Gjort illa mig i tån.

vad göra?

• Antal röstningar
    0

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Slant lite i en trapp i helgen och landade med hela min tyngd på min stortå (Glömde påpeka att jag är vansinnigt fet) så att den böjdes framåt ordentligt. Kom ganska mycket blod från under nageln och så skrapade jag upp lite hud också. Det värker lite litegrann hela tiden och det gör ont att ta i tån och väldigt ont att böja den framåt som den gjordes när jag gjorde illa mig. Bakåt är inte lika dåligt men det gör också ganska ont. Det är ganska jobbigt att gå omkring med skor och sånt så det är störande.
Vad borde jag göra?

Last edited:
Åk till vårdcentralen och få den kollad så att inget är brutet. En väl fungerande stortå gör under för din förmåga att hålla balansen. Akuten lär inte vilja se så ynkliga saker som en tåskada.

Och var beredd på att undersökningen gör ont, jag var nära att nita läkaren som undersökte min brutna lilltå...

Veckla ut ett gem. Elda på ena änden tills den blir glödande. Borra sedan igenom nageln med gemet, du måste värma det flera gånger. Blodet kommer att rinna ut, aaaaah, men det luktar lite konstigt.
Gör inte ont så länge du inte trycker igenom gemet till köttet under nageln, men att trycka på nageln kan kännas. Pröva!

Hade jag varit du så hade jag skitit i det å låtit det bli bra av sig själv.
Är den bruten så kan de ändå inte hjälpa dig med nåt, skulle väl va smärtstillande isf...

Edit: Generalen, det där gäller väl om han har fått en fet blånagel?

skoteridioten skrev:
Edit: Generalen, det där gäller väl om han har fått en fet blånagel?

"Kom ganska mycket blod från under nageln och så skrapade jag upp lite hud också."
Ahhh, lite svårtolkat, läste inte från första gången. Men visst, när jag läser det igen så har nog blodet runnit ut.

Du kommer inte att tro mig, men jag ber dig att göra det ändå.
Om det ligger blod bakom nageln och spänner så borra ett hål i nageln med ett nytt bra 1mm borr. Jag har själv gjort det några gånger, senast i ett finger för 2 veckor sedan. Det går över mycket fortare jag lovar. En pelarborr är att föredra eftersom man lätt kan slinta med en vanlig borrmaskin.
och det gör inte ont alls. Det går över mkt fortare om man gör så, och nageln behöver inte ramla av... :tummenupp

skoteridioten skrev:
Hade jag varit du så hade jag skitit i det å låtit det bli bra av sig själv.
Är den bruten så kan de ändå inte hjälpa dig med nåt, skulle väl va smärtstillande isf...
De kan ju exempelvis dra den rätt om den ligger fel och kolla så att det inte finns lösa benfragment som kan orsaka problem.

:gnissla det gör så satans ont att slå i tå/tårna.

Eve fraktur gör man inte så mycket åt. Nageln blir antagligen blå och du tappar den.

Men kolla upp den på vårdcentralen, du kan ju (även om du inte har så ont) få väldigt ont när det börjar läka. Kliar förbaskat mycket om inget annat.

Gör rent ordentligt, lätt att du får infektion.

Last edited:
Det gör ont och göra illa tårna. (jag klämde fast min tå i bakluckan på en saab 9000... :näsblod :rolleyes: ) Fast jag tror inte att det är så mycket att göra. Vänta och se typ. :gnissla

En gammal polare plattade till en stortå när han var på fyllen. Fick för sig att han skulle tjyva en stor öltunna ur ett öltält och missade att det egentligen var två 50L som satt löst ihop.
Blev varken mer öl eller promenader för han den kvällen.

Moralen är att alkohol är skadligt för hälsan.

Du skulle ha farit till doktorn på en gång, som jag sa. Nu är det för sent. Tån är antagligen bruten och en kallbrand har börjat sprida sig. Det är bara kapa benet vid knät. Ett ben hit eller dit..

uppdatering, jag klippte tånageln nu och då fullkomligt välde det ut orange/hudfärgad vätska från under nageln. Det luktar äckligt också. Tror inte det är var, men det kommer från någon slags reva/spricka i huden/köttet som är vid nageln, det gör inte ont men jag kan liksom röra på skiten så det öppnas och stängs utan att det gör ont, plus att det låter kladdigt och riktigt vidrigt när jag gör det. Är det normalt?

UrbanTiger skrev:
Nej det är inte normalt... luktar varet illa så är det bara att amputera.

Prova att tvätta med alsolsprit och ha för guds skull inte raggsockor och graningekängor på dig dygnet runt.
Ev. får du åka farbror docktor och rycka nageln.
Tänkte först att det var var men var brukar vara mycket ljusare och mer trögflytande tycker jag, såg skitläskigt ut, plus att det är ett öppet sår som itne gör ont. Jaja, får kurera mig med sprit nu då. Peace

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick