Gixxer 11ooW vårstädning

Dr.Bike

Guest
Gammelgixxer med bronkit opereras.
 

Bifogat

  • GSX1100R W1.jpg
    GSX1100R W1.jpg
    128.6 KB · Visningar: 113
  • Insug förbränningsrum klara.jpg
    Insug förbränningsrum klara.jpg
    123.4 KB · Visningar: 100
  • Insug färdigportat men ej färdig finish.jpg
    Insug färdigportat men ej färdig finish.jpg
    113.1 KB · Visningar: 141
  • gSX1100R W3.jpg
    gSX1100R W3.jpg
    128.6 KB · Visningar: 132
  • GSX1100R W2.jpg
    GSX1100R W2.jpg
    128.3 KB · Visningar: 114

Dr.Bike

Guest
Lite fler bilder på "ongoing work"
Denna dag var det grillkolens tur...jag menar ventilerna!
Satan så de såg ut! Digert jobb, men de blir as good as new.
Nån som tror att den högra ventilen flödar bra? Räck upp en hand.
 

Bifogat

  • Ventiler.jpg
    Ventiler.jpg
    130.1 KB · Visningar: 142
  • Arbetsplatsen.jpg
    Arbetsplatsen.jpg
    125.1 KB · Visningar: 127

Dr.Bike

Guest

Tackar! Fler bilder kommer över det färdiga resultatet.
Här en bild på saker man INTE vill se :död :skrämd
Jag tänkte: jag blåser rent lite och kollar att iaf inga oljekanaler i denna topp är blockerade...
Nedan ses hur mycket packnings-silikon jag fick ur 2 av 4 kanaler...
Borde faan vara FÖRBJUDET att använda sånt!
Detta är klar infarkt och kunde lett till skurna kammar.
 

Bifogat

  • Silikongucka i oljekanalerna.jpg
    Silikongucka i oljekanalerna.jpg
    124.6 KB · Visningar: 131

Dr.Bike

Guest
Det färdiga resultatet:
 

Bifogat

  • Det färdiga resultatet 3.jpg
    Det färdiga resultatet 3.jpg
    127.8 KB · Visningar: 94
  • Det färdiga resultatet 2.jpg
    Det färdiga resultatet 2.jpg
    126.2 KB · Visningar: 89
  • Det färdiga resultatet 1.jpg
    Det färdiga resultatet 1.jpg
    125.3 KB · Visningar: 109

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Tackar! Fler bilder kommer över det färdiga resultatet.
Här en bild på saker man INTE vill se :död :skrämd
Jag tänkte: jag blåser rent lite och kollar att iaf inga oljekanaler i denna topp är blockerade...
Nedan ses hur mycket packnings-silikon jag fick ur 2 av 4 kanaler...
Borde faan vara FÖRBJUDET att använda sånt!
Detta är klar infarkt och kunde lett till skurna kammar.

Hua det där såg ju inte bra ut. Är det packningssilikon som suttit mellan topp och block eller är det andra ställen tror du?
Finns det några ställen man verkligen inte bör använda det och några där det funkar?
 

Dr.Bike

Guest
Hua det där såg ju inte bra ut. Är det packningssilikon som suttit mellan topp och block eller är det andra ställen tror du?
Finns det några ställen man verkligen inte bör använda det och några där det funkar?

Jaa du... Det var så mycket, så det ser dessvärre ut som det kommit dit av någon anledning. *beats me why* För hade det varit flingor som trillat in i motorn hade de fastnat i oljefiltret med största sannolikhet.
Och dessutom hade de varit just - flingor.
Här var det helgjutna proppar :död
Som om silikonet kommit dit i flytande form och packats.
Märkligt.

Ja du frågar om man kan använda sånt där?

Tjaa jo, det kan man väl, men inte som folk gör mest: En tjock sträng som om de klämde ut en sträng kaviar eller tandkräm.

Man tar lite på fingret och stryker så tunnt på den ytan där det ska appliceras så att man mer eller mindre bara missfärgar ytan.
Tänk på att om ytorna är släta och ser ut som de ska, så blir ju avståndet mellan dem närmast noll. Så det går verkligen inte åt mer än några molekyler med goja emellan dem.
Resten trycks ju obönhörligen ut nånstans...
Hälften på utsidan och resten - ja just det: in i motorn.
Själv använder jag sån där gucka en gång var fjärde skottår ungefär.
Inget slår en riktig packning, å såna gör man ju själv om det skulle saknas.
Men ibland måste man "förstärka" en gammal eller dålig packning.
Jag använder f.ö ALDRIG silikon. Äger inte ens en tub.
Grön Hermetite som jag har kan man dessutom späda med T-sprit och sedan målar jag på ett tunnt men täckande lager på ytan som ska behandlas, låter det torka och sedan monterar.
Inget spill inga överskottsrester.
 
Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jaa du... Det var så mycket, så det ser dessvärre ut som det kommit dit av någon anledning. *beats me why* För hade det varit flingor som trillat in i motorn hade de fastnat i oljefiltret med största sannolikhet.
Och dessutom hade de varit just - flingor.
Här var det helgjutna proppar :död
Som om silikonet kommit dit i flytande form och packats.
Märkligt.

Ja du frågar om man kan använda sånt där?

Tjaa jo, det kan man väl, men inte som folk gör mest: En tjock sträng som om de klämde ut en sträng kaviar eller tandkräm.

Man tar lite på fingret och stryker så tunnt på den ytan där det ska appliceras så att man mer eller mindre bara missfärgar ytan.
Tänk på att om ytorna är släta och ser ut som de ska, så blir ju avståndet mellan dem närmast noll. Så det går verkligen inte åt mer än några molekyler med goja emellan dem.
Resten trycks ju obönhörligen ut nånstans...
Hälften på utsidan och resten - ja just det: in i motorn.
Själv använder jag sån där gucka en gång var fjärde skottår ungefär.
Inget slår en riktig packning, å såna gör man ju själv om det skulle saknas.
Men ibland måste man "förstärka" en gammal eller dålig packning.
Jag använder f.ö ALDRIG silikon. Äger inte ens en tub.
Grön Hermetite som jag har kan man dessutom späda med T-sprit och sedan målar jag på ett tunnt men täckande lager på ytan som ska behandlas, låter det torka och sedan monterar.
Inget spill inga överskottsrester.

Tack för tipsen, då håller jag mig till riktiga packningar så mycket som möjligt. Kul att få lite tips av någon som är erkänt duktigt så man slipper bedömma vettigheten i det. :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Tack för tipsen, då håller jag mig till riktiga packningar så mycket som möjligt. Kul att få lite tips av någon som är erkänt duktigt så man slipper bedömma vettigheten i det. :tummenupp

Oj oj! :rodnar

Man suger åt sig och tackar!

Nu ikväll blev de sista ventilsätena frästa, samt alla ventiler inslipade.
Tätt som ett grodarsle nu kan jag säga! :)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Det är ju så vackert att man NÄSTAN blir sugen att ploppa av toppen på GSX:en.
Till vintern kanske...
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Oj oj! :rodnar

Man suger åt sig och tackar!

Nu ikväll blev de sista ventilsätena frästa, samt alla ventiler inslipade.
Tätt som ett grodarsle nu kan jag säga! :)

Ey. Ta åt dig av allt :tummenupp :)

Det kanske blir ett vinterprojekt för min del och då skulle jag gärna vilja blanda in dig när det gäller andningen. Men det får vi prata om lite senare :)

Håller på att riva Gammelsukkan just nu och vill inte ha för mkt på gång.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top