Gixxer toppsmörjning

perasper

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Ort
umeå
Hoj
honda cb 650 & Yamaha fzr 1000
Är det någon som vet hur man förbättrar toppsmörjningen på en 1100 -89:a oljegixxer?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det finns "kit" att köpa i staterna och England. Består i en slags brygga som dras fast i bultarna på sidan av topplocket och en slang som dras i bulten i ventilkåpan. Jag tror de kallas "Top-end oiler" kit.
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Ska tydligen vara väldigt effektivt också..

Såhär ser det ut ungefär..

http://www.bsr-aerotek.com/images/cam-1.GIF

Har för mej att vissa av dessa kit kopplas på "locket" bakom cyllarna också, alltså där oljetrycksgivaren sitter.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det där cam-to-cam kitet är bara bluff och båg. Kamöverfallen föds av olja från ett enda munstycke som sitter vid bakre yttre dragstången för cyllen.

Den distribueras vid cylinderfoten upp i de båda yttre dragstängernas kaviteter och föder på så sätt vipparmarna och kamaxlarna med olja. Att montera den där slangen gör ingen nytta alls men ingen skada heller för den delen.

Det rätta sättet är att ta olja från M8-bulten som sitter på yttersidorna av ventilkåpan och sen skicka vidare till respektive kamaxel. Dvs, om man använder cam-to-cam slangen som på bilden kan man komplettera den med en extraslang till M8-bulten.

M8-bultens olja är egentligen avsedd att kyla ovansidan av topplocket, men om man knycker lite till kammarna så kommer oljan ivfsh att ta vägen nedför topplockets ovansida innan den rinner ut och ned till oljesumpen via de två yttre främre rören.

De flesta hemmameckare brukar sätta 2 banjoanslutningar vid M8'an och sen dra en slang ned till respektive ändskruv för kamaxlarna med banjo.

GlennB skrev:
Ska tydligen vara väldigt effektivt också..

Såhär ser det ut ungefär..

http://www.bsr-aerotek.com/images/cam-1.GIF

Har för mej att vissa av dessa kit kopplas på "locket" bakom cyllarna också, alltså där oljetrycksgivaren sitter.
 

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Knivsta
Hoj
Avställd klassiker.
andersbrink skrev:
Det där cam-to-cam kitet är bara bluff och båg. Kamöverfallen föds av olja från ett enda munstycke som sitter vid bakre yttre dragstången för cyllen.

Den distribueras vid cylinderfoten upp i de båda yttre dragstängernas kaviteter och föder på så sätt vipparmarna och kamaxlarna med olja. Att montera den där slangen gör ingen nytta alls men ingen skada heller för den delen.

Det rätta sättet är att ta olja från M8-bulten som sitter på yttersidorna av ventilkåpan och sen skicka vidare till respektive kamaxel. Dvs, om man använder cam-to-cam slangen som på bilden kan man komplettera den med en extraslang till M8-bulten.

M8-bultens olja är egentligen avsedd att kyla ovansidan av topplocket, men om man knycker lite till kammarna så kommer oljan ivfsh att ta vägen nedför topplockets ovansida innan den rinner ut och ned till oljesumpen via de två yttre främre rören.

De flesta hemmameckare brukar sätta 2 banjoanslutningar vid M8'an och sen dra en slang ned till respektive ändskruv för kamaxlarna med banjo.

För oss som har svårt att fatta vore en bild ganska trevligt ..... :rolleyes:

//B
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Bear skrev:
För oss som har svårt att fatta vore en bild ganska trevligt ..... :rolleyes:

//B

Så här med ett fräst fördelningsblock(eller vad det heter) eller med slangar. Jag började fundera på att tilverka fördelningsblocken i fjol (se GSX och Katanatråden) men jag la ned projektet på litet intresse och att jag inte behövde några själv, men finns det intresse så kan jag tillverka fördelningsblocken(hundbenen). Jag tror jag kan göra 2hundben och 4banjobultar för 1000-1200kr sedan får ni fixa slangar själva.
 

Bifogat

  • P1240030.jpg
    P1240030.jpg
    67.7 KB · Visningar: 139
  • IMGP3226.jpg
    IMGP3226.jpg
    32 KB · Visningar: 111
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top