Gixxerproblem.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Gsxr750 med RS34'or som krånglar.

Startar snällt men så fort man petar på gasen drar den upp till 5-6.000 RPM och sen stannar den kvar där i 20 sekunder och sen sjunker den ner till tomgång igen.

Nån som kan ha en idé vad det är?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RS-förgasare måste användas med returvajer eftersom motorns vakum vid gasavslag gör att trottlarna fastnar i halvöppet läge och vibrerar sen ner efter ett tag av sig själv. Har du ingen returvajer, fixa en genast.

Har du redan returvajer kan det vara igensatta lågfartsmunstycken eller så drar den tjuvluft från trasiga eller borttagna synkningshattar eller för hårt åtdragna insugsgummin.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Har returwire. Ytterligare en 'underlig' sak är att när jag ska till och starta så flödar gasarna över som fan efter ett par sekunder. OLJEKYLD sa att det kan vara flottörerna som står fel. Hur kollar man hur dom står och hur SKA dom stå?
 

Smokey Hooker

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påryd - tre mil från Kalmar
Hoj
Hayabusa, GSX-R 1100 -88, GSX 1100 -82, Ariel 350 -46
Goines skrev:
Har returwire. Ytterligare en 'underlig' sak är att när jag ska till och starta så flödar gasarna över som fan efter ett par sekunder. OLJEKYLD sa att det kan vara flottörerna som står fel. Hur kollar man hur dom står och hur SKA dom stå?

Biker66 har en Mikunimanual som du kan ladda ner http://medlem.spray.se/biker66/rs_app_parts_lists.pdf . Där finns beskrivning på hur du kollar och justerar flottörnivån. Obs! Manualen är på 7,45 Mb.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
17 -18 mm ska flottörhöjden vara.

Flottörnålarna blir slitna efter ett tag. Du ser det som en liten kant någonstans på mitten av nålen - där den tätar mot mässingssätet.

Du kan fixa dom själv genom att montera nålen i en borrmaskin och sätta sandpapper mellan tumme och pekfinger och nypa åt om spetsen medans du kör borrmaskinen. Kör sen med 800 och 1200-papper och avsluta med Autosol så att den skiner som en sol. Funkar perfa.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att den flödar beror antagligen på slitna nålar. Att den rusar upp i varvtal beror på något annat, förmodligen en luftläcka någonstans. In å gräva lär du iaf göra för att ta reda på vad som knasar.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nåt tips på hur fan man hittar VAR det läcker nånstans? :(

[edit] Flottörerna fixade. Dom stod på 19-22mm.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Goines skrev:
Nåt tips på hur fan man hittar VAR det läcker nånstans? :(

Nålarna, det finns inget annat som kan läcka. Dom kommer ut om du lirkar lite försiktigt. Slipa bort kanten som slitaget har åstadkommit. Slipa alla.
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Hade något liknade problem när jag köpte min hoj. Tomgången stannade på typ 3000 efter man släppt gasen. Där var det luftskruvarna som var utskruvade ca 4 varv när jag ställt dem rätt funkade det perfekt.
bippen
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
..ahem, tänktente på de... att han egentligen menade luftläckage istället för soppaläckage. :D

Externt luftläckage identifieras med startgas, dvs man sprejar och lyssnar om varvtalet ökar - där finns läckan. Internt "läckage", det som bippen nämnde, lär fixas med att kolla att knasarna åtminstonde är grundinställda. Speciellt om det är första gången de sitter monterade på hojen.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Luftskruvarna är utskruvade 1/2 varv som det står i manualen. Ska startgasa med OLJEKYLD på lördag och se om man kan komma fram till nåt.

[edit] Kollade nålarna igår och dom var släta och fina. Ska kontrollera lågfartsmunstyckena ikväll.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top