Gixxer 96, 97 eller 98???

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Sitter och funderar på vilken min nästa hoj ska bli. Att det ska bli en GSX-R är till 95% säkert.
Men vilken årsmodell är bäst? Att -98: an kom med insprutning vet jag. Men vilka mer förändringar gjordes på den.
Samma sak undrar jag på 96 kontra 97.

SRAD: en kom ju -96, det jag undrar är vilka modifikationer som gjordes från -96 till -97. Och från -97 till -98? (förutom insprutningen)

:hej
 

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
buse 1300R
Blev det inte högre kåpglas 98 för att man skulle kunna se mätarna och en styrdämpare fick den åxå.
 
Last edited:

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Jag har aldrig kört en -96:a men däremot ägt en -98, så jag säger bara vad jag tycker om den. Med tanke på effektuttag så är den förvånansvärt bottenstark. Jämfört med 600:eek:r jag hade haft innan så var skillnaden som dag och natt. Vad jag har läst så skall det vara en markant skillnad mellan 96:ans motor och 98:ans. I övrigt så stämmer väl skillnaderna med vad föregående talare har sagt. Om man vill ha en hoj som är otrolig på kurviga vägar så rekommenderas den starkt. Vill man kunna toura så är det ingen hit och inne i stan e den hopplös. Hojen tigger om inte annat om att få pinas, chassi och motor inbjuder till det :D
 

viklund

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sydney
Hoj
GSXR - såld
Jag tycker faktiskt det är lugnt att köra inne i stan med mig.
Inge jobbigt, och då är jag lång också(192)
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Att den tigger om det, kan jag inte förmeka! :fakta :D
Men, visst går den att köra i stan, t.om. med två på... dock är det såklart inte alls lika roligt som att köra den varsomhelst annanstädes, men d går... :squid

Är det inte så med Gixxern att 96-97 är samma hoj bara olika färger, 98-99 vet ja iaf e samma hoj, bara olika färger å samma sak 2000-2001 samma hoj i olika färger... så har jag iaf fått för mig :confused:

Kan inget säga om 96-97:an, men jag vet att många tycker att ändringarna som gjordes till -98:an är att föredra...
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Ja jag tyckte iaf den va jobbig inne i stan. Man behöver lite fartvind som håller uppe kroppen så slipper man hänga på armarna :)
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Gilgo skrev:
Ja jag tyckte iaf den va jobbig inne i stan. Man behöver lite fartvind som håller uppe kroppen så slipper man hänga på armarna :)

Dax å börja träna upp spagettin lite? :D

Nä, skämt åsido, nog är det bättre med lite fartvind som håller en oppe, men jag tycker ändå d går bra å köra i stan :fakta
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Har en polare som hade en -98 och han tyckte också att den var lite ryckig i stan.
Provkörde den en gång och tyckte inte alls att den var jobbig att köra, om man ser ur körställningssynpunkt. Speciellt om man jämför den ställning jag sitter på min -88.

Bottenvrid är nice, så det lutar mer och mer åt en -98.
Men kom gärna med fler åsikter!!
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Ekman skrev:
Blev det inte högre kåpglas 98 för att man skulle kunna se mätarna och en styrdämpare fick den åxå.


Så det sitter en styrdämpare på -98: an original??

Är det så är det ingen tvekan om vilken årsmodell jag kommer köpa!!

Nån som kan verifiera om det är så?
 

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
NULL
Waiden skrev:
Så det sitter en styrdämpare på -98: an original??

Är det så är det ingen tvekan om vilken årsmodell jag kommer köpa!!

Nån som kan verifiera om det är så?

Sån har jag och så är det.
Om man tycker det går ryckigt i stan så finns det en mod man kan göra som heter TRE-mod. Kolla på Gixxer.com om du vill veta vad det är.

Annars bör du kolla om orginal kamkedjesträckaren sitter i på 98-99:eek:rna (vet ej hur det är med 96-97) för det bör bytas innan den böjar krångla. Det skall vara ett garantijobb på 99 men ej på 98.
Kostar ca 800 att köpa en annars.
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
98 -99

Listan Kan göras lång men...
98-99
Insprut
Högre kåpglas
Styrdämpare
Roligare kamaxlar
Andra insugskanaler i toppen
Annat tändsystem
Annan kamkedjesträckare
+ en massa annat skit

Som redan har påpekats så är kamkedjesträckaren kass
den bör du kolla på innan du köper den.
Antingen så skall det sitta en manuell eller så ska det vara den som suzuki böt till... du känner igen den på...
från packningsytan till planet som skruvarna trycker emot på skall den mäta ca 10 mm. På den som är kass så är det måttet 15 mm.
Kedjesträckaren sitter med 2 skruv, på motorns högra sida vid startmotorn. Se bild
En sak till man bör kolla vid köpet är att en kabel i anslutning till EMC:en skall vara avklippt (Den boxen sitter under förarsadeln)
är den inte det så leverar hojen endast 98 hästar :(
( Tror attt kabeln är en svart/brun historia, kan kolla upp det om du vill )

Lycka till med köpet.
 

Bifogat

  • engine.jpg
    engine.jpg
    90.7 KB · Visningar: 687
Last edited:

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Nu blir jag riktigt intresserad......

Äger en GSXR750 ´98, har ingen aning om min kamkedjesträckare är bytt till den nya typen men ska kolla upp detta direkt!, thnx :tummenupp

Gällande TRE mod: är detta något som man bör ge sig på, vad vinner jag på det ? (lite svår att hitta på gixxer.com gällande 98 årsmodell)

Kablen som "plockar bort" strypningen, vilken färg samt var hittar jag denna ??, vilka risker innebär det att utföra denna modifiering.

Ser ingen anledning till att jag ska åka runt med en massa pollar sovandes :crash
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Det där med att man ska klippa kabeln i EMC:n vet jag att man ska göra. Och den ska ju vara svart eller brun, ska sitta längst ut i kabelraden.
Polaren som hade sin 98:a gjorde så på sin och det blev en markant skillnad, dessutom så hade han annat insug som var stort som ett Mcd-sugrör. Så det byttes ju också ut...
Hans var en importhoj, så det kan ju spela in en del.

Det där med kamkedjesträckaren är nåt jag måste komma ihåg, vill ju inte byta den det första man gör om man hittar ett objekt.

Nu gäller det bara att sälja den jag har nu så man på allvar kan börja leta efter en 98:a.

Nån som vill köpa en -88:s gammelgixxer? :crash

Och är det nån som har en 98:a till salu med lite extraprylar på?
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Ok
Svart/brun skall den vara som sagt
Den sitter på den vänstra kontakten på EMC:en (Lilla kontakten)
Se bild

Min var också tyskimport och det satt inget i insuget, iofs 99: a men jag vet inte om det sitter nåt i 98: orna
 

Bifogat

  • strypning.jpg
    strypning.jpg
    89.3 KB · Visningar: 617
Last edited:

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Ha ha, nu ska det bära av hem o klippas kablar :D

Av din bild att dömma så ser det ju ut som att du klippt en gul? kabel (iaf på änden i kabelstammen), du vet inte vilket "nummer" i kontakten kabeln sitter i ? (eller om det går att räkna typ tredje från vänster övre raden)

//Tobias
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Tobias skrev:
Ha ha, nu ska det bära av hem o klippas kablar :D

Av din bild att dömma så ser det ju ut som att du klippt en gul? kabel (iaf på änden i kabelstammen), du vet inte vilket "nummer" i kontakten kabeln sitter i ? (eller om det går att räkna typ tredje från vänster övre raden)

//Tobias

vet inte vilket nummer det är,
det du ser är en synvilla, den är svart/brun och det sitter endast 1 svart/brun kabel på den lilla kontaketen in i EMC:en

vad du än gör så skyll inte på mig bara :)
Jag har klippt mina kablar utan probbs så...

Lycka till
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Gildemeister skrev:
Ok
Svart/brun skall den vara som sagt
Den sitter på den vänstra kontakten på EMC:en (Lilla kontakten)
Se bild

Mina 2 var också tyskimport och ingen av dom satt det nåt i insuget, iofs 99: or men jag vet inte om det sitter nåt i 98: orna

Vad fick du ge för dina -99: or? Och var i Tyskland hämtade du dem?
Funderar själv på att hämta en, men tycker inte att priserna är så bra så det är värt att åka ner. Har mest kollat på Mobile.de och där ligger priserna bara 5-10000:- under de priser som finns i Sverige. Och då känns det lite meningslöst att åka ner dit om det i slutänden blir nästa samma peng.

En -99 vore ju nog bäst då kamkedjesträckaren är fixad på garantin. Har eventuellt en -98 på gång till hösten iofs...
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Gildemeister skrev:
vet inte vilket nummer det är,
det du ser är en synvilla, den är svart/brun och det sitter endast 1 svart/brun kabel på den lilla kontaketen in i EMC:en

vad du än gör så skyll inte på mig bara :)
Jag har klippt mina kablar utan probbs så...

Lycka till

Men, det är altså bara en kabel som ska klippas, undrar bara när du säger att du klippt dina KABLAR :confused:

Brun/svart, lilla stöpseln, verkar vara längst till höger...

Å inte kan ju denna kabel vara standard på alla GSX-R 750 -98:eek:r, ja menar, inte ska dom ju vara 98 hästar, utan 135!?!? Varför denna kabel :confused:

Kan du förklara vad detta tre mod ingrepp är?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top