Marshall 8240, men med tanke på att jag bor i lägenhet så kändes den onödigt stor.

Behöver alltså inte vara något som spelar högt alls, det är viktigare att ljudet är bra. Tanken är inte att jag ska rocka sönder fönstren, men jag tycker att det är lite synd att jag inte använder elgitarren mer än jag gör.

Har även en V-Amp Pro som legat i en låda i förrådet de senaste åren, så det kanske rent utav skulle räcka att koppla upp ett par schyssta högtalare till den? Vad ska man ha för variant till det i så fall?

Börjar bli dags att komma igång med gitarrspelandet igen.

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Nope. Det är en Fender Mustang du ska ha. Hade deras minsta Mustang 1, och den öste på väldigt bra tillsammans med min Gretsch Electromatic. Finns 1.2.3 tror jag. Och Fender är kvalitet. Finns inbyggda ljud som Delay, tremolo, flanger osv. Väldigt prisvärd också. Inget Line 6 o sånt trams haha. Peavy är ju 40 tal hha:7peta

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
En sån där Peavey 5150 ska visst va bra :yoparty

Känns kanske inte helt i linje med vad jag är ute efter.

Nope. Det är en Fender Mustang du ska ha. Hade deras minsta Mustang 1, och den öste på väldigt bra tillsammans med min Gretsch Electromatic. Finns 1.2.3 tror jag. Och Fender är kvalitet. Finns inbyggda ljud som Delay, tremolo, flanger osv. Väldigt prisvärd också. Inget Line 6 o sånt trams haha. Peavy är ju 40 tal hha:7peta

Ska kika närmare på den, verkar ju vara rätt vettigt pris på dem också.
Har aldrig riktigt gillat Fender av någon anledning dock, men jag har ingen riktig förklaring till varför. :va

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Spela tidigare på en Marshall Lead 100, och det går inte att jämföra. Marshall is the shit asså. Men Fender funkar bra det också vill jag lova. Bara att prova, Tror inte du blir besviken:tummenupp

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250 GS -22, BMW R1100 RT -96, KTM 690 Enduro -23
Det beror ju på vad du spelar för slags musik osv...
Jag kan tipsa om att titta närmre på en Eleven Rack.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Det beror ju på vad du spelar för slags musik osv...
Jag kan tipsa om att titta närmre på en Eleven Rack.

Jag lirar allt från Sabbath till Allan Edwall skulle man kunna säga. Har både stål- och nylonsträngade akustiska gitarrer som de senaste åren använts betydligt mer än elgitarren. Detta mycket pga av att jag tyckte att stärkaren jag hade senast krävde lite för mycket volym för att låta "rätt".

Så för att förtydliga så vill jag ha en stärkare som låter bra både vid rent ljud och vid distat, även vid ljudvolymer motsvarande en akustisk gitarr. Jag är alltså absolut inte intresserad av något som gör mig osams med grannarna.

Ska kika vidare på alla tips jag fått hittills, men om någon har fler tips så tas dessa gärna emot.

Edit:
Den där Orange-lådan skulle passa som en smäck i mitt blivande gitarrum. Hela inredningen är tänkt att gå på 70-talstema.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...