Gixxer 600 vs 750

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Tjena

Möjligheterna att provköra nya gixxers i Göteborg är ju något begränsade, så jag får förlita mig på er som redan äger en.

Vad är skillnaden mellan 600:eek:rna och 750:eek:rna sett till körkomfort vid stadskörning? Vilken av dem är mest utpräglad banracer? Man vill ju inte ha en hoj som bara går att köra på bana, utan den ska ju även klara några mil i stadstrafik och sen ut på motorvägen, utan att man sitter jätteobekvämt.

Tacksam för synpunkter

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Och hur skiljer de sig i övrigt? Är de lika breda, dvs sett framifrån? Samma däck?

Synd att den blå/vita 750:n har en sån ful stripe över tanken. 600:an verkar vara befriad från det.

sandstream

Guest
bikestreet skrev:
2414673 Och hur skiljer de sig i övrigt? Är de lika breda, dvs sett framifrån? Samma däck?
När det gäller mått och vikt är de i princip identiska, det skiljer någon millimeter här och där.
Viktmässigt skiljer det 2 Kg, R600 väger 161 Kg och R750 163 Kg (R1000 väger 166 Kg och är bara millimetrar större).

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
750:n är väl bättre på alla sätt,samma mått,men aningen bättre på landsväg pga att man slipper växla lika mycket,plus att den är snabbare på bana,bättre på allt helt enkelt,men vill du vara värst ska du köpa min svarta nissan primera som har gps :tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hade valt 750n tack vare bättre vrid (inte som gsxr 1000 men ändå...).
I övrigt kommer du knappast att märka någon större skillnad, båda hojarna är gjorda för att köras aktivt. Har du inte testat bana så måste du bara göra det :yoparty

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Tack för alla svar. Hur är det med försäkringen? Är 750:n jättemycket dyrare att försäkra?

Och är det någon som vet var jag kan få tag på detaljerade uppgifter om de båda hojarna, typ framgaffelns längd, bakdäckens bredd osv. Vore kul att se om dom sakerna också är identiska.

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
Jag måste få låna tråden lite,, hur mycket vrid är det i en 750? jag är sugen på en att skaffa en sån till nästa år,, eller bör man gå på en 1000?

Skulle gärna prova en men det är inte så lätt att hitta en att provköra.

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Bilsport & mc verkar inte försäkra någon av dem. De står åtminstone inte med i listan när man ska räkna ut priset. Kan någon bekräfta detta?

Piteå: vridmoment och allt sånt står i pdf:en som Da Fris bifogade.

Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
bikestreet skrev:
2415124 Bilsport & mc verkar inte försäkra någon av dem. De står åtminstone inte med i listan när man ska räkna ut priset. Kan någon bekräfta detta?

Piteå: vridmoment och allt sånt står i pdf:en som Da Fris bifogade.

de försäkrar inga hojar fr.o.m. klass 7 och om de gör det så kommer det ändå (möjligen trafik då) bli för dyrt för dig. Leta vidare :)

sandstream

Guest
Piteå skrev:
2415097 Jag måste få låna tråden lite,, hur mycket vrid är det i en 750? jag är sugen på en att skaffa en sån till nästa år,, eller bör man gå på en 1000?
R750 = 86,3 Nm / 10.800 varv
R1000 = 121 Nm / 9000 varv

Eftersom de är i princip identiska när det gäller vikt och mått tycker jag valet är självklart :)

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Vilket är billigaste försäkringsbolaget när det gäller GSX-R 750 då? Försäkringstagaren är en 50-årig man bosatt i Lindome utanför Göteborg, som har haft a-körkort sedan 1974.

Är det förresten någon som har ett regnummer på en ny 750 som jag kan använda för att räkna ut försäkringskostnad? Tack.

Last edited:

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
...Om du nu funderar på att köpa en ny GSX-R 750....
Mitt tips är att du istället köper en GSX-R 1000.
Tusen kubikarna har mycket bättre andrahandsvärde samt
lättare att sälja och varför köpa precis ny...
Kolla tex följande.....
Claessons MC i Bromölla säljer följande...
Suzuki GSX-R 1000 (svart, 2006, 200 mil) för 114.900:-
Den tusen kubikaren är mycket bättre på alla områden jämfört med en 750...
Sedan vad gäller försäkringar...tänk på att undvika Trygghansa och IF
om du tänker köra bankörningar..eftersom dom har någon paragraf att allt
skydd gäller ej då...
Mitt förslag är att ta Folksam...då kan du antingen ta en special försäkring om du gått en Broms och kurvkurs genom SMC (www.motorcyklisterna.org).
Eller också kan du ta en vanlig basförsäkring och ställa på hojen när du använder den och sedan ställa av den när du inte använder hojen.....

REG NUMMER:
GSX R 1000 (2006)= XHN 057
GSX R 750 (2006)= Har för mig att Din MC (www.dinmc.se) i Sollentuna har en demohoj..ring och fråga om reg numret

Lycka till....

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
bikestreet skrev:
2415180 Vilket är billigaste försäkringsbolaget när det gäller GSX-R 750 då? Försäkringstagaren är en 50-årig man bosatt i Lindome utanför Göteborg, som har haft a-körkort sedan 1974.

Är det förresten någon som har ett regnummer på en ny 750 som jag kan använda för att räkna ut försäkringskostnad? Tack.
Nu e du helt fel ute...har du inte råd att pröjsa själv, så köp inte! Går du å byter prislappar i affären oxå?

sandstream

Guest
bikestreet skrev:
2415180 Vilket är billigaste försäkringsbolaget när det gäller GSX-R 750 då? Försäkringstagaren är en 50-årig man bosatt i Lindome utanför Göteborg, som har haft a-körkort sedan 1974.
Om det inte är du som är den 50-årige mannen och den som kommer att äga hojen och köra den så har du trampat på en öm tå här på SH.
Skenförsäkringar är det nakcskått på, direkct!

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
freding skrev:
2415254 Nu e du helt fel ute...har du inte råd att pröjsa själv, så köp inte! Går du å byter prislappar i affären oxå?

klart han inte byter prislappar, han ringer 50-åringen så han kommer och betalar åt honom

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Båda mina tidigare hojar har jag försäkrat på farsan. Inget konstigt med det. Inte ska väl jag behöva lida för att det finns fartdårar och idioter och krockar sina hojar...

Sen vet jag inte om man kan kalla det skenförsäkring. Hela hojen skrivs ju på honom. Det är som att det är hans hoj och jag lånar den. Vad är felet med det?

jian: tack för svaret.

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
bikestreet skrev:

:ajjabajja :corn :corn

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...