Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jobbar med ett projekt som involverar gjutning av solida delar i plast, och nu undrar jag vad det finns för typer av plast man kan använda sig av och hur man bör gå till väga. Vad finns det för olika plastsorter, hur fungerar de, vad har de för egenskaper och hur kan man behandla råmaterialet? Finns det plaster som går att smälta och gjuta om (och kan man isåfsall köpa solida "klumpar" av det?), eller bör man satsa på någon form av flytande varor med härdare, typ epoxy eller polyester? Färg och dylikt är inte viktigt då det ändå ska målas över efteråt, men däremot är det viktigt att det är en ganska stadig med ändå flexibel plast. Den får med andra ord inte vara "gungig", typ gummi, och den får inte heller spricka. Den måste gå att böja utan att den helt enkelt splittras, men den får inte vara för böjlig. Det är också ganska viktigt att plasten inte kostar hur mycket som helst då det nog kommer gå åt en del (och framförallt kommer en stor del gå till spillor eftersom det ska fräsas, borras och svarvas i det), och den ska gärna gå att köpa i större kvantitet även av oss privatpersoner så att jag slipper köpa exempelvis 10 burkar med polyester och 10 flaskor härdare. Så, vad har jag för alternativ? Tack på förhand!
Last edited: