Gjuta i plast?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jobbar med ett projekt som involverar gjutning av solida delar i plast, och nu undrar jag vad det finns för typer av plast man kan använda sig av och hur man bör gå till väga. Vad finns det för olika plastsorter, hur fungerar de, vad har de för egenskaper och hur kan man behandla råmaterialet? Finns det plaster som går att smälta och gjuta om (och kan man isåfsall köpa solida "klumpar" av det?), eller bör man satsa på någon form av flytande varor med härdare, typ epoxy eller polyester? Färg och dylikt är inte viktigt då det ändå ska målas över efteråt, men däremot är det viktigt att det är en ganska stadig med ändå flexibel plast. Den får med andra ord inte vara "gungig", typ gummi, och den får inte heller spricka. Den måste gå att böja utan att den helt enkelt splittras, men den får inte vara för böjlig. Det är också ganska viktigt att plasten inte kostar hur mycket som helst då det nog kommer gå åt en del (och framförallt kommer en stor del gå till spillor eftersom det ska fräsas, borras och svarvas i det), och den ska gärna gå att köpa i större kvantitet även av oss privatpersoner så att jag slipper köpa exempelvis 10 burkar med polyester och 10 flaskor härdare. Så, vad har jag för alternativ? Tack på förhand!:)

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Glasfiber polyester och härdare finns på Biltema till bra pris....

I övrigt är den mesta plasten i pelletsform och att gjuta den är överkurs för vanligt folk....

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Glasfiber polyester och härdare finns på Biltema till bra pris....

I övrigt är den mesta plasten i pelletsform och att gjuta den är överkurs för vanligt folk....

Ska inte använda glasfiber (det är inte kåpor det handlar om här utan solidare och tjockare saker, ska gjuta hyfsat tjocka rundstavar och sen svarva i dem är det tänkt). Men ok, polyester alltså. Kan du berätta lite mer om den typen av plast möjligen? Har bara gjutit med det en gång (använder annars den där genomskinliga epoxyplasten som också finns på biltema, och den verkar alldeles för bräcklig för mina ändamål), och då handlade det om kåpbygge med glasfiber och hela köret så jag kan inte riktigt uttala mig om materialets egen styrka och flexibilitet... Så mer exakt vad har polyester för egenskaper?

Varför överkurs? Jag gjuter aluminium på hemmaplan, hur svårt kan då plast vara?:D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ska inte använda glasfiber (det är inte kåpor det handlar om här utan solidare och tjockare saker, ska gjuta hyfsat tjocka rundstavar och sen svarva i dem är det tänkt). Men ok, polyester alltså. Kan du berätta lite mer om den typen av plast möjligen? Har bara gjutit med det en gång (använder annars den där genomskinliga epoxyplasten som också finns på biltema, och den verkar alldeles för bräcklig för mina ändamål), och då handlade det om kåpbygge med glasfiber och hela köret så jag kan inte riktigt uttala mig om materialets egen styrka och flexibilitet... Så mer exakt vad har polyester för egenskaper?

Varför överkurs? Jag gjuter aluminium på hemmaplan, hur svårt kan då plast vara?:D

Dels har många plaster ett rätt smalt tempspektrum ex ABS 180-230 C och sen antingen formsprutas det eller vacumsugs. Inte värt besväret jämfört med priset för att köpa färdigt halvfabrikat om det nu inte är så att du skall gjuta lyktglas eller liknande....

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Dels har många plaster ett rätt smalt tempspektrum ex ABS 180-230 C och sen antingen formsprutas det eller vacumsugs. Inte värt besväret jämfört med priset för att köpa färdigt halvfabrikat om det nu inte är så att du skall gjuta lyktglas eller liknande....

I see. Tack för hjälpen:tummenupp

Men hur är det då med polyester? Stadigt, böjligt, bräckligt? Allmäna egenskaper vore bra att veta.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Teoriserar för mycket ...
Grabben blir förvirrad:)

Går att köpa stavar i olika tjocklekar och svarva. T ex pp medmera där du har de eftersökta egenskaperna. ABS som Boris nämner ovan är "konstruktionsplast" och har rätt styva egenskaper, vilket jag undrar ifall det är det du är ute efter...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
I see. Tack för hjälpen:tummenupp

Men hur är det då med polyester? Stadigt, böjligt, bräckligt? Allmäna egenskaper vore bra att veta.

Hur långt är ett snöre?

Att köpa 2k polyester och gjuta en stor cylinder att sätta i svarven är ingen hit den blir på tok för spröd...

Skall du tvunget gjuta plast så fixa fram PP granulat och testa med, det är förhållandevis snällt ocg är grunden i plasten på cross/enduro cyklar så den är rätt mjuk. Tänk dock på att du ofta inte bara köper granulerna utan måste även ha mjukgörare släppmedel och en massa andra kemikalier...

Tjöp halvfabrikat, stänger och rör är rätt billigt hos industrileverantörer och vill du tvunget går de ju att smälta ihop i ugnen....

Här är ett exempel på leverantör:http://www.gpa.se/pdf/2697_3_GPA_Halvfabr_070307.pdf

Last edited:

dude_822

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
honda 929cbrr fireblade
vad ska du göra till o börja med?????? glasfiber e jefligt najz, men skiten du köper på biltema e utblandad med en massa styren, o e för övrigrt lågbudget.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
vad ska du göra till o börja med?????? glasfiber e jefligt najz, men skiten du köper på biltema e utblandad med en massa styren, o e för övrigrt lågbudget.

Du får väldigt gärna förklara dig. Vad är utblandat med styren? Varför innebär detta en nackdel?

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Vad säger du nu ?:va

TS vad ska du göra ?

dude_822

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
honda 929cbrr fireblade
Det finns olika kvaliteer på polyestern, (om du nu vill gjuta i polyesteer)
den som dom säljer på biltema e inte bra kvalitet...
har faktiskt undrat oxå vad som e skillnaden men när folk kommer med "lågbudgetplast" som dom grejat ihop med "glasfiberarmering"2 så hålller det inte...2
Precis samma sak med det här miraklet som heter "glasfiber spackel"
det förstör mer än vad det gör nytta!!!!!!!

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
har faktiskt undrat oxå vad som e skillnaden men när folk kommer med "lågbudgetplast" som dom grejat ihop med "glasfiberarmering"2 så hålller det inte...2

:confused::glömdet

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Hur mycket är du ute och cyklar?

Givetvis finns där olika kvaliteter på Polyester-resin men just styren är en väldigt stor beståndsdel i all polyester dyr som billig....

Att där blir tveksam kvalisort när kleti och pleti gjuter glasfiber beror nog mer på deras handlag än dålig polyester.....

dude_822

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
honda 929cbrr fireblade
Hur mycket är du ute och cyklar?

Givetvis finns där olika kvaliteter på Polyester-resin men just styren är en väldigt stor beståndsdel i all polyester dyr som billig....

Att där blir tveksam kvalisort när kleti och pleti gjuter glasfiber beror nog mer på deras handlag än dålig polyester.....

Arbetar du med det??????

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är lite svårt att veta när man inte vet hur slutprodukten ska se ut, men jag gjorde bussningar och löphjul av Delrin en gång, vi gjorde även andra former ur en tjockare delrinstav, det går bra att svarva/fräsa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyoxymethylene_plastic

Delrin är en trevlig plast! Men kan man köpa den i sverige?:va Och kan man gjuta den? Jag skulle gärna vilja gjuta in mässingsrör i plasten för att slippa borra väldigt långa hål nämligen (ska bygga mig en jävligt tålig säckpipa).

Teoriserar för mycket ...
Grabben blir förvirrad:)

Går att köpa stavar i olika tjocklekar och svarva. T ex pp medmera där du har de eftersökta egenskaperna. ABS som Boris nämner ovan är "konstruktionsplast" och har rätt styva egenskaper, vilket jag undrar ifall det är det du är ute efter...

Är alltid förvirrad:gnissla

Ok, men då går det ju inte att gjuta in saker tyvär...:( Var köpa PP stavar? Finns de i upp till 5 cm (2'') tjocklek och över meterlängd?

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Delrin är en trevlig plast! Men kan man köpa den i sverige?:va Och kan man gjuta den? Jag skulle gärna vilja gjuta in mässingsrör i plasten för att slippa borra väldigt långa hål nämligen (ska bygga mig en jävligt tålig säckpipa).
Ok, men då går det ju inte att gjuta in saker tyvär...:( Var köpa PP stavar? Finns de i upp till 5 cm (2'') tjocklek och över meterlängd?

Ja delrin går att köpa i Sverige. Leta hos de vanliga industrileverantörerna typ Tibnor mfl. Jag länkade till en ovan.

Nej att gjuta in saker är inte lätt, då är nog borra hål med presspassning en bättre lösning.

JA det finns långt och grovt men det är inte billigt....

Vafan är det du skall göra?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hur långt är ett snöre?

Att köpa 2k polyester och gjuta en stor cylinder att sätta i svarven är ingen hit den blir på tok för spröd...

Skall du tvunget gjuta plast så fixa fram PP granulat och testa med, det är förhållandevis snällt ocg är grunden i plasten på cross/enduro cyklar så den är rätt mjuk. Tänk dock på att du ofta inte bara köper granulerna utan måste även ha mjukgörare släppmedel och en massa andra kemikalier...

Tjöp halvfabrikat, stänger och rör är rätt billigt hos industrileverantörer och vill du tvunget går de ju att smälta ihop i ugnen....

Här är ett exempel på leverantör:http://www.gpa.se/pdf/2697_3_GPA_Halvfabr_070307.pdf

Ah, ok... Synd, verkade billigt och bra.

Ok... Så var kan man köpa granulat och alla kemikalier? Går det ens som privatperson? Usch, verkade krångligt att gjuta nu ju... Men jag vill som sagt gärna slippa borra extremt långa hål...

Antar att det är en variant med halvfabrikat då ja... Ska kolla, tack för tipset!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
TS vad ska du göra?

Ja delrin går att köpa i Sverige. Leta hos de vanliga industrileverantörerna typ Tibnor mfl. Jag länkade till en ovan.

Nej att gjuta in saker är inte lätt, då är nog borra hål med presspassning en bättre lösning.

JA det finns långt och grovt men det är inte billigt....

Vafan är det du skall göra?

Ok, ska kolla! Tittade precis på länken, du hann svara på mitt förra innan jag hann svara på ditt första:)

Ok, då skippar vi det där med att gjuta in.

Usch då, låter mindre trevligt...

Superduperfakkingsäckpipa!:yoparty

Har ju min fint ornamenterade pipa gjord i African Blackwood (ebenholts va?:va) men den vågar jag ju knappt plocka fram eftersom jag är rädd om den... Även om träet är tåligt vill jag absolut inte att pipan blir skadad, och jag skulle tillexempel aldrig våga spela i regn eller dylikt. Så nu vill jag ha en reservpipa i plast också:) Finns visserligen att köpa färdiga av de större leverantörerna (då gjorda i Delrin), men jag har också länge funderat på att svarva en pipa själv så då kunde man ju alltid försöka slå två flugor i en smäll...

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen