Gjensidige, erfarenheter?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Nån som har erfarenhet av mc-försäkring hos Gjensidige?
Bra eller dåligt spelar ingen roll.

Själv blev jag kontaktad för 9-10 månader sen, precis EFTER min huvudförfallodag hade varit på försäkringen hos nuvarande bolaget. Fick sen hem en offert för nästa år som jag läste genom men valde att inte göra mer med.

NU...nästan ett år senare får jag hem en faktura för nästkommande period!!!
Nåt kontrakt har jag inte skrivit på, ej heller returnerat offerten.
Tycker det är "ganska" osnyggt. Vet heller inte vad som gäller?
(Kan ju alltid sälja hojjen till farsan om jag vill undvika dem iofs.)

Två frågor efter allt svammel! :)
1) Kan jag riva fakturan utan att riskera nåt efterspel?
2? Är Gjensidige nåt att överväga?

Edit:
Missade såklart att skriva att kostnaden är mer eller mindre densamma! :)

Last edited:
För mig var det det billigast av alla så jag är nöjd. Fast de heter Gejside som i bög alltså hög humornivå såhär dags...

Hej

Jag hade Gjensidige på bilen i 10 år.
Jag har nyttjat försäkringen 2 gånger.En gång blev jag påkörd och en gång drabbades jag av inbrottsförsök.
Den längsta handläggningstiden var för inbrottsförsöket och det tog 4 dagar.....
Inget tjafs eller annat. Bara att välja verkstad och åka dit.
Kan inte annat än säga att jag varit oerhört nöjd. Enda anledningen till att jag byte var att moderna försäkringar låg betydligt lägre i pris.
Fredrik

Hej

Jag hade Gjensidige på bilen i 10 år.
Jag har nyttjat försäkringen 2 gånger.En gång blev jag påkörd och en gång drabbades jag av inbrottsförsök.
Den längsta handläggningstiden var för inbrottsförsöket och det tog 4 dagar.....
Inget tjafs eller annat. Bara att välja verkstad och åka dit.
Kan inte annat än säga att jag varit oerhört nöjd. Enda anledningen till att jag byte var att moderna försäkringar låg betydligt lägre i pris.
Fredrik

Det lät ju riktigt bra. Tack för svar! :)

Om man skiter i att betala försäkringsfakturor så brukar det bara leda till att försäkringen avslutas. Men för att slippa strul är det väl bara att lyfta luren, berätta vad man tycker om säljare som aktiverar avtal man inte tackat ja till bara för att norpa sin provision, och sedan be dom ta bort försäkringen. Ring även ditt "riktiga" försäkringsbolag och dubbelkolla att du har försäkring kvar där fortfarande. Sporthojare spekulerar hjälper inte ett dugg om det blir fel med dina försäkringar.

Om man skiter i att betala försäkringsfakturor så brukar det bara leda till att försäkringen avslutas. Men för att slippa strul är det väl bara att lyfta luren, berätta vad man tycker om säljare som aktiverar avtal man inte tackat ja till bara för att norpa sin provision, och sedan be dom ta bort försäkringen. Ring även ditt "riktiga" försäkringsbolag och dubbelkolla att du har försäkring kvar där fortfarande. Sporthojare spekulerar hjälper inte ett dugg om det blir fel med dina försäkringar.

Så sant! Fast jag var ju lite nyfiken oxå om Gjensidige var nåt att ha! :)

Skitbolag, jag kommer att byta så snart som möjligt och rekommenderar ingen att teckna sig hos dem.

Avslutade precis ett samtal med gissningsvis sveriges otrevligaste kundmottagare.

I samband med att vi införde lägenhetsnummer fick jag enlig Gjensidige ny adress och således dyrare försäkring, rättare sagt dubbelt så dyr. Grejen är den att jag inte har flyttat en j-a millimeter :död

Utan att meddela mig om ny summa på autgirot drog de dubbel premie i januari. När jag påtalar detta lovar de att dra av summan nästa räkning. När jag i förra veckan får en ny räkning är varken summan tillrättad eller årspremien ändrad trots att jag påtalat detta.

Mailar till dem igen och förväntar mig ett svar via mail men hör inte ett ljud. Ringer till dem idag och får en snorkig jävel i telefon tycker att det är jag som inte förstår problemet.

Och där är vi nu... hade förväntat mig ett nytt försäkringsbrev med rätt siffror och framförallt en ursäkt för att det tömde mitt räknigskonto. Jag lär få återkomma till denna tråd i slutet på månaden och se om det blev rätt eller inte.

Frågade pris där på min dåvarande R6a 08a.. 76800kr för helförsäkring då alla andra låg runt 20k så mc va dom inte billiga på då i alla fall. Nyvarande R1a kostar 10k hel på länet...

jag måste passa på att lägga in ett gott ord nu när någon ändå frågar.
vurpade med min rsv 1000 r på sviestad och fick extremt snabb handläggning och vänligt bemötande.
fick pengar att laga hojen sjäv för istället för inlösen (enligt mina önskemål).
vurpade igen:mad: efter att ha gjort hojen körbar för tillfället.
lämnade in en till skadeanmälan(skamsen och full av ångest).
den här gången tog det lite längre tid (fullt förståeligt) och den här gången ville skaderegleraren se hojen till skillnad mot första gången.
summa summarum så gick jag plus på hela affären :)trots dubbla självrisker.
Har bara gott att säga efter en sån resa:tummenupp
Billiga var de också på de hojar jag haft där
firestorm -99 hel/hel 1893:-
rsv1000r -02 hel/hel 5800:-

jag måste passa på att lägga in ett gott ord nu när någon ändå frågar.
vurpade med min rsv 1000 r på sviestad och fick extremt snabb handläggning och vänligt bemötande.
fick pengar att laga hojen sjäv för istället för inlösen (enligt mina önskemål).
vurpade igen:mad: efter att ha gjort hojen körbar för tillfället.
lämnade in en till skadeanmälan(skamsen och full av ångest).
den här gången tog det lite längre tid (fullt förståeligt) och den här gången ville skaderegleraren se hojen till skillnad mot första gången.
summa summarum så gick jag plus på hela affären :)trots dubbla självrisker.
Har bara gott att säga efter en sån resa:tummenupp
Billiga var de också på de hojar jag haft där
rsv1000r -02 hel/hel 5800:-

smc kurs eller annan arrangör?

Bytte till dem förra året på kåken, hemförsäkring, + 2 v mina MC, de övertalade mig
till att byta och jämförde min dåvarande hemförsäkring hos östgötabrandsbolag (LF).
Säljaren sa att samma ingick inkls föräskring via anitcimex lika länsf.

Hojen blev samma som tidigare men hemförsäkringen något billigare typ 2-300.
Det visade sedan när anticimex försäkringskille var hemma och gjorde besikning av kåken att det som ingick var en självriskeliminerings försäkring vid vattenskada.
Inget annat.

Nu när försäkringen skulle förnyas höjdes årspremien helt plötsligt på kåken med 1500:-/år.

Jag sa upp den och bytte tillbaka till östgötabrandsbolag (LF) och sänkte då min premie med 200 mot tidigare Gejside försäkring.

Har dock aldrig provat dem vid skada.
Säljaren är antagligen externt säljbolag som luras.... som vanligt.
Det var dock inga problem med att säga upp.
Nu väntar uppsägning på Kawan den skall in i bilsport & mc som aprilian o sedan in med WR:n där också.....

Dock så drog de autogiro, beloppet för ett års försäkring trots att jag sagt upp den i god tid innan avtalets utgång, pengarna drogs i slutet på januari och jag har fortfarande inte fått tillbaka dem, de skickade ett brev och skrev att de skulle föra över pengarna så fort som möjligt. Så nu har jag betalt för 2 husförsäkringar och 2 hemförsäkringar en o samma månad.......

Det är faktiskt just en firestorm det gällde.
1893:- hade varit värt ett byte, nu skiljde det dock så lite mot min nuvarande försäkring att jag inte ville ha den (krävde dessutom byte av hemförsäkring).

Ringde kundtjänst och förklarade ärendet.
I deras system var båda försäkringarna satta som "Accepterade" vilket var lite lustigt eftersom jag aldrig svarat på nån offerter...

Förklarade lite vänligt att om de kunde visa kontrakten jag skrivit på alternativt ljudinspelning där jag köpt försäkringarna så kunde jag byta...om inte ville jag annullera dem. Det gjordes på studs. Begärde även skriftlig info att de verkligen var annullerade vilket jag också fick.

Summa summarum: Fult "går det så går det" upplägg att skicka fakturor men det löste sig iaf ganska smidigt...

HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA???

Ja då var det dags att återkomma med gnället på århundradets sämsta försäkringsbolag.

Efter 4 samtal med lika griniga kundmottagare som vanligt, varav en med "chefen" blev jag lovad bot och bättring.

Men inte helt oväntat lyckades de alltså dra fel summa på autogirot även denna månad...

Fel även denna månad av skitbolaget från helvetet...

Avslutade precis mitt 10:e samtal med Gjensidige, denna gång blev det uppsägning.

Resterande 3 månader (till årsförfallodagen) får betalas via faktura eftersom bolaget inte kunnat hantera mitt autogiro rätt och riktigt sedan årsskiftet.

:tummenner :tummenner :tummenner :tummenner

Det är faktiskt just en firestorm det gällde.
1893:- hade varit värt ett byte, nu skiljde det dock så lite mot min nuvarande försäkring att jag inte ville ha den (krävde dessutom byte av hemförsäkring).

Ringde kundtjänst och förklarade ärendet.
I deras system var båda försäkringarna satta som "Accepterade" vilket var lite lustigt eftersom jag aldrig svarat på nån offerter...

Förklarade lite vänligt att om de kunde visa kontrakten jag skrivit på alternativt ljudinspelning där jag köpt försäkringarna så kunde jag byta...om inte ville jag annullera dem. Det gjordes på studs. Begärde även skriftlig info att de verkligen var annullerade vilket jag också fick.

Summa summarum: Fult "går det så går det" upplägg att skicka fakturor men det löste sig iaf ganska smidigt...

Ofta uppger försäkringssäljarna att de sålt försäkring och skickar ut faktura fast de inte fått ngn accept. Detta för att de får provision.. Sedan sitter folk med en offert hemma som de uppfattar som en faktura de måste betala vilket de också gör.

Ofta uppger försäkringssäljarna att de sålt försäkring och skickar ut faktura fast de inte fått ngn accept. Detta för att de får provision.. Sedan sitter folk med en offert hemma som de uppfattar som en faktura de måste betala vilket de också gör.

Och/eller så ringer kunden till kundtjänst och är vansinnig(vilket är fullt förståeligt!). Någon annan får alltså städa upp efter aktuell säljare, vilken således inte drabbas av detta. Och provisionen har ju redan betalats ut..

jag köpte en zx9r 1998 som var kraschad för ett par år sedan,
jag fixade den till tipp topp skick, polerad ram, nylackade kåpor, böt ut massa smådetaljer till eloxerat med lite bling bling faktor.

Så en dag var hojjen snodd
gjorde en anmälan och allt det där.
Gjensidige krävde in papper, bilder, kvitton etc etc
det tog 4 månader och många många samtal till dom.

Jag gav 8 lappar för hojjen (kraschad) men den var kanonfräsch när den stals
och gjensidige ringde upp den tidigare ägaren som sa,

jag tror jag sålde den för 5-6 tusen, minns inte riktigt, det var några år sen

så dom värderade min hoj till 5 lappar och menade på att man inte kan få en kraschad hoj så fin som på bilderna jag skickade in.
så efter avdrag och allt dom gör så ville dom ha 2600kr AV MIG för att min hoj blev snodd
"efterssom den inte var värd något" typ
men dom var "schyssta", dom skrev av dom 2600kronorna efterssom dom ville att jag skulle känna mig trygg med att försäkra nästa hoj jag köper hos dom.

så den blev snodd och 0kr ersättning

så när det gäller priser så är dom ok
men får du hojjen snodd så kan du lika gärna elda upp dina reg papper

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back